Wanneer je twijfelt over de performance van je webshop of de resultaten van Google Ads, dan kun je een online marketing scan laten uitvoeren. Deze scan laat je verrichten door een externe organisatie: meestal is dat een online marketingbureau; een bedrijf dat zich nadrukkelijk specialiseert in internetmarketing. Een online marketing scan laat als het ware zien welke activiteiten je bedrijf op dit moment ontplooit op online marketinggebied, en wat daarvan het rendement is.
Verderop in dit artikel zetten we uiteen uit welke aspecten een online marketing scan zoal kan bestaan. Eerst beschrijven we waarom een online marketingbureau deze scans eigenlijk aanbiedt en tenslotte lees je tips over wat je na de scan met de bevindingen kunt doen.
Waarom een online marketing scan?
Zoals gezegd zijn het doorgaans online marketingbureaus die online marketing scans aanbieden. En verrassend genoeg doet men dat vaak nog gratis ook. Dit kan men zo doen omdat nagenoeg alle bedrijven niet het maximaal haalbare rendement halen uit hun online marketing potentie.
Een bedrijf dat een scan laat doen, kan er daarom vrijwel zeker op rekenen dat een online marketeer met aanbevelingen komt. En deze aanbevelingen laten doorvoeren kost uiteraard wel geld. Vaak kiezen genoeg bedrijven ervoor om externe online marketingbureaus in te schakelen voor het uitbesteden van de online marketing. Gezien de expertise bij deze bureaus en de relatief lage tarieven die zij vaak leveren is dat ook zeer goed verdedigbaar.
Onderdelen van online marketing scan
Een online marketing scan werkt niet bij alle online marketeers hetzelfde. Het ene online marketing bureau pakt dit uitgebreider en meer nauwgezet aan dan het andere. Toch kunnen we stellen dat de hieronder genoemde aspecten normaal gesproken deel uitmaken van een gedegen online marketing scan:
- Er wordt beschreven wat de sterke en zwakke punten zijn van je bedrijf en waar kansen en bedreigingen liggen. Oftewel: een SWOT-analyse.
- Je huidige website wordt binnenstebuiten gekeerd. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de techniek, de structurering, het design en de content.
- Analyse van je SEO, oftewel op welke manieren je er (niet) voor zorgt dat je website hoog scoort in de organische zoekresultaten van Google.
- Je eventuele activiteiten op het gebied van SEA (of met andere woorden, het online adverteren) worden uiteengezet. Wat zijn de huidige uitgaven en welke ROI wordt behaald?
- Een concurrentieanalyse van je grootste concurrenten binnen SEA en SEO.
- Op welke manieren je social media inzet om een betere betrokkenheid, naamsbekendheid en reputatie te creëren.
Tips voor ná de scan
Eerder in dit artikel meldden we al dat als je door een marketingbureau een online marketing scan laat uitvoeren, dat de kans zeer groot is dat dit bureau met aanbevelingen komt. Gaat het dan om veel aanbevelingen? En is de kans aannemelijk dat je meer website bezoekers en omzet binnenhaalt als je de aanbevelingen opvolgt? Dan is het, zeker als je budget het toelaat, slim om meer in online marketing te investeren.
Dit laatste kan door zelf online marketeers in dienst te nemen, maar vooral kleine bedrijven kiezen er vaker voor om dit uit te besteden aan online marketingbureaus. Doe je dit laatste, ga dan wel in zee met een betrouwbaar online marketing bureau met een doordacht plan voor jouw online marketing, en bij voorkeur met expertise in jouw specifieke werkveld. Dus niet alleen een scan met een opsomming van problemen, maar ook een duidelijk online marketing plan.