Content Management

 

Wil je gebruikers beter informeren op je website? Ben je al maanden voornemens de productomschrijvingen op je website verder uit te breiden? Iedereen die een webshop heeft of een website beheert loopt tegen hetzelfde punt aan: teksten schrijven kost tijd, veel tijd. Vaak houden we het bij een simpele alinea, maar er liggen vaak nog meer onderwerpen open die kunnen worden toegelicht aan gebruikers. Als het goed is ken je al de voordelen van goede teksten op een website, maar hier nog even een kleine opsomming.

1. Goede teksten = betere SEO

De tijd dat je met Black Hat trucjes meer organische bezoekers kon trekken ligt alweer even achter ons. Google kijk meer dan ooit naar de kwaliteit van je teksten en uiteraard in de juiste context. Grote kans dat je je bestaande zoekwoorden kunt uitbreiden met andere relevante zoekwoorden binnen de zoekwoordencirkel (zie punt 2). Binnen generieke termen kun je aanlopen tegen veel concurrentie, waardoor je positie binnen de SERP’s niet optimaal is. Daarnaast kun je je op generieke termen niet voldoende onderscheiden => het is goed om kennis te etaleren op specifiekere termen.

2. Benut braakliggend terrein

Braakliggend terrein klinkt negatief, maar is het uiteraard niet. Hier liggen de kansen om specifiekere termen hoger in Google weergegeven te worden en jezelf te onderscheiden op het vlak van autoriteit en kennis. In de eerder genoemde zoekwoordencirkel bepaal je per onderwerp waar er categorieën en subcategorieën zijn. Hier een voorbeeld van de term “online marketing”:

Zoekwoorden inventarisatie SEO

3. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid

Stel dat je een nieuwe tent wilt kopen en je gaat via Google Shopping op zoek naar tenten die groen zijn. Je ziet een mooie tent voor de prijs die je wilt en je gaat naar de betreffende pagina op de site van de aanbieder. Hier staat omschreven: tent, groen, polyester/nylon mix. Geeft dit je voldoende informatie? Waarschijnlijk niet, maar toch komt het nog steeds veel voor helaas.

Het goed uitwerken van de content geeft de gebruiker veel meer informatie, waardoor ze op jouw eigen site beter worden geïnformeerd en meer genegen zijn bij jou tot aanschaf van een tent over te gaan. Deze tent zou veel uitgebreider omschreven kunnen worden, zodat opkomende vragen direct kunnen worden beantwoord. Denk hier bijvoorbeeld aan.

  • Voor hoeveel personen is de tent, zitten er extra voordelen aan ten opzichte van andere tenten?
  • Is het een speciale kleur groen, zijn er nog andere kleuren beschikbaar?
  • Wat is het voordeel van een polyester/nylon mix, of zitten er ook nadelen aan?

4. Wees zo relevant mogelijk

Weet goed wat je in een jaar aan content wil distribueren via je eigen site, Social Media kanalen en e-mail. Idealiter breng je dit in kaart middels een contentkalender en deel je het met de benodigde interne – en externe stakeholders. Op deze manier heb je ruim van tevoren tijd om content te schrijven, te optimaliseren en uit te breiden, zodat je zo relevant mogelijk bent. Kortom, een goede contentstrategie is een fundamenteel onderdeel van een webshop/website.

Meer weten over onze Content Management aanpak?