Online marketing scan

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Samenvatting Artikel

Wanneer je twijfelt over de performance van je webshop of de resultaten van Google Ads, dan kun je een online marketing scan laten uitvoeren. Deze scan laat je verrichten door een externe organisatie: meestal is dat een online marketingbureau; een bedrijf dat zich nadrukkelijk specialiseert in internetmarketing. Een online marketing scan laat als het ware zien welke activiteiten je bedrijf op dit moment ontplooit op online marketinggebied, en wat daarvan het rendement is.

Verderop in dit artikel zetten we uiteen uit welke aspecten een online marketing scan zoal kan bestaan. Eerst beschrijven we waarom een online marketingbureau deze scans eigenlijk aanbiedt en tenslotte lees je tips over wat je na de scan met de bevindingen kunt doen.

Waarom een online marketing scan?

Zoals gezegd zijn het doorgaans online marketingbureaus die online marketing scans aanbieden. En verrassend genoeg doet men dat vaak nog gratis ook. Dit kan men zo doen omdat nagenoeg alle bedrijven niet het maximaal haalbare rendement halen uit hun online marketing potentie.

Een bedrijf dat een scan laat doen, kan er daarom vrijwel zeker op rekenen dat een online marketeer met aanbevelingen komt. En deze aanbevelingen laten doorvoeren kost uiteraard wel geld. Vaak kiezen genoeg bedrijven ervoor om externe online marketingbureaus in te schakelen voor het uitbesteden van de online marketing. Gezien de expertise bij deze bureaus en de relatief lage tarieven die zij vaak leveren is dat ook zeer goed verdedigbaar.

Onderdelen van online marketing scan

Een online marketing scan werkt niet bij alle online marketeers hetzelfde. Het ene online marketing bureau pakt dit uitgebreider en meer nauwgezet aan dan het andere. Toch kunnen we stellen dat de hieronder genoemde aspecten normaal gesproken deel uitmaken van een gedegen online marketing scan:

  • Er wordt beschreven wat de sterke en zwakke punten zijn van je bedrijf en waar kansen en bedreigingen liggen. Oftewel: een SWOT-analyse.
  • Je huidige website wordt binnenstebuiten gekeerd. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de techniek, de structurering, het design en de content.
  • Analyse van je SEO, oftewel op welke manieren je er (niet) voor zorgt dat je website hoog scoort in de organische zoekresultaten van Google.
  • Je eventuele activiteiten op het gebied van SEA (of met andere woorden, het online adverteren) worden uiteengezet. Wat zijn de huidige uitgaven en welke ROI wordt behaald?
  •  Een concurrentieanalyse van je grootste concurrenten binnen SEA en SEO.
  •  Op welke manieren je social media inzet om een betere betrokkenheid, naamsbekendheid en reputatie te creëren.

Tips voor ná de scan

Eerder in dit artikel meldden we al dat als je door een marketingbureau een online marketing scan laat uitvoeren, dat de kans zeer groot is dat dit bureau met aanbevelingen komt. Gaat het dan om veel aanbevelingen? En is de kans aannemelijk dat je meer website bezoekers en omzet binnenhaalt als je de aanbevelingen opvolgt? Dan is het, zeker als je budget het toelaat, slim om meer in online marketing te investeren.

Dit laatste kan door zelf online marketeers in dienst te nemen, maar vooral kleine bedrijven kiezen er vaker voor om dit uit te besteden aan online marketingbureaus. Doe je dit laatste, ga dan wel in zee met een betrouwbaar online marketing bureau met een doordacht plan voor jouw online marketing, en bij voorkeur met expertise in jouw specifieke werkveld. Dus niet alleen een scan met een opsomming van problemen, maar ook een duidelijk online marketing plan.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

Follow of no-follow link (verschil)

Leestijd: 4 minuten

Wanneer je als ondernemer zijnde over een eigen website beschikt en de ambitie hebt om zo je producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen, dan is het absoluut zaak ervoor te zorgen zo veel mogelijk bezoekers naar je website te trekken.

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 036-2002660

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je naast…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.

Jouw gegevens