Plug-ins

Samenvatting Artikel

Een plug-in is een uitbreiding van een bestaande website. Je kunt een website dus uitbreiden met nieuwe functionaliteiten. In een CMS (content management systeem) als WordPress wordt er volop gebruik gemaakt van plug-ins. In dit artikel vertellen we je hier meer over en noemen we een aantal WordPress plug-ins die je volgens ons het beste kunt gebruiken. 

WordPress en plug-ins

Met plug-ins kun je een bestaande WordPress installatie uitbreiden met extra mogelijkheden. Het voordeel hiervan is dat je geen extra kennis nog hebt en dat het een stuk minder tijd kost dan het aanpassen of aanvullen van de code. Voor de meeste functies bestaan gratis plug-ins die een developer eerder al heeft gemaakt voor een eigen website en later heeft gedeeld met alle andere WordPress gebruikers.

Je kunt bij extra functies denken aan bijvoorbeeld het toevoegen van SEO optimalisatie zoals structured data en meta tags, of de mogelijkheid om van een WordPress website een webshop te maken. Sinds de start van WordPress in 2003 is het internet veel meer uitgebreid en zijn de eigen wensen van bezoekuren ook erg veranderd. WordPress is het meest gebruikte CMS, in de loop der jaren zijn er dan ook vele duizenden thema’s en plug-ins ontwikkeld.

WordPress is een open source programma waardoor iedereen in feite een plug-in kan maken en toevoegen. Het is daarom belangrijk dat je van tevoren goed checkt wat anderen erover zeggen en of hij getest is met jouw WordPress versie. Je kunt dit op de overview pagina doen van de plug-ins. Hier staat het aantal sterren, kun je reviews lezen en staat of jouw versie compatibel is. Er staat dan “Niet getest met je WordPress versie” of “Compatibel met je huidige versie van WordPress”.

Wanneer het om een uitgebreid en belangrijk deel van jouw website gaat is het verstandig om te kiezen voor een plug-in dat gebouwd is door een bedrijf. Zo kun je er vanuit gaan dat er bij problemen updates komen en dat het bedrijf ondersteuning biedt mocht je vragen hebben.

Voorbeelden populaire WordPress plug-ins

Hieronder een aantal voorbeelden van plug-ins die een grote meerwaarde bieden voor een WordPress website. De meeste van deze plug-ins hebben daardoor miljoenen installaties:

  • Yoast SEO. Als het gaat om zoekmachineoptimalisatie (SEO), dan is WordPress uit zichzelf al een goed CMS. Toch biedt de plug-in Yoast SEO een grote toegevoegde waarde. Met de gratis versie van deze plug-in kun je namelijk checken of de belangrijkste zoektermen goed in je content verwerkt zijn. Kies je voor de betaalde variant, dan reiken de mogelijkheden nog veel verder. Je krijgt dan bijvoorbeeld alternatieve zoektermen voorgeschoteld en tips waarmee je jouw teksten nog verder kunt optimaliseren.
  • W3 Total Cache. Deze plug-in zorgt dat de laadsnelheid van je website fors wordt verminderd. Dat is belangrijk om websitebezoekers tevreden te houden, maar ook voor de ranking in Google zijn laadtijden een belangrijk onderdeel.
  • Wil je je websitebezoekers een laagdrempelige mogelijkheid bieden om contact op te nemen? Dan is het toevoegen van een digitaal contactformulier een slimme zet. Met de plug-in Contact Form 7 maak je dat mogelijk.
  • WordPress staat niet bekend als een van de meest veilige systemen. Een plug-in om de veiligheid te verbeteren – en daarmee de kans op cybercriminaliteit te verkleinen – is dan ook geen overbodige luxe. WordFence zou wat dit betreft een uitstekende optie zijn.
  • Tenslotte is WooCommerce een zeer bekende WordPress plug-in. Met WooCommerce tover je je WordPress-website namelijk om in een webshop.
  • Heb je een webshop via WooCommerce, dan is een betalings-plug-in uiteraard ook handig. Mollie is dan een goede keuze, want daarmee kun je je klanten gemakkelijk en veilig met iDeal laten betalen.

Bekijk hier al onze marketing termen of een van onze blog artikelen over online marketing.

Meer leads, meer omzet, meer groei. Onze maatwerk websites en maatwerk webshops zijn ontworpen met conversie in gedachten. Ga verder dan alleen online aanwezig zijn: zet bezoekers om in betalende klanten. 

Ben je klaar voor de volgende stap in groei? Neem direct contact op voor maatwerk advies en spar met onze expert, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere website termen

Simple History

Sample History is een logboek voor WordPress en heeft betrekking op de gebeurtenissen in de website.

Domeinnaam

Een domeinnaam vormt als het ware een internetadres dat, als het goed is, voor de consument makkelijk te onthouden is.

Yoast SEO

Met Yoast SEO optimaliseer je jouw website met name op het gebied van de organische vindbaarheid (SEO).

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?