Meta Tags

Samenvatting Artikel

Een meta tag is een klein stukje tekst dat niet op je website verschijnt, maar zoekmachines als Google wel een beeld geven van wat je website te bieden heeft. Een goed samengestelde meta tag kan dus bijdragen aan een hogere ranking, en dus ook meer websitebezoekers. Hoe je dat doel bereikt lees je verderop in dit artikel. Eerst bekijken we welke soorten meta tags er bestaan.

Welke meta tags zijn er?

Als het gaat om metatags zijn die in de volgende soorten te onderscheiden:

  • Meta titel: Deze tag bevat de titel van de pagina. Dit wordt vaak weergegeven in de titelbalk van de browser en in de zoekresultaten van een zoekmachine.
  • Meta omschrijving: Deze tag bevat een korte omschrijving van de inhoud van de pagina. Dit wordt vaak weergegeven in de zoekresultaten van een zoekmachine, onder de link naar de pagina.
  • Meta keyword: Het keyword attribuut bevat verschillende zoektermen waarop je een pagina gevonden wilt laten worden, dit wordt door Google niet meer gebruikt, maar door Bing soms nog wel.
  • Het robots attribuut geeft extra informatie aan crawlers. Hiermee laat je deze weten hoe zij de pagina moeten beschouwen.
  • Alternative text alt tag: deze voeg je toe aan een afbeelding en deze tekst vertelt aan zoekmachines wat de afbeelding precies inhoud. Op deze manier worden ook de afbeeldingen op een website in Google getoond.

Zo kunnen meta tags bijdragen tot een betere ranking

Metatags kunnen een serieuze bijdrage leveren aan de ranking van een website. De omschrijving van een pagina zorgt er vervolgens ook nog voor dat potentiële klanten je website bezoeken. Weet je in deze beschrijving de juiste snaar te raken en zorg je ervoor dat je beschrijving goed aansluit bij zoektermen waarvan je weet dat jouw potentiële klanten deze vaak invoeren? Dan is de kans groot dat deze klanten vaak op jouw website zullen klikken.

Met een sterke meta description is de kans dus groot dat je een hogere click through rate (CTR) én een hogere conversie realiseert. Je bereikt dan een positieve vicieuze cirkel, want een verbeterde CTR en conversie heeft weer een gunstige impact op de ranking in Google.

Ook het invullen van een Alt Text kan voor meer bezoekers zorgen. Google toont de afbeeldingen in de resultaten op basis van de ingevulde Alt Text. Je doet er dus goed aan deze op de juiste manier in te vullen.

Tips voor het opstellen van goede meta descriptions

Nu we hebben vastgesteld dat vooral een goed samengestelde meta description tot goede resultaten kan leiden voor je ranking, is het tijd om aandacht te besteden aan hoe je deze beschrijving naar een hoger niveau tilt. Voor het verbeteren van je beschrijving is het verstandig om de volgende tips mee te nemen:

  • Maak de beschrijving niet te lang; het liefst niet langer dan 160 tekens. Maak je de beschrijving toch (veel) langer, dan ziet de potentiële klant een afgebroken zin en dat ziet er toch minder aantrekkelijk uit.
  • Zorg ervoor dat je beschrijving een ultrakorte samenvatting is van de pagina waarnaar wordt doorgeklikt.
  • Laat de belangrijkste zoektermen terugkomen in je beschrijving. Dat geeft de consument het gevoel serieus genomen te worden en geeft Google weer goede input.
  • Schrijf op prikkelende, positieve, activerende wijze, met bijvoorbeeld een vorm van een call-to-action (CTA).

Bekijk hier al onze marketing termen of een van onze blog artikelen over online marketing.

Meer leads, meer omzet, meer groei. Onze maatwerk websites en maatwerk webshops zijn ontworpen met conversie in gedachten. Ga verder dan alleen online aanwezig zijn: zet bezoekers om in betalende klanten. 

Ben je klaar voor de volgende stap in groei? Neem direct contact op voor maatwerk advies en spar met onze expert, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere website termen

Plug-ins

Een plug-in is een uitbreiding van een bestaande website. Binnen WordPress wordt er volop gebruik gemaakt van plug-ins.

Simple History

Sample History is een logboek voor WordPress en heeft betrekking op de gebeurtenissen in de website.

Domeinnaam

Een domeinnaam vormt als het ware een internetadres dat, als het goed is, voor de consument makkelijk te onthouden is.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?