Google Ads

Samenvatting Artikel

Google Ads is een online advertentieplatform van de bekende zoekmachine. Voor veel online marketeers is dit een bekende tool waarin dagelijks wordt gewerkt. Zo zorgt Google Ads ervoor dat jouw advertenties worden weergegeven in Google zelf, maar ook binnen Gmail, YouTube en ander bereik via Google (zoek)partners. Het mooie van Google Ads is dat je betaalt en direct effect hebt: weergaven, klikken en meer bezoekers die hopelijk resulteren in meer klanten en omzet.

In dit artikel vertellen we je alles over waarom Google Ads wordt gebruikt en hoe je het kunt gebruiken als beginner of een meer ervaren gebruiker. Tenslotte geven we je een overzicht welke soorten advertenties je kunt plaatsen met Google Ads.

Waarom Google Ads gebruiken?

Als je wilt dat jouw bedrijf online goed zichtbaar en vindbaar is, dan is het aan te raden om je te verdiepen in SEA en SEO. Waar SEO zicht richt op de organische zoekresultaten, focust SEA zich op betaalde zoekresultaten. Je betaalt om advertenties te laten zien in Google of (zoek)partners van Google. Door dit goed in te richten en je potentiële klant kwalitatieve advertenties te laten zien, zorg je voor meer verkeer naar je website of webshop – en hopelijk meer omzet.

Het grootste voordeel van Google Ads is de flexibiliteit van de advertenties. Zo maakt Google Ads het mogelijk om à la minute je biedingen en biedstrategieën aan te passen, maar ook je advertenties zelf. Idealiter wil je alleen maar advertenties aan hebben staan die goed presteren. Door dit regelmatig te analyseren kun je zoekwoorden, campagnes en advertenties pauzeren als deze niet goed genoeg presteren, zodat je niet te veel kosten maakt.

Inhoud van advertenties kun je op elk gewenst moment aanpassen, Google geeft hier veel proactief feedback en tips op.

Hoe gebruik je Google Ads?

Google Ads (voorheen Google AdWords) is een veelgebruikte tool. Een Google Ads account heeft de volgende structuur:

1. Campagnes
2. Advertentiegroepen
3. Advertenties

Elke campagne heeft één of meerdere advertentiegroepen. Een advertentiegroep heeft één of meerdere advertenties die dezelfde zoekwoorden hebben. De advertentiegroepen behoren tot de overkoepelende campagne, maar kunnen zich focussen op andere zoekwoorden.

Je kunt Google Ads zelf gebruiken, maar je kunt het ook uitbesteden aan een SEA-bureau. Een online marketing bureau gespecialiseerd in SEA helpt je met het juist inzetten van je budget om gewenste resultaten te behalen. Voor zowel een ervaren gebruiker als een SEA-bureau is het raadzaam om gebruik te maken van Google Ads Editor. Hieronder vertellen we je meer over Google Ads Editor.

Google Ads Editor

Voor ervaren gebruikers heeft Google een speciale desktop tool ontwikkeld die je helpt met het maken en managen van Google Ads campagnes, Google Ads Editor. Google Ads Editor is een onmisbare tool voor SEA-specialisten. De tool biedt complete ondersteuning van de campagnes. Dit kan voor alle accounts die je hierin downloadt. Er zijn een aantal voordelen die het gebruik van Google Ads Editor met zich meebrengt:

  • Offline wijzigingen aanbrengen via deze desktop applicatie.
  • Snel bulk wijzigingen toepassen, wat veel tijd bespaart.
  • Snel schakelen tussen de accounts die je beheert.

Verschillende manieren om via Google Ads te adverteren

Er zijn verschillende manieren binnen Google Ads om een advertentie op te zetten. Hieronder staat een overzicht van de advertenties die het meest worden gebruikt:

  • Tekst advertenties: hierin zijn twee verschillende soorten. Een ETA en een RSA. Op dit moment is Google Ads bezig met een overgang waarin geen ETA’s meer mogelijk zijn, dus alleen nog RSA. Dit is een tekst met headlines en beschrijvingen die de consument triggert op te link te klikken – Google stelt in dit geval zelf jouw ingevoerde teksten samen.
  • Display advertenties: hierin worden visueel aantrekkelijke advertenties vertoond via het Google Display Netwerk. Via deze advertentie bereik je consumenten via meerdere placements die eigendom zijn van Google of partner zijn van Google.
  • Shopping advertenties: deze advertenties staan meestal bovenaan de pagina met zoekresultaten indien een gebruiker zoekt op producten of mogelijk op producten. Google Shopping geeft dan onder andere product afbeeldingen, prijzen en product omschrijvingen weer. Door op deze advertentie te klikken, wordt de consument direct naar het betreffende product gestuurd om een aankoop te doen.
  • Video advertenties: deze advertenties worden normaliter voor, tijdens of na een YouTube-video getoond of andere videoplatformen binnen het Google partnernetwerk. 
  • Performance Max: deze advertenties zijn gebaseerd op het behalen van maximale prestaties, meestal gericht op een vooraf gestelde ROI. Hierin heeft Google diverse advertentiesoorten in de mix: tekstadvertenties, display en video waarbij Google volledige vrijheid heeft om tot de beste resultaten te komen. 

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Zoekwoord kannibalisatie: hoe oplossen?

Zoekwoordkannibalisatie: wanneer meerdere pagina’s op jouw website strijden om dezelfde zoekwoorden en elkaar onbedoeld verzwakken.

Wat zijn de voordelen van een VPS? (vs. shared hosting)

Twee populaire opties voor hosting zijn shared hosting en een Virtual Private Server (VPS), wat zijn de voordelen van een VPS?

WordPress installeren op verschillende manieren

Via dit artikel leer je hoe je zelf een WordPress installatie kunt doen: handmatig of via een hostingpartij.

Andere marketing termen

Google Bedrijfsprofiel

Een Google Bedrijfsprofiel is een onmisbare tool voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn.

Local SEO

Local SEO is het optimaliseren van je online aanwezigheid om hoger te scoren in lokale zoekresultaten.

Metrics

Metrics zijn meetbare gegevens die inzicht geven in de prestaties van een marketingcampagne, website of specifieke actie.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens