Succescase: omzet meer dan verdubbeld (150% groei) Crosslighter

Achtergrond

Waar Crosslighter tot 2017 nog een ‘first movers advantage’ hadden, was dat tegen 2018 wel anders. De plasma aansteker, het product waarmee Crosslighter groot is geworden, werd inmiddels ook door concurrerende intreders verkocht. Het werd tijd voor Crosslighter om Digital Wizards in de arm te nemen en de omzet te vergroten.Onze Aanpak

1. Meten is weten

Meten = weten en daarom beginnen we bijna altijd met web analytics activiteiten. Staat alles (technisch) goed ingericht en krijgen we genoeg data binnen voor analyses? Tijdens de eerste groeikansen-audit van Crosslighter werd opgemerkt dat er überhaupt geen e-commerce data voorhanden was in Google Analytics. Om te weten waar je omzet vandaan komt, is dit natuurlijk cruciaal. De eerste stap die we namen, was het inschieten van de e-commerce data in Google Analytics. Ook kreeg het Google Analytics account een nieuwe inrichting.

2. SEO op orde brengen

Juist in een concurrerende markt is het belangrijk je traffic kanalen te optimaliseren. Alvorens je geld uitgeeft aan betaalde kanalen, richt je je eerst op organische zoekresultaten. Hier hebben we alles vanaf ‘de basis’ opnieuw opgezet. Dit hield onder andere in:
  • Sitemap koppelen aan Google Search Console en verder inrichten Google Search Console.
  • Schrijven van Meta omschrijvingen en Page Titles.
  • Opzetten van H1 en H2 structuur.
  • Schrijven SEO-content voor productcategorieën en artikelen.

Dit waren te kortetermijnoplossingen. Er staan nog veel meer groeikansen op de ‘roadmap’ die we in aanloop naar Q4 2019 gaan oppakken. Denk hierbij aan de laadtijd van de landingspagina, wat een steeds belangrijkere rankingsfactor is geworden voor je advertentiepositie. Een andere groeikans is het schrijven van betere SEO-teksten, zodat de relevantie en vindbaarheid verbetert.

3. Feedmanagement

Crosslighter had nog geen bronfeed beschikbaar en Digital Wizards heeft met de plug-in ‘WOO Feed’ een datafeed beschikbaar gesteld. Via deze bronfeed is het mogelijk productdata beschikbaar te maken in een automatisch bestand wat eruit ziet als een Excel-bestand. Deze bronfeed is gekoppeld aan de datafeed tool Channable en verder verrijkt met feedregels.

Zo stond er niet standaard een kleur en dit is een belangrijk veld voor Google Shopping. We hebben ‘kleur’ in de productdetails ‘laten scannen’ en deze is er met feedregels aan toegevoegd.

4. Google Ads herstructureren

Naast het toevoegen van Google Shopping als extra campagne, hebben we nog veel meer fundamentele wijzigingen doorgevoerd voor zoekmachine adverteren (SEA). Zo was de taalzone ingesteld op U.S. tijd en ontstond hierdoor een flinke discrepantie van de omzet/kosten per dag. Dit is met veel moeite via Google Ads support weer teruggezet naar onze tijdzone. Het Google Ads account was – toen wij toegang kregen tot het account – slechts ingericht met één campagne met hierin twee advertentiegroepen. Er waren slechts een tweetal varianten van de advertenties en er werden geen optimalisaties gedaan op zoekwoord- en biedingenniveau.

Bij een doorlopend SEA-account is er het gehele jaar ruimte voor observaties, het stellen van hypotheses het doorvoeren van tests. Bij Crosslighter is dit – door de enorme piek in Q4 en de niet-bestaande vraag in de rest van het jaar – niet mogelijk. Hierdoor is het verstandig groeikansen meteen toe te passen en per dag of week te optimaliseren. Hiermee lopen de kosten niet uit de hand (verliezer) of mis je geen winstgevende omzet (winnaar).

5. Display Advertising (testen)

Hoor je display advertising, dan denk je wellicht aan dure ‘branding campagnes’ die onder aan de streep geen e-commerce resultaten behalen. Tijdens de lopende campagne in Q4 hebben we een aantal leuke tests opgezet. Eén campagne betrok het retargeten van bezoekers met een bepaalde ‘interactie’ via diverse variaties van uitingen. Daarnaast hebben we ook succesvol een nieuw soort display campagne van Google Ads weten in te zetten. Deze campagne kwam qua ‘Target CPA’ goed uit en deze gaan we in 2019 zeker weer inzetten.

Groeikansen 2019

In 2019 is er nog een hoop werk te verzetten voor Crosslighter. Zo zullen we samen met Crosslighter aan de slag gaan met de website. Deze is zowel qua techniek, als SEO-vindbaarheid nog niet ideaal. Vanuit content management zal er gekeken worden welke teksten we zeker moeten hebben, maar ook focussen we ons op overige content. In feite gaan we de periode tot Q4 2019 aangrijpen om de basis nog verder uit te breiden, zodat inzet van betaalde traffic nog mee effect heeft. Ondanks dat de omzet in Q4 2018 met 150% was gestegen (YOY), is er nog voldoende ruimte voor verbetering. Samen met Crosslighter hebben we het doel gesteld om minimaal 20-30% meer omzet te behalen dan in 2018. Het wordt weer een ‘vlammend’ jaar!

Google Shopping

Google Shopping heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen qua bereik en potentiële omzet. Dit was voor Crosslighter dan ook een groeikans die zij met beide handen konden aangrijpen. En inderdaad. Het gaf een enorme impuls aan de omzet. Google Shopping heeft voor bijna 6% van de omzet gezorgd in Q4 en deze omzet was – op een klein gedeelte na – anders niet naar Crosslighter gegaan.

Dit hebben we gedaan

  • SEA
  • SEO
  • Google Shopping
  • Google Analytics

Resultaten

  • Betere organische vindbaarheid
  • Goede e-commerce data in Google Analytics
  • 150% groei in omzet

"In het vierde kwartaal van 2018 (Q4) heeft Digital Wizards met een brede online marketingstrategie 150% groei weten te realiseren voor Crosslighter. Opnieuw staken zij met kop en schouders boven iedereen uit!"

Digital Wizards

"Duidelijk verstand van zaken en altijd goede communicatie!"

Crosslighter