10 effectieve webdesign tips

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Beginner

10 effectieve webdesign tips

Binnen webdesign, bestaan er ontzettend veel verschillende stijlen en richtingen waarin je kan gaan. Je kan kiezen voor speels en levendig, of juist strak en modern. Hoewel het je persoonlijke stijl, je vak en merkidentiteit moet uitstralen, zijn er een aantal webdesign tips en regels die altijd van toepassing zullen zijn. Hieronder hebben we 10 eenvoudige webdesign tips verzameld om je website effectief en aantrekkelijk te maken.

1. Zorg voor een duidelijke website structuur

De structuur van je website opbouwen is niet makkelijk, maar zal wel veel invloed hebben op het succes van je uiteindelijke website. Naast invloed op je bezoekers, heeft het ook invloed op Google. Google’s voorkeur gaat altijd uit naar websites met een duidelijke website structuur.

Begin daarom altijd met een zoekwoorden onderzoek wat betreft je diensten of producten. Zorg ervoor dat elke pagina om een specifiek zoekwoord draait. Op basis van je zoekwoorden onderzoek bepaal je de pagina indeling, wat je met een sitemap duidelijk in kaart kan brengen.

2. Maak een mobielvriendelijke webdesign

In de afgelopen jaren is het percentage verkeer van mobiele bezoekers erg gestegen. Om deze reden is het enorm van belang dat je website ook mobielvriendelijk is. De best practice is om gebruik te maken van ‘responsive webdesign’, wat betekent dat de website zich automatisch aanpast aan de grootte van het scherm. Je website zal ook hoger scoren in zoekmachines.

3. Creëer een webdesign dat online vindbaar is

Deze tip betreft vooral SEO-techniek, maar ook de opmaak van het ontwerp. Op het vlak van SEO-techniek, is het belangrijk dat je een HTTPS website hebt. Google ziet een HTTPS website als veilig, waardoor je hoger in de zoekresultatenpagina wordt getoond.

Wat betreft de opmaak, is een logische interne linkstructuur van belang. Door intern te linken naar andere pagina’s op je website verhoog je je SEO-waarde. Daarnaast is het belangrijk dat bezoekers met zo min mogelijk kliks, op de juiste pagina’s terecht kunnen komen.

4. Stel pagespeed als een prioriteit

De pagespeed verwijst naar de tijd die een webpagina nodig heeft om te laden. Elke webpagina kan een andere pagespeed hebben, afhankelijk van elementen zoals afbeeldingsgroottes, coding en plugins. Google heeft zelf een onderzoek uitgevoerd, waaruit bleek dat een langere pagespeed de bounce rate zal verhogen. Dit wil je dus voorkomen!

5. Optimaliseer afbeeldingen

Afbeeldingen brengen je website tot leven en zijn een visuele beschrijving van je merk en producten. Maar als dit zo is, waarom kan je dan niet een aantal foto’s met een hoge resolutie toevoegen aan je website en klaar is kees? Het antwoord is simpel: de pagespeed is belangrijk en afbeeldingsgroottes spelen een grote rol hierin.

Als je afbeeldingen te groot zijn, zal je pagina ook te groot zijn. Dit verlaagt zowel de pagespeed als de conversies. Om dit te voorkomen bestaan er voor WordPress plugins die je afbeeldingen automatisch optimaliseren. Ook kun je dit natuurlijk handmatig doen. Vind hier een handleiding om foto’s te verkleinen met Pixlr.

6. Maak gebruik van call-to-action knoppen

Zodra iemand je website bezoekt, wil je ze naar webpagina’s verwijzen die tot een conversie leiden. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor de bezoekers door ze te wijzen in de goede richting, zodat ze niet hoeven te worstelen om te vinden wat ze zoeken.

De beste manier om dit te doen is met behulp van call-to-action (CTA) knoppen. Deze kun je strategisch plaatsen in gebieden zoals de rechterbovenhoek van je navigatiemenu, onder secties die actie vereisen of onderaan een webpagina.

De makkelijkste manier om CTA knoppen te implementeren is door ze overal neer te zetten. Echter zal de gebruiker geen actie ondernemen als ze hier nog niet klaar voor zijn. In plaats van de gebruiker te overspoelen met CTA knoppen, moet je ze strategisch plaatsen, afhankelijk van de pagina die ze bekijken.

7. Goede typografie

Typografie is alles wat te maken heeft met de opmaak van teksten. Denk hierbij aan lettertype, regelafstand en witruimte. Deze factoren zijn belangrijk voor de leesbaarheid en bij het bereiken van de juiste doelgroep.

Als eerst is het belangrijk dat je hetzelfde lettertype aanhoudt op je website. Door meer dan drie verschillende lettertypes te gebruiken oogt je website al snel ongestructureerd en onprofessioneel. Wil je wel een variatie gebruiken? Zorg er dan voor dat de lettertypes elkaar aanvullen op basis van de tekenbreedte. Zo delen de combinatie van Verdana en Georgia vergelijkbare waarden, waardoor ze elkaar balanceren.

Daarnaast is de regellengte ook belangrijk. De juiste lengte van je regels is essentieel voor de leesbaarheid van je teksten. De ideale regellengte zit rond de 60 karakters per regel. Voor mobiele gebruikers ligt het tussen de 30 en 40 karakters per regel. Bij webdesign kan je de maximale breedte van je tekstblokken beperken met em (hoogte van een tekstregel) of pixels.

8. Gebruik de juiste kleuren voor je website

Kleur speelt een grote rol in branding. Zo zie je dat veel fastfood ketens rood en geel gebruiken in hun logo’s, aangezien deze kleuren honger en vriendelijkheid stimuleren. Kortom, kleuren kunnen bepaalde gevoelens oproepen. Bovendien verhogen kleuren de merkherkenning. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola en je zal waarschijnlijk denken aan hun levendige rode blikjes.

Om de juiste kleur voor jouw website te kiezen, moet je eerst een goed idee hebben van wat je verkoopt of aanbiedt. Zo is paars bijvoorbeeld geassocieerd met een premium en high-end imago. Wil je een bredere doelgroep bereiken? Blauw is dan een geruststellende en zachte kleur die goed past bij gevoelige onderwerpen, zoals gezondheidszorg of financiën.

9. Houd het bij standaard lay-outs

Uit een onderzoek van Google bleek dat “hoge prototypicaliteit” correleert met waargenomen schoonheid. Prototypicaliteit verwijst naar de mate waarin iets typisch is. Met andere woorden, raar is meestal niet mooi. Een website dat webdesign normen volgt, zal dus waarschijnlijk meer geliefd zijn.

Zie het op deze manier: het is goed om je merk te onderscheiden van andere merken, maar de lay-out is niet de plek waar je die onderscheid hoort te maken. Wees anders in wat je zegt, maar wees typisch in hoe je site wordt gebruikt.

Standaard elementen van een webdesign zijn:

  • Logo linksboven
  • Horizontale navigatie in de header
  • De zoekbalk bovenaan
  • Sociale media iconen onderaan
  • Responsive webdesign voor mobiele gebruikers

10. Laat bezoekers op je homepage scrollen!

Als laatste webdesign tip willen we je aanraden om niet bang te zijn voor een lange homepage. Gebruik de ruimte die hebt in jouw voordeel. Een goede vuistregel is om drie tot vijf secties te hebben, die nieuwe en terugkerende gebruikers naar de belangrijkste onderdelen van je website leiden.

Een specifieke en georganiseerde navigatie laat de gebruiker weten dat ze zich gemakkelijk op je website kunnen verplaatsen en dat er niets te verbergen is. Als gevolg hiervan, is de kans groter dat ze tijdens hun sessie meerdere pagina’s bezoeken en dus meer tijd op je website besteden. 

Hoe Digital Wizards jou kan helpen

Bij Digital Wizards hebben we een team van professionals klaar staan, die een maatwerk website of webshop voor je kunnen maken. Ook zijn we gespecialiseerd in webdesign. We zullen je website stijlen aan de hand van je huisstijl en wensen, zodat je een verlengstuk van je organisatie hebt.

Weet je niet wat voor content het beste presteert? Dan kunnen we je daar ook bij helpen. Je pagina’s worden niet alleen goed gevonden met SEO, maar bieden ook goede landingspagina’s voor SEA. Digital Wizards zal ervoor zorgen dat je website een stijlvol design heeft, goed werkt en goed vindbaar is voor zoekmachines. 

Meer weten over webdesign?

Ben jij geïntrigeerd geraakt door webdesign of ben je op zoek naar een webdesign voor jouw nieuwe website? Neem dan contact op met Digital Wizards om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen!het

Recente blog artikelen

Medium

ROI van SEA berekenen

Als je ergens je geld in investeert wil je natuurlijk ook dat het wat oplevert. Inmiddels weten we dat omzet niet gelijk is…

Lees meer
Beginner

Wat is SEA?

Leestijd: 12 minuten

SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Lees meer
Beginner

WordPress voordelen

Leestijd: 8 minuten

WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

Lees meer
Hans Boersma nieuw avatar
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

    Lees meer
  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

    Lees meer
  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

    Lees meer
  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

    Lees meer
  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

    Lees meer
  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

    Lees meer

    Het is ons doel om jouw bedrijf verder te laten groeien. We doen dit met een aanpak van A tot Z: vanaf het bouwen van de website tot en met het inzetten van de advertenties.

    — Hans Boersma