CTR (click through rate)

Samenvatting Artikel

CTR is een afkorting die staat voor click through rate, oftewel doorklikratio of doorklikpercentage. Binnen online marketing vertelt dit statistiek je hoeveel procent van de internetgebruikers op jouw vermelding klikken. Denk bijvoorbeeld aan je vermelding nadat zij een zoekopdracht hebben uitgevoerd in een online zoekmachine (SEO) of op een advertentie (SEA).

Hoe bereken je de CTR?

Het berekenen van je CTR is in principe eenvoudig. Hiervoor neem je het aantal klikken en dat deel je door het aantal vertoningen. Vermenigvuldig de uitkomst met 100%, en je hebt het percentage waarnaar je op zoek was.

CTR: klikken / vertoningen

Je CTR in SEO verhogen: zo doe je dat!

Het verhogen van je CTR binnen de organische zoekresultaten is een belangrijke doelstelling om meer verkeer uit SEO te halen. Hoe je deze CTR voor SEO kunt verhogen? Hier een aantal tips:

  • Probeer je ranking in Google en andere zoekmachines zo goed mogelijk te optimaliseren. Dit doe je door onder meer de techniek, de structuur, het linkprofiel en de content van je website naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen.
  • Voor optimale content op je website is een uitgebreid zoekwoorden onderzoek noodzakelijk. De uitkomsten van dit onderzoek dien je ook te gebruiken in de meta titels van je pagina’s zo duidelijk, aantrekkelijk en relevant mogelijk te maken. Een dergelijke meta titel is namelijk ook zichtbaar in je vermelding in de zoekresultaten.
  • Eveneens zichtbaar in de zoekresultaten is de zogeheten meta omschrijving. Dat is een zeer korte tekst, van één of twee zinnen, waarin je kort aangeeft wat een bezoeker van de betreffende webpagina kunt verwachten. Maak deze tekst concreet, aantrekkelijk en met de juiste zoektermen, zodat men geneigd zal zijn op je vermelding te klikken.

    Vanuit Digital Wizards worden we graag gevonden op online marketing bureau Almere en hiervoor hebben we deze meta titel en meta omschrijving geschreven:
Voorbeeld van meta titel en meta omschrijving
  • Verrijk je vermelding tenslotte door middel van structured data zoals in het voorbeeld hierboven met de afbeelding. Structured data is codetaal waarmee je extra informatie aan je vermelding op de zoekresultatenpagina kunt toevoegen, zoals prijzen, reviews, locaties, contactgegevens en openingstijden.

Hoe krijg je een hogere CTR met SEA

Een zo hoog mogelijke CTR is ook in de betaalde zoekresultaten (SEA, meestal Google Ads) belangrijk. Een hoge CTR geeft Google Ads een indicatie dat je advertentie relevant is en de juiste content bevat waarmee zoekers worden geholpen. En zo hoog mogelijke CTR heeft binnen SEA ook invloed op de ‘quality score’ van je advertentie. Een hogere CTR in de betaalde resultaten realiseer je door de advertentietekst zo relevant mogelijk te maken, de juiste ‘advertentie extensies’ te kiezen en een goede landingspagina te gebruiken.

Het is ook belangrijk om aandacht te besteden aan advertentie impressies, want dit kan je helpen om een breder publiek te bereiken. Daarnaast heeft de Cost Per Click (CPC) invloed op je advertentiebudget en de algehele kosten van je advertentiecampagnes.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Wat zijn de voordelen van een VPS? (vs. shared hosting)

Twee populaire opties voor hosting zijn shared hosting en een Virtual Private Server (VPS), wat zijn de voordelen van een VPS?

WordPress installeren op verschillende manieren

Via dit artikel leer je hoe je zelf een WordPress installatie kunt doen: handmatig of via een hostingpartij.

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Andere marketing termen

Conversieratio

In online marketing is conversieratio een van de belangrijkste metrics om te begrijpen hoe effectief je campagnes en website zijn.

Footer

Een footer is onderdeel van de lay-out van een webpagina, document, of e-mail, en bevindt zich doorgaans aan de onderkant.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens