CMS (content management systeem)

Samenvatting Artikel

Wanneer je je voor het eerst in de online marketingwereld begeeft, hoor je in de eerste periode waarschijnlijk veel termen die je nooit eerder hebt gehoord. Zo is de kans groot dat je de term CMS eens voorbij ziet of hoort komen. De afkorting CMS staat voor content management systeem. Soms wordt dit ook wel contentbeheersysteem genoemd. In de volgende alinea leggen we uit wat een CMS precies is en wat je er zoal mee kunt. Daarna benoemen we een aantal voorbeelden van zeer geschikte content management systemen.

Wat is een CMS?

Een CMS kun je simpelweg zien als een programma waarmee je op betrekkelijk eenvoudige wijze gegevens, teksten en beeldmateriaal aan een website kunt toevoegen. Met een CMS kun je uiteraard ook zaken aanpassen of juist verwijderen. Zo’n CMS komt meestal in de vorm van een webapplicatie. Belangrijk om je te beseffen is dat je doorgaans geen specifieke technische (IT-)kennis nodig hebt om een CMS te gebruiken. Het volgen van een cursus, het bestuderen van handleidingen en/of het zelf opdoen van ervaring volstaat dus dikwijls om een goede CMS-gebruiker te worden.

Waarom een CMS gebruiken?

Tegenwoordig worden er nog maar weinig websites opgeleverd zonder CMS. Voor veel bedrijven is de aanwezigheid van een CMS dan ook gewoon een must. Een goed CMS geeft je immers de volledige controle over de content op je website. Bovendien kun je hiermee met gemak met meerdere personen (werknemers) tegelijk aanpassingen doen aan een website. 

Gunstig is daarnaast dat je als beheerder (meestal de bedrijfsleider of een afdelingshoofd) via een controlepaneel zelf kunt bepalen welke werknemer welke rechten heeft. Dus als je het bijvoorbeeld te risicovol vindt dat een nieuwe, onervaren medewerker content toevoegt of wijzigt, dan kun je de bevoegdheden van diegene (tijdelijk) beperken.

Welk CMS kiezen?

Er zijn tientallen webapplicaties die dienstdoen als CMS. Hoe je het meest geschikte CMS voor jouw situatie kiest? Je kunt je keuze baseren aan de hand van een aantal aspecten:

  • De prijs. Sommige content management systemen zijn namelijk gratis, terwijl je voor andere moet betalen.
  • De kwaliteit van de klantenservice en support achter het CMS.
  • De mate waarmee je op SEO-technisch gebied scoort.
  • De gebruiksvriendelijkheid. Want CMS staat dan wel bekend als gebruiksvriendelijk; hier zijn toch echt duidelijke gradaties in te ontdekken.
  • En tenslotte zeer belangrijk: de beveiliging. Dit is vooral van belang als je weinig IT-kennis hebt en zelf je website beheert.

Open source CMS?

Open source of een gesloten/eigen CMS? Kies je ervoor om met bijvoorbeeld WordPress te werken, dan heb je naast het development team van Automattic ook nog vele duizenden developers wereldwijd die meehelpen het CMS te verbeteren.

Er zijn letterlijk duizenden plug-ins beschikbaar: sommige met goede support en degelijk gebouwd, maar sommige juist onbetrouwbaar. WordPress is erg populair, 34% van de website wereldwijd die een CMS gebruiken, draaien dit op WordPress. Dit maakt het erg interessant voor hackers om op zoek te gaan naar zwakke plekken in het CMS: dit kunnen slecht gecodeerde plug-ins zijn of juist websites die niet goed worden ge-update.
WordPress is niet gespecialiseerd in één soort website toepassing. Stel dat je op zoek bent naar hét CMS voor de hotelbranche, dan vind je in WordPress veel mogelijkheden om dit maatwerk te maken, maar dat is soms wel kostbaarder dan een gesloten CMS te kiezen gespecialiseerd in de hotelbranche.

Welke CMS-systemen zijn er?

Er kan geen misverstand over bestaan dat WordPress het bekendste en meest gebruikte CMS wereldwijd is. Groot voordeel van WordPress is dat je er in principe gratis gebruik van kunt maken, al betaal je natuurlijk nog wel voor hosting en de domeinnaam. Zoals eerder genoemd: WordPress is een open source software waarmee je vele aanvullende thema’s en plug-ins kunt downloaden. Een groot deel daarvan is eveneens gratis beschikbaar. Verder staat WordPress bekend als gebruiksvriendelijk.

Een ander voorbeeld van een gratis open source CMS is Drupal. Ook Drupal staat bekend als betrouwbaar en kwalitatief goed. Goede CMS’en waarvoor je moet betalen zijn onder andere Magento, HubSpot, Contentful en het e-commerce platform Shopify. Daarnaast zijn er wereldwijd nog vele gesloten CMS toepassingen gespecialiseerd in een speciale branche of toepassing.

CMS kiezen

De keuze van een CMS hangt dus af van veel variabelen. Belangrijke factoren zijn:

  • Wat is het doel van je website? Wil je alleen content toevoegen of ook een webshop weergeven?
  • Is er een ruim of beperkt budget beschikbaar?
  • Wil je een maatwerk oplossing of neem je genoegen met een meer gesloten toepassing waarin je minder kunt aanpassen?
  • Moet de website of webshop gekoppeld worden aan andere datasystemen of werkt de website zelfstandig?
  • Hoeveel gebruikers gaan erin werken? Hebben ze allemaal dezelfde rechten nodig?
  • Wat is het kennisniveau van de medewerkers? Zijn ze bekend met codetaal of is dit beperkt?
  • Wil je werken met een eigen webdesign en maatwerk oplossingen voor bijvoorbeeld een maatwerk website?

De antwoorden op de bovenstaande vragen geven een goed beeld van welk CMS je het beste kunt kiezen.

Bekijk hier al onze marketing termen of een van onze blog artikelen over online marketing.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Blog

Caching

Caching is een techniek waarmee je gegevens en bestanden tijdelijk opslaat in een digitale opslagplaats, oftewel een cache.

Beste Google Fonts

Ben je op zoek naar het beste Google Font voor jouw nieuwe website? Er zijn natuurlijk enorm veel Google Fonts beschikbaar: wij helpen je op weg.

WordPress specialist

Wanneer we het hebben over een Wordpress specialist, dan hebben we het over een organisatie die zich heeft gespecialiseerd in het maken van websites via het content management systeem Wordpress.

Andere marketing termen

Robots.txt bestand

Een robots.txt bestand is een bestand dat je in de root van je website kunt vinden. Een root kun je zien als een bestandenmap waar alle bestanden van je site staan.

Caching

De laadtijd van een website kan worden verbeterd door aan caching te doen. Bij caching worden bepaalde gegevens tijdelijk opgeslagen in een cache (oftewel een digitale opslagplaats).

DNS

De afkorting DNS staat voor Domain Name System. DNS staat er voor garant dat je op de juiste plek terechtkomt wanneer je een website aanklikt of intypt bovenin de browser.

Root domain

Root domain is een begrip dat in de werkvelden van de ICT en de online marketing vaak terugkomt. Een root domain wordt gevormd door de combinatie van een domeinnaam en een extensie.

Subdomein

Een subdomein is het onderdeel van een URL dat direct voor de domeinnaam komt. Met zo’n subdomein kun je als het ware je website opdelen in diverse onderdelen die min of meer los van elkaar staan.

Captcha

Een captcha checkt op diverse manieren of je daadwerkelijk een mens bent, en geen computergestuurde robot met mogelijk verkeerde intenties. Zo’n captcha komt vaak in de vorm van een klein, simpel raadseltje dat je moet oplossen om een formulier te kunnen versturen.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Hans Boersma - Digital Wizards boksen