ROI van SEA berekenen

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Samenvatting Artikel

Als je ergens je geld in investeert wil je natuurlijk ook dat het wat oplevert. Inmiddels weten we dat omzet niet gelijk is aan winst, want je kosten moeten ook meegenomen worden in de berekening. Het kan zo zijn dat je kosten veel hoger zijn dan je omzet, waardoor je eigenlijk verlies draait. Om dit te voorkomen is het belangrijk om gebruik te maken van de return on investment (ROI). Dit is een simpele manier om erachter te komen hoe effectief jouw advertenties zijn. In dit artikel vertellen wij je meer over de ROI.

Wat is ROI?

De ROI verwijst naar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven voor een bepaalde campagne. Dit getal wordt altijd aangeduid in percentages en laat zien hoe winstgevend een campagne is. Het kan zowel een positief als negatief percentage zijn. Doe je dit maandelijks? Dan zul je jouw marketingactiviteiten kunnen vergelijken en verbeteren, afhankelijk van de resultaten. 

ROI berekenen voor SEA campagnes

Om te betalen voor je SEA campagnes, is het belangrijk om te weten wat geld oplevert en wat juist geld kost. Dit is de sleutel tot een succesvolle Google Ads campagne. Zo kun je constante verbeteringen aanbrengen en kan jouw bedrijf groeien. De volgende formule kun je gebruiken om de ROI van jouw campagnes te berekenen:

ROI = conversiewaarde uit Google Ads / kosten * 100

Uit deze formule zul je een percentage krijgen dat laat zien hoe winstgevend of verliesgevend jouw Google Ads campagnes zijn.

Voordelen van ROI berekenen

De ROI berekenen kent meerdere voordelen. Een groot voordeel is dat je meteen weet hoe winstgevend jouw campagnes zijn. Doe je dit op de juiste manier? Dan kun je hieruit bepalen hoe het marketingbudget wordt verdeeld over diverse campagnes. 

Als je een positieve ROI hebt die hoger is dan 100%, dan kun je de investering in de campagne verhogen om het nog winstgevender te maken. Dit geldt ook voor een negatieve ROI die lager is dan 100%. Deze kun je het beste verlagen wanneer je merkt dat het verlies draait.

Nadelen van ROI berekenen

Ook hangen er nadelen aan het berekenen van de ROI. Bij de berekening van de ROI wordt er alleen rekening gehouden met geld, waardoor je geen beeld hebt van bijvoorbeeld de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Dit is ook lastiger om te meten en kun je niet eenvoudig doen met een berekening. Probeer dus ook te kijken naar data in Google Analytics of sociale media campagnes. 

Meer weten over SEA?

Wil je graag meer weten over hoe wij te werk gaan wat betreft SEA zoekmachine adverteren? Neem dan eens een kijkje op onze website en ontdek wat Digital Wizards voor jou kan doen.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

WordPress specialist

Leestijd: 9 minuten

Wanneer we het hebben over een Wordpress specialist, dan hebben we het over een organisatie die zich heeft gespecialiseerd in het maken van websites via het content management systeem Wordpress.

Medium

Website gehackt WordPress

Leestijd: 9 minuten

WordPress is het meestgebruikte Content Management Systeem (CMS) wereldwijd met ruim 34% marktaandeel. WordPress is onderdeel van Automattic met ruim 2.000 man personeel…

Advanced

Wat is Trust Flow?

Leestijd: 6 minuten

SEO is een zeer breed en divers vakgebied. Er zijn immers talrijke factoren die bepalen in hoeverre een website een goede vindbaarheid heeft…

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.

— Hans Boersma
Hans Boersma Digital Wizards