CTR (click through rate)

Samenvatting Artikel

CTR is een afkorting die staat voor click through rate, oftewel doorklikratio of doorklikpercentage. Binnen online marketing vertelt dit statistiek je hoeveel procent van de internetgebruikers op jouw vermelding klikken. Denk bijvoorbeeld aan je vermelding nadat zij een zoekopdracht hebben uitgevoerd in een online zoekmachine (SEO) of op een advertentie (SEA).

Hoe bereken je de CTR?

Het berekenen van je CTR is in principe eenvoudig. Hiervoor neem je het aantal klikken en dat deel je door het aantal vertoningen. Vermenigvuldig de uitkomst met 100%, en je hebt het percentage waarnaar je op zoek was.

CTR: klikken / vertoningen

Je CTR in SEO verhogen: zo doe je dat!

Het verhogen van je CTR binnen de organische zoekresultaten is een belangrijke doelstelling om meer verkeer uit SEO te halen. Hoe je deze CTR voor SEO kunt verhogen? Hier een aantal tips:

  • Probeer je ranking in Google en andere zoekmachines zo goed mogelijk te optimaliseren. Dit doe je door onder meer de techniek, de structuur, het linkprofiel en de content van je website naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen.
  • Voor optimale content op je website is een uitgebreid zoekwoorden onderzoek noodzakelijk. De uitkomsten van dit onderzoek dien je ook te gebruiken in de meta titels van je pagina’s zo duidelijk, aantrekkelijk en relevant mogelijk te maken. Een dergelijke meta titel is namelijk ook zichtbaar in je vermelding in de zoekresultaten.
  • Eveneens zichtbaar in de zoekresultaten is de zogeheten meta omschrijving. Dat is een zeer korte tekst, van één of twee zinnen, waarin je kort aangeeft wat een bezoeker van de betreffende webpagina kunt verwachten. Maak deze tekst concreet, aantrekkelijk en met de juiste zoektermen, zodat men geneigd zal zijn op je vermelding te klikken.

    Vanuit Digital Wizards worden we graag gevonden op online marketing bureau Almere en hiervoor hebben we deze meta titel en meta omschrijving geschreven:
Voorbeeld van meta titel en meta omschrijving
  • Verrijk je vermelding tenslotte door middel van structured data zoals in het voorbeeld hierboven met de afbeelding. Structured data is codetaal waarmee je extra informatie aan je vermelding op de zoekresultatenpagina kunt toevoegen, zoals prijzen, reviews, locaties, contactgegevens en openingstijden.

Hoe krijg je een hogere CTR met SEA

Een zo hoog mogelijke CTR is ook in de betaalde zoekresultaten (SEA, meestal Google Ads) belangrijk. Een hoge CTR geeft Google Ads een indicatie dat je advertentie relevant is en de juiste content bevat waarmee zoekers worden geholpen. En zo hoog mogelijke CTR heeft binnen SEA ook invloed op de ‘quality score’ van je advertentie. Een hogere CTR in de betaalde resultaten realiseer je door de advertentietekst zo relevant mogelijk te maken, de juiste ‘advertentie extensies’ te kiezen en een goede landingspagina te gebruiken.

Het is ook belangrijk om aandacht te besteden aan advertentie impressies, want dit kan je helpen om een breder publiek te bereiken. Daarnaast heeft de Cost Per Click (CPC) invloed op je advertentiebudget en de algehele kosten van je advertentiecampagnes.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

WordPress installeren op verschillende manieren

Via dit artikel leer je hhoe je zelf een WordPress installatie kunt doen: handmatig of via een hostingpartij.

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

Andere marketing termen

ROI

ROI staat voor "Return on Investment" en is een cruciale financiële metric die wordt gebruikt om de efficiëntie of winstgevendheid van een investering te meten.

Key Performance Indicators (KPI’s)

Wanneer we het over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten.

Ahrefs

Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool, met name voor het goed kunnen opzetten van een linkbuilding strategie. Binnen Ahrefs kun je gebruik maken van een aantal verschillende SEO-tools.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens