Wat is Google Shopping en hoe werkt het?

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Beginner

Google Shopping

Tegenwoordig is online shoppen de normaalste zaak van de wereld. Je kan alles online bestellen, van kleding tot je boodschappen. Het kan weleens voorkomen dat je niet specifiek naar een merk zoekt, waardoor je van website naar website springt. Prijsvergelijkers waarop je specificaties of merken kunt filteren komen dan goed van pas. Een bekende prijsvergelijker is natuurlijk Google Shopping, wat in principe een onderdeel van de Google zoekresultaten is. In dit artikel vertellen we meer over Google Shopping en waarom het een groeikans is voor jouw webshop.

Wat is Google Shopping?

Binnen Google, zijn er een aantal manieren die je kan gebruiken om te adverteren. Dit kan met normale tekstadvertenties, maar ook met productadvertenties. Bij Google heet dit Google Shopping, wat je ongetwijfeld wel eens bent tegengekomen. Google Shopping is een dienst van Google, waarmee consumenten producten kunnen zoeken, vergelijken en kopen. Verkopers betalen per klik om hun producten te laten zien op deze sectie van de Google zoekresultaten. 

Voorbeeld Google Shopping
Voorbeeld Google Shopping resultaat

Deze service van Google valt onder SEA en wordt gedraaid via Google Ads en het Google Merchant Center. Een groot verschil tussen Google Shopping en andere Google Ads advertenties is dat het niet gebaseerd is op zoekwoorden die je vooraf opgeeft. In plaats daarvan, werkt het met een productfeed die je bewerkt met bijvoorbeeld Channable. Een productfeed bestaat uit jouw producten met o.a. productfoto’s, productomschrijvingen en prijzen. Op basis van je aangeboden product data, webshop en biedingen, bepaalt Google of het je producten wilt tonen bij bepaalde zoekwoorden. 

Hoe werkt Google Shopping?

Zodra de consument een zoekterm invoert dat is gerelateerd aan een product, vertoont Google een overzicht met producten van verschillende verkopers. In tegenstelling tot tekstadvertenties, kan je in een oogopslag laten zien wat je verkoopt. 

Voordat je kan beginnen met Google Shopping, zijn er een aantal onderdelen die je nodig gaat hebben:

  • Een Google Ads account, waar je je campagnes in bouwt.
  • Google Merchant Center account, waar je je product feed inlaadt.
  • Een product feed, met daarin de producten en productspecificaties die je wilt adverteren.
  • Idealiter een product feed management tool zoals Channable waarin je snel en makkelijk feed regels kunt toepassen. Denk hier bijvoorbeeld aan het snel aanpassen van meerdere titels of het meegeven van waardes in extra velden. 

Als de punten hierboven in orde zijn, moeten Google Ads en Google Merchant Center gekoppeld worden om je campagne aan te maken. Tijdens het instellen van een campagne, selecteer je de biedstrategie, dagbudget en feed prioriteiten. Hiermee is het doel om een gepaste balans te vinden voor een hoog conversieverhouding. 

Google Shopping kosten

Door middel van Cost per Click (CPC) betaal je voor de Google Shopping advertenties. Dit betekent dus dat je betaalt voor elke klik op je advertentie. Het maximale bedrag dat je wil uitgeven kun je instellen en heb je dus grotendeels zelf in de hand. Ook Google Shopping maakt gebruik van het veilingsysteem, waarbij verschillende factoren de positie bepalen. Kortom zijn de Google Shopping kosten afhankelijk van de adverteerder.

Waarom Google Shopping?

Er zitten ontzettend veel voordelen aan Google Shopping. Hieronder geven we een aantal voordelen:

  • Grote zichtbaarheid en aanwezigheid
    Door bovenop je tekstadvertenties en SEO ook gebruik te maken van Google Shopping, kan je meerdere keren in de Google zoekresultaten verschijnen.

  • Inzicht in je prestaties
    Via Google Shopping heb je de mogelijkheid om je prestaties in te zien. Op basis van je benchmark gegevens kun je bepalen hoe je advertenties presteren t.o.v. advertenties van concurrenten. Bovendien kan je zien hoe vaak je advertentie getoond wordt om de CTR te berekenen.

  • Hogere CTR
    Afhankelijk van de zoektermen die de gebruiker invoert, zal jouw product verschijnen op de Shopping sectie van Google. Hierbij zal de gebruiker foto’s, productomschrijvingen en prijzen gelijk zien, waardoor ze niet voor verrassingen komen te staan.

  • Leads van betere kwaliteit
    Gebruikers die op zoek zijn naar producten die je aanbiedt kunnen meteen al een aankoopbeslissing nemen. Als zij dan op je advertentie klikken en worden verwezen naar je website, is de kans al groter dat ze een aankoop doen.

Wat kan Digital Wizards voor je doen?

Adverteren via Google Shopping kan erg eenvoudig zijn als je weet wat je doet. Het opzetten en creëren van je advertenties zal geen lastige klus zijn, maar het interpreteren van de data kan wel lastig zijn. Op dit gebied is Digital Wizards een expert. Wij kunnen helpen met het opzetten van het Google Ads account, het Google Merchant Center account en de product feed. Daarbovenop zal Digital Wizards regelmatig rapportages opstellen voor de campagnes.

Meer weten over SEA en Google Shopping?

Wil je graag meer weten over hoe wij te werk gaan wat betreft SEA en Google Shopping? Neem dan contact op met Digital Wizards om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!

Recente blog artikelen

Beginner

Wat is SEO?

Leestijd: 8 minuten

SEO: Zoekmachine optimalisatie Heb je een eigen webshop of website, maar komt deze niet hoog in de resultaten in Google? Krijgt je website…

Lees meer
Beginner

10 webshop tips

10 webshop tips Een webshop is een eenvoudige manier om snel je producten te verkopen en te promoten, maar je wilt natuurlijk het…

Lees meer
Medium

Wat is linkbuilding?

Leestijd: 8 minuten

Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

Lees meer
Hans Boersma nieuw avatar
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

    Lees meer
  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

    Lees meer
  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

    Lees meer
  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

    Lees meer
  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

    Lees meer
  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

    Lees meer

    Het is ons doel om jouw bedrijf verder te laten groeien. We doen dit met een aanpak van A tot Z: vanaf het bouwen van de website tot en met het inzetten van de advertenties.

    — Hans Boersma