ROI van SEA berekenen

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Als je ergens je geld in investeert wil je natuurlijk ook dat het wat oplevert. Inmiddels weten we dat omzet niet gelijk is aan winst, want je kosten moeten ook meegenomen worden in de berekening. Het kan zo zijn dat je kosten veel hoger zijn dan je omzet, waardoor je eigenlijk verlies draait. Om dit te voorkomen is het belangrijk om gebruik te maken van de return on investment (ROI). Dit is een simpele manier om erachter te komen hoe effectief jouw advertenties zijn. In dit artikel vertellen wij je meer over de ROI.

Wat is ROI?

De ROI verwijst naar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven voor een bepaalde campagne. Dit getal wordt altijd aangeduid in percentages en laat zien hoe winstgevend een campagne is. Het kan zowel een positief als negatief percentage zijn. Doe je dit maandelijks? Dan zul je jouw marketingactiviteiten kunnen vergelijken en verbeteren, afhankelijk van de resultaten. 

ROI berekenen voor SEA campagnes

Om te betalen voor je SEA campagnes, is het belangrijk om te weten wat geld oplevert en wat juist geld kost. Dit is de sleutel tot een succesvolle Google Ads campagne. Zo kun je constante verbeteringen aanbrengen en kan jouw bedrijf groeien. De volgende formule kun je gebruiken om de ROI van jouw campagnes te berekenen:

ROI = conversiewaarde uit Google Ads / kosten * 100

Uit deze formule zul je een percentage krijgen dat laat zien hoe winstgevend of verliesgevend jouw Google Ads campagnes zijn.

Voordelen van ROI berekenen

De ROI berekenen kent meerdere voordelen. Een groot voordeel is dat je meteen weet hoe winstgevend jouw campagnes zijn. Doe je dit op de juiste manier? Dan kun je hieruit bepalen hoe het marketingbudget wordt verdeeld over diverse campagnes. 

Als je een positieve ROI hebt die hoger is dan 100%, dan kun je de investering in de campagne verhogen om het nog winstgevender te maken. Dit geldt ook voor een negatieve ROI die lager is dan 100%. Deze kun je het beste verlagen wanneer je merkt dat het verlies draait.

Nadelen van ROI berekenen

Ook hangen er nadelen aan het berekenen van de ROI. Bij de berekening van de ROI wordt er alleen rekening gehouden met geld, waardoor je geen beeld hebt van bijvoorbeeld de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Dit is ook lastiger om te meten en kun je niet eenvoudig doen met een berekening. Probeer dus ook te kijken naar data in Google Analytics of sociale media campagnes. 

Meer weten over SEA?

Wil je graag meer weten over hoe wij te werk gaan wat betreft SEA zoekmachine adverteren? Neem dan eens een kijkje op onze website en ontdek wat Digital Wizards voor jou kan doen.

Recente blog artikelen

Beginner

Wat is SEO?

Leestijd: 8 minuten

SEO: Zoekmachine optimalisatie Heb je een eigen webshop of website, maar komt deze niet hoog in de resultaten in Google? Krijgt je website…

Lees meer
Hans Boersma nieuw avatar
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

    Lees meer
  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

    Lees meer
  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

    Lees meer
  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

    Lees meer
  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

    Lees meer
  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

    Lees meer

    Het is ons doel om jouw bedrijf verder te laten groeien. We doen dit met een aanpak van A tot Z: vanaf het bouwen van de website tot en met het inzetten van de advertenties.

    — Hans Boersma