SEA zoekmachine adverteren

Wil je beter gevonden worden of meer halen uit je bestaande SEA-campagnes? Digital Wizards heeft veel ervaring met adverteren op zoekmachines zoals Google Ads en ook Bing Ads.

Wat is SEA?

Zoekmachine adverteren (SEA) omvat het kopen van advertentieruimte op populaire zoekmachines zoals Google en Bing. De advertentieruimte wordt gekocht door te bieden op bepaalde zoektermen (keywords). De adverteerder betaalt hierbij per klik op de advertentie, dit staat ook wel bekend als Cost-Per-Click (CPC) of Pay-Per-Click (PPC).

Hoe werkt SEA?

Er zijn verschillende belangrijke doelen van SEA. Het is onder andere belangrijk om een hoog doorklikratio (click-through rate of CTR) te hebben. Dit is het percentage van mensen dat ook daadwerkelijk op de advertentie klikt na deze gezien te hebben. Als deze doorklikratio hoog is, is dit een teken van een effectieve advertentie. Ook de conversieverhouding (conversion rate) is een belangrijk doel. Dit bepaalt wat het laten zien van je advertentie uiteindelijk kost, en dus ook wat je ‘Return on Advertising Spend’ (ROAS) is. Je ROAS laat zien wat de advertentie uiteindelijk aan winst heeft opgeleverd.

Google Ads

Google is de grootste zoekmachine in Europa en Google Ads is het meest belangrijke SEA-kanaal in Nederland. 90% van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt Google, dus het gebruiken van Google Ads is heel belangrijk. Ook Google werkt met het veilingsysteem. Er wordt op bepaalde zoekwoorden geboden, en als je meer biedt is de kans groter dan je advertentie ook echt aan de gebruiker getoond wordt. Het bod is niet de enige factor die bepaalt of en hoe je advertentie getoond wordt. De kwaliteit van de landingspagina, de tekst in de advertentie, de relevantie van de trefwoorden en de historie van het Google Ads account spelen ook een grote rol in de uiteindelijk positie van je advertentie. Er zijn 5 verschillende vormen van adverteren mogelijk via Google Ads:

  • Text ads: Bij tekstadvertenties kiest de adverteerder bepaalde zoektermen waar de advertentie getoond kan worden. Deze termen worden opgedeeld in ad groups. Als een gebruiker een zoekterm uit een bepaalde ad group gebruikt, zal de advertentie getoond worden.
  • Shopping ads: Bij Google Shopping ads worden er productadvertenties getoond die door de adverteerder bij Google ingediend kunnen worden. Hierdoor wordt de consument de producten getoond waar zij naar zoeken.
  • Display Ads: Display ads tonen foto’s of tekst in de vorm van een advertentie op een van de websites die gekoppeld is aan het Google adverteerders netwerk. Ook hier wordt er gekeken naar relevante zoektermen.
  • Video ads: Video advertenties worden met name vertoond op YouTube.
  • Gmail-ads: Deze e-mail advertenties worden vertoond op Google’s eigen mail service, Gmail.

Bing Ads

Bing Ads is niet heel groot in Europa, aangezien Bing niet een groot marktaandeel heeft (circa 8-9%). Wanneer zou je Bing Ads inzetten?

  • Als je huidige Google Ads account goed op orde is en je een groter bereik wilt hebben.
  • Als je juist een oudere doelgroep wilt targeten. Bing gebruikers zijn over het algemeen wat ouder.
  • Als je jezelf wil onderscheiden van van concurrent: Bing Ads wordt vaak vergeten.

Voordelen SEA

Het in orde hebben van de SEA van een website heeft meerdere voordelen. Een daarvan is dat het voor meer en bovendien gericht verkeer op de website zorgt. Je zorgt ervoor dat je te vinden bent op het internet voor meer mensen, wat goed kan zijn voor je website. Ook heb je met Google een ontzettend groot potentieel bereik, aangezien circa 90% van Nederland Google gebruikt. SEA is ook ideaal voor remarketing. Hiermee bereik je mensen die al eerder interesse hebben getoond op jouw website en dus eerder over zouden gaan tot kopen.

Wat kunnen wij betekenen?

Digital Wizards heeft veel ervaring op het gebied van SEA. Google Ads en ook Bing Ads kent voor ons geen geheimen meer. Wij kunnen helpen met het inrichten van het Google Ads account, het creëren van succesvolle campagnes en ook zorgen dat de winst omhoog gaat. SEA verbeteringen zijn direct zichtbaar, zeker vergeleken met SEO-verbeteringen. Digital Wizards kan zorgen dat alle basisinstellingen goed staan, doorlopend optimalisaties toepassen en ook maandelijks een rapport opstellen met de groeikansen.

Meer weten of wil je een gratis audit van je SEA-campagnes? Neem contact met ons op via 020-3541458 of info@digitalwizards.nl.