RSA (Responsive Search Ads)

Samenvatting Artikel

Als je gaat werken met Google Ads, dan kom je veel verschillende soorten advertenties tegen. In dit artikel vertellen we je meer over Responsive Search Ads (RSA) en wat het verschil is met de voorganger Expanded Text Ads (ETA). Daarnaast geven we je enkele tips hoe je jouw RSA’s zo succesvol mogelijk kan maken.

Wat is een RSA?

Een RSA is een Responsive Search Ad, oftewel een responsieve advertentie die antwoord probeert te geven op de zoekintentie van de gebruiker. Een RSA bestaat uit meerdere koppen en beschrijvingen die je zelf kunt invoeren in Google Ads. Google Ads kiest dan zelf voor de meest relevante vorm van jouw advertentie om de vraag van de gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden.

Het grote voordeel van de RSA is dat Google Ads zelf bepaalt (en test) welke verschillende combinaties het best presteren. Hierdoor presteert jouw campagne beter. De inhoud van de advertentie wordt op deze manier nauwkeurig afgestemd op de zoektermen van de gebruiker, jouw potentiële klant. Het gebruik van responsieve zoekadvertenties heeft nog een aantal voordelen:

  • Elke advertentie wordt aangepast aan de breedte van het apparaat die de potentiële klant gebruikt, zo is het voor iedereen leesbaar.
  • Responsieve zoekadvertenties besparen je veel tijd. Je geeft Google Ads namelijk meer opties, waardoor de tool zelf combinaties maakt om jouw klant het beste aan te spreken. Vroeger zou je ontelbare standaard tekstadvertenties (voorloper van de ETA) moeten maken om tot dit aantal variaties te komen.
  • De koppen en beschrijvingen in je advertenties kan je toespitsen op locaties waar je klanten zich bevinden, vaak komen of in geïnteresseerd zijn.
  • Door de verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen concurreert je advertentie in meerdere veilingen. Dit wordt dus getoond in meerdere zoekopdrachten.
  • Je hebt de mogelijkheid om koppen en beschrijvingen vast te zetten, zodat je bijvoorbeeld niet twee keer de merknaam in de koppen hebt staan.

Van ETA naar RSA

De voorganger van de RSA is de ETA. Een ETA is een Expanded Text Ad, dus een uitgebreide tekstadvertentie. De ETA was de opvolger van de standaard tekstadvertentie, die veel minder tekst mocht bevatten en bijvoorbeeld ook geen zichtbare URL. In tegenstelling tot de RSA heb je bij een ETA controle over hoe je advertentie wordt getoond. Je schrijft namelijk maximaal drie koppen en twee beschrijvingen als advertentie en zo wordt deze ook getoond.

Vanaf 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk om een uitgebreide tekstadvertentie te maken en/of bewerken. Je kunt wel nog de rapporten over prestaties bekijken, maar Google Ads raadt aan alle ETA’s over te zetten naar RSA’s.

Tips voor een succesvolle RSA

Idealiter geef je Google Ads zoveel mogelijk unieke koppen en beschrijvingen die aansluiten bij jouw bedrijf. Om je op weg te helpen een succesvolle RSA te maken, hebben we wat tips voor je opgesteld:

  • Zorg dat het doel van je advertentie duidelijk naar voren komt in de koppen en beschrijvingen.
  • Maak de koppen en beschrijvingen zo uniek mogelijk.
  • Zet jouw USP’s in je advertentie. 
  • Voeg verschillende relevante extensies toe, zoals prijs- en afbeelding extensies.
  • Zorg dat je zoekwoorden in je koppen staan weergegeven.

Wanneer je een RSA live hebt gezet, zorg er dan voor dat je dit regelmatig checkt om de kwaliteitsscore optimaal te houden. Sluit daarnaast nog steeds zoektermen uit, zodat de advertentie niet wordt getoond via irrelevante zoektermen.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere marketing termen

ROI

ROI staat voor "Return on Investment" en is een cruciale financiële metric die wordt gebruikt om de efficiëntie of winstgevendheid van een investering te meten.

Key Performance Indicators (KPI’s)

Wanneer we het over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten.

Ahrefs

Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool, met name voor het goed kunnen opzetten van een linkbuilding strategie. Binnen Ahrefs kun je gebruik maken van een aantal verschillende SEO-tools.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?