Wat is Google Search Console?
Google Search Console, vroeger ook wel bekend als Google Webmaster Tool, is een tool die je helpt om de prestaties van je website te verbeteren. De tool wordt door veel online marketeers gebruikt, omdat het dé data is die Google verzamelt over de SEO-prestaties van je website. Zo krijg je inzicht in het zoekverkeer, de prestaties en statistieken van verschillende webpagina’s.
Hoe gebruik ik Google Search Console?
Google Search Console is relatief eenvoudig te gebruiken. Je kunt een Search Console account aanmaken met je Google account. Als je een domein wilt analyseren, dan kun je deze toevoegen. Google wil zeker weten dat deze website van jou is: voor de verificatie, biedt Google verschillende mogelijkheden aan. Nadat je deze stappen hebt voltooid, zal Google Search Console meteen beginnen met het verzamelen van de data.
Tip: Heb je een nieuwe website? Zorg ervoor dat je meteen je website aanmeldt bij de Google Search Console en je je sitemap indient.
Wat kun je analyseren met Google Search Console?
Google Search Console verzamelt verschillende typen data waar jij je voordeel mee kunt doen. Hieronder beschrijven we de belangrijkste data.
1. Vertoningen
Je hebt een bloemenzaak en iemand zoekt op bloemen. Vervolgens wordt de URL van jouw website weergegeven op Google, wat we “vertoning” noemen. Veel vertoningen betekent dus dat je website vaak in de zoekresultaten verschijnt.
2. Kliks
Als iemand in de zoekresultaten op de URL van jouw website klikt, dan wordt diegene naar een nieuwe pagina doorverwezen. Dit telt als een klik. Kortom meet het hoe vaak er op jouw website wordt “geklikt”.
3. CTR
De Click-Through Rate (CTR) laat het percentage van de gebruikers zien, die daadwerkelijk op je website hebben geklikt wanneer het in de Google zoekresultaten wordt vertoond. In principe zijn het dus de aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen.
4. Zoekresultaatpositie
De zoekresultaatpositie laat zien op welke positie jouw site wordt vertoond wanneer op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Een hoge positie betekent dat je bovenaan de zoekresultaten pagina wordt vertoond. Een lage positie zal minder snel opvallen.
URL-analyse
Google Search Console biedt je ook informatie aan met betrekking tot de URL’s van je website. Zijn de URL’s goed en worden ze door Google gevonden? Dit is waardevolle informatie, want je wilt natuurlijk dat jouw webpagina’s op Google worden vertoond.
Indexatie
De indexatie laat zien welke pagina’s door Google worden “geïndexeerd”. Dit houdt in dat de pagina’s in de database van Google zijn verwerkt. Dit type analyse is zeer waardevol, omdat het laat zien welke pagina’s niet goed werken en mogelijk verbeterd kunnen worden.
Updates van Google
De Google Search Console is een ideale tool om updates van Google over je website te krijgen. Google gebruikt de tool om met web developers en webbeheerders 1-op-1 te communiceren over problemen of Google updates. Denk hier bijvoorbeeld aan mobiele bruikbaarheid of mogelijk beveiligingsrisico die je website loopt. Google communiceert altijd eerst via de Google Search Console alvorens over te gaan tot maatregelen mocht je website bijvoorbeeld tekenen vertonen dat deze gehackt is.
Meer weten over de Google Search Console?
Google Search Console heeft nog veel meer functies die handig kunnen zijn voor jouw website. Wil je meer weten over de Google Search Console of andere tools voor zoekmachine optimalisatie, zoals SEMrush of MOZ? Neem eens een kijkje op onze website of neem contact op met Digital Wizards!