12 tips voor WordPress

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Beginner

Samenvatting Artikel

12 tips voor WordPress

Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar haal je er nog niet alles uit wat erin zit? Mis je wellicht nog handige plugins? In dit artikel geven we je meer informatie over WordPress; informatie over de voordelen, maar we geven uiteraard ook praktische tips voor het gebruik van WordPress.

Over WordPress

WordPress is  wereldwijd het meest toegepaste Content Management Systeem (CMS). Het wordt gebruikt in 33% van alle websites. Zo’n 60% van de websites met een CMS is een WordPress-website (bron: WordPress market share). WordPress wordt gebruikt voor ‘huis-tuin-en-keuken’ websites en blogs, maar ook voor grote, bekende websites, zoals Horecava, Playstation en Disney. WordPress is dus leuk voor simpele thema sites, maar ook voor ervaren WordPress developers die eigen geschreven plugins, scripts en codes gebruiken. Digital Wizards gebruikt WordPress als basis voor het opbouwen van maatwerk websites en maatwerk webshops.

Voordelen WordPress

Dat WordPress wereldwijd zo’n groot marktaandeel heeft, is niet zonder reden. WordPress biedt als CMS veel voordelen, waardoor het geschikt is voor zowel beginners als ervaren gebruikers. Ook uitgebreide features kunnen door developers in WordPress worden gemaakt, waardoor het zelfs geschikt is voor de meest veeleisende marketeers. Een aantal WordPress voordelen op een rijtje:

  • WordPress is gemakkelijk in gebruik; zelfs met weinig kennis kun je al snel een website maken.
  • Ervaren developers kunnen zelf maatwerk websites bouwen met eigen code en plugins.
  • Gebruikers kunnen acht niveaus van rechten krijgen. Iedere gebruiker heeft zijn eigen mogelijkheden/beperkingen, zodat iedereen voor zijn of haar rol alles kan doen in WordPress.

Handige tips voor WordPress

Hebben we je overtuigd van de voordelen van WordPress? Mooi, dan gaan we nu aan de slag met handige tips! Zoals gezegd is WordPress het meest gebruikte CMS ter wereld en biedt het veel voordelen. Het maakt WordPress – en dus ook WordPress-websites – helaas wel gevoelig voor hackers. De eerste vijf tips die we je gaan geven, zijn dan ook gericht op veiligheid.

1. WordPress admin veranderen

Verander direct de standaard gebruikersnaam van Admin naar een andere naam. Voor hackers maak je het te simpel om op jouwsite.nl/wp-admin/ wachtwoord combinaties te maken met de standaardnaam Admin. Zijn ze eenmaal binnen, dan kunnen ze alles aanpassen en dan kun je je website afschrijven, als je in je hosting geen back-up hebt gemaakt.

Stappenplan WordPress Admin veranderen

Ga naar ‘gebruikers’ en maak een nieuwe gebruiker aan met volledige Admin-rechten. Geef deze gebruiker een unieke naam die niet is geassocieerd met Admin.

  • Log in met de nieuwe gebruikersnaam in de WordPress-omgeving.
  • Verwijder de bestaande gebruiker Admin.

2. Plugins voor beveiliging

Diverse gratis plugins helpen je je WordPress-site te beveiligen. De basisvarianten van deze plugins zijn vaak al voldoende om de ergste problemen te voorkomen. Zo biedt iThemes Security in de gratis versie bijvoorbeeld deze bescherming aan: 

  • Uitsluiten van onrechtmatige gebruikers op basis van een onregelmatig aantal inlogpogingen. 
  • Afwezigheidsmodus, die ervoor zorgt dat personen tussen bepaalde tijden niet kunnen inloggen.
  • Sterk wachtwoord aanmaakmodus, die ervoor zorgt dat gebruikers worden gedwongen sterke wachtwoorden te gebruiken.
  • 404-detectie: Als een bot op zoek gaat naar zwakke plekken in je site, dan geeft dit veel 404-meldingen. De pagina’s bestaan immers niet en iThemes Security zal dit meteen blokkeren.
  • Detectie van bestandsnaam wijzigingen.
  • Aanpassing van login URL, zodat hackers niet weten waar ze kunnen inloggen.

Een andere interessante plugin is Wordfence Security. Ook deze biedt al veel mogelijkheden met de gratis versie.

3 . Backup plugin gebruiken

Om te voorkomen dat je al je werk aan je website voor niks hebt gedaan, is het aan te raden gebruik te maken van een WordPress Backup Plugin. Heb je bijvoorbeeld een aantal dingen aangepast die achteraf niet zo handig waren? Geen probleem. Zet je back-up van de vorige versie gewoon weer terug. Er zijn diverse back-up plugins beschikbaar in WordPress, zoals Updraft WordPress Backup.

4. Google Authenticator-code

Wil je zeker weten dat je ongure types en hackers afschrikt? Maak dan gebruik van Google Authenticator. Deze app – die je wellicht al kent van de ‘twee-staps-verificatie methode’ in je Google account – maakt iedere 30 seconden een unieke code aan. Op gebruikersniveau kun je per gebruiker een koppeling opzetten met een eigen unieke koppeling.

5. Yoast SEO

Mocht je nog geen Yoast SEO gebruiken, dan moet je dit zo snel mogelijk gaan doen. Deze plugin bestaat al meer dan tien jaar, maar is alleen nog maar beter geworden. De SEO plugin helpt je de organische vindbaarheid per pagina te verbeteren. Yoast SEO zorgt er op paginaniveau voor dat je:

  • Gemakkelijk meta titels en beschrijvingen kunt toevoegen en dat deze niet te kort of te lang zijn. 
  • Genoeg teksten plaatst op je nieuwe pagina.
  • Je focuszoekwoord voldoende terugkomt in de tekst, maar ook in de title.
  • Je kunt aangeven of de pagina wel of niet geïndexeerd moet worden door zoekmachines.
  • Via een snippet kunt zien hoe de opmaak wordt. 

Er zijn daarnaast nog veel andere features die helpen je website organisch beter vindbaar te maken. Bijvoorbeeld:

  • Via Yoast SEO kun je eenvoudig een sitemap aanmaken.
  • Heb je je website al aangemeld bij de Google Search Console? Via de Yoast SEO plugin kun je in een paar stappen de verificatie opzetten. Zodra je WordPress-website is geverifieerd, kun je de eerder aangemaakte sitemap indienen bij Google.

Geen zin om per meta titels en beschrijvingen aan te passen? Via de Yoast SEO plugin is dit in bulk te doen; dat scheelt weer een hoop extra werk.

6. Plugins verwijderen/deactiveren

Gebruik je sommige plugins niet meer? Heb je een aantal plugins getest die toch niet goed pasten bij je wensen? Zet ze dan op inactief of verwijder ze. Hiermee voorkom je dat er ingangen kunnen worden gecreëerd naar je website. Tevens voorkom je dat plugins, die niet meer goed worden bijgewerkt door de beheerders, toegang krijgen tot je WordPress website.

7. Broken link checker

Is je website al een paar jaar oud? Heb je net de menustructuur veranderd? Het zou goed kunnen dat je een paar kapotte links hebt. Kapotte links zijn een bron van irritatie voor gebruikers, maar ook Google zal het niet waarderen. Zeker als pagina’s een hoge Page Authority hebben, dan is het zonde als deze verloren gaat aan een 404-melding. Maak gebruik van een ‘broken link checker’-plugin, zodat je mogelijke problemen met 404-pagina’s zo snel mogelijk kunt oplossen.

8. Afbeeldingen optimaliseren

Heb je een homepage met 20 MB aan afbeeldingen? Dit staat haaks op een goede SEO-strategie. De pagina zal traag laden, waardoor bezoekers jouw site vroegtijdig verlaten. Ook Google heeft paginasnelheid hoog in het vaandel staan en straft je genadeloos af bij traagwerkende pagina’s. Een van onze nieuwe klanten had nog een homepage van 20 MB en nadat we – samen met de klant – de afbeeldingen hadden geoptimaliseerd, steeg de gemiddelde positie ‘ineens’ met 5 plekken!

9. Pagespeed optimaliseren

Zoals aangegeven bij het vorige punt: Google zal snelle websites bevoordelen ten opzichte van de minder snelle websites. Zorg er dus voor dat je afbeeldingen niet te groot zijn of dat ze worden verkleind met speciale plugins. Ook zijn er plugins die helpen met caching, zodat de website sneller laadt.

10. Meten is weten

Wie wil er nu niet weten hoeveel bezoekers er op zijn WordPress website zijn (geweest), via welke kanalen ze komen en welke pagina’s ze bekijken? Via Google Analytics is dit eenvoudig inzichtelijk te maken. De Google Analytics pixel/tag kun je op een paar manieren op je WordPress-website plaatsen: – direct in de broncode via de editor – via een headers & footers insert plugin – gebruik Google Tag Manager, waarin je de Google Analytics code zet.

11 . Kopteksten en headings tags toepassen

Een van de meest voorkomende fouten bij WordPress-websites is het niet toepassen van kopteksten, ook wel heading tags genoemd. Het gaat hier om zogenaamde H1’s, H2’s en H3’s. In feite geven ze het onderwerp aan van een tekst, nieuwe alinea of tekstdeel. Niet alleen zorgen ze voor betere leesbaarheid van de website, het is ook een fundamenteel onderdeel voor een goede organische vindbaarheid. Let op: gebruik maar één H1 heading tag per pagina.

12 . AVG-proof?

Sinds mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Over deze wet is al veel geschreven, maar het komt er kort samengevat op neer dat je bezoekers duidelijkheid moet verschaffen over de persoonlijke data die je van ze meet en/of opslaat. Ook voor jou als trotse website bezitter brengt dit verantwoordelijkheden met zich mee. Denk hier bijvoorbeeld aan:

  • Zorg voor een duidelijk cookiestatement. Welke cookies worden geplaatst en hoe functioneren ze? 
  • Plaats een privacy statement, waarin je vermeldt welke gegevens je inzamelt en met welke tools.
  • Om je het leven wat makkelijker te maken, raden we je aan om met Cookie Bot te werken. Deze tool verzamelt alle cookies die je op je website verzamelt en classificeert deze ook. Cookie Bot heeft ook een WordPress plugin die makkelijk in gebruik is. Cookie Bot is bovendien automatisch te koppelen met je cookiestatement pagina, wat veel werk scheelt.

Meer weten over WordPress?

Ben jij geïntrigeerd geraakt door WordPress en ben je geïnteresseerd in onze maatwerk websites? Neem dan contact op met Digital Wizards om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen. Wij zijn gespecialiseerd in maatwerk websites en webshops. 

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

Backlinks checken

Leestijd: 7 minuten

Linkbuilding is een belangrijke pijler voor de organische vindbaarheid van je website. Van alle SEO-activiteiten die er bestaan is linkbuilding wellicht de meest…

Medium

Alles over anchor texts

Leestijd: 6 minuten

De Google-ranking van jouw website hangt af van veel aspecten. Denk bijvoorbeeld aan de SEO-techniek, je domein autoriteit of SEO-content. Een belangrijk aspect…

Medium

Foto’s online bewerken

Leestijd: 5 minuten

Voor je website of webshop wil je dat je afbeeldingen er goed uitzien én ook geoptimaliseerd zijn voor SEO. Het is aan te…

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

  • Beginner

    Wat is SEO?

    Leestijd: 8 minuten

    SEO: Zoekmachine optimalisatie Heb je een eigen webshop of website, maar komt deze niet hoog in de resultaten in Google? Krijgt je website…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.