SEO: Zoekmachine optimalisatie
Heb je een eigen webshop of website, maar komt deze niet hoog in de resultaten in Google? Krijgt je website niet zoveel bezoekers als je zou willen? Waarschijnlijk kan er dan veel winst worden geboekt op het gebied van zoekmachine optimalisatie, beter bekend als SEO, wat staat voor Search Engine Optimalisation.
Wat is SEO?
Wat is SEO? En waarom is SEO belangrijk voor een maatwerk webshop of website? Dit zijn vragen die we in dit artikel zullen behandelen. Voor nu zullen we de eerste vraag beantwoorden.
SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie, omvat het vergroten van de hoeveelheid en kwaliteit van het verkeer naar je website via organische zoekresultaten. Dit doe je door allerlei interne en externe factoren aan je website te optimaliseren. Om de definitie van SEO beter te begrijpen, zullen we de betekenis opsplitsen in drie delen:
- Kwaliteit van het verkeer: dit verwijst naar de bezoekers van je website. Wanneer je een webshop hebt, wil je dat de bezoekers oprecht geïnteresseerd zijn in jouw producten en ook bereid zijn om die te kopen.
- Hoeveelheid van het verkeer: zodra je verkeer van kwaliteit is, is de hoeveelheid verkeer erg belangrijk. Hoe meer bezoekers op je website, des te beter.
- Organische resultaten: betaalde advertenties vormen een aanzienlijk deel van de SERP (Search Engine Results Page). Organische resultaten verwijzen naar het verkeer waar je niet voor hoeft te betalen.
Hoe kun je SEO verbeteren voor je webshop?
In feite is SEO gebaseerd op drie pilaren, zogenaamde ranking factoren:
- SEO-techniek
- Website autoriteit
- SEO-content
SEO-techniek
Bij SEO techniek gaat het vooral om de teksten die weergegeven worden in de zoekmachine. Denk hierbij aan de Title (titel) en Meta description (meta beschrijving), maar ook aan een sitemap. Dit bestand geeft de zoekmachine instructies en vertelt haar welke pagina’s van jouw website moeten worden bezocht of ‘gecrawld’. Lees hieronder meer over de factoren die komen kijken bij de SEO techniek:
- Structuur van je website
Hiermee worden de URL-structuur en de linkstructuur bedoeld. - Indexeerbaarheid
De indexeerbaarheid verwijst naar de toegankelijkheid van je website. Om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw pagina’s opnemen in de zoekresultaten, moet je een XML sitemap indienen in Google Search Console. Zo geef je aan welke pagina’s je wel wilt indexeren. Als er pagina’s zijn die je niet wilt indexeren, voeg je dit toe aan het robots.txt bestand. - Snelheid
Google, en andere zoekmachines, geven de voorkeur aan websites die snel laden. Grote afbeeldingen kunnen bijvoorbeeld de oorzaak zijn van een trage snelheid. De laadtijd kun je verbeteren door o.a. afbeeldingen te verkleinen, gebruik te maken van Google AMP en caching plugins. - Mobielvriendelijkheid
Tegenwoordig gebruiken we onze telefoons steeds meer om wat op te zoeken. Daarom is het ook belangrijk om je website mobielvriendelijk te maken. Google geeft voorrang aan websites die hieraan voldoen. - Veiligheid
Het is belangrijk om een veilige website te hebben die veilig omgaat met persoonsgegevens. Zoekmachines trekken veilige websites voor die beschikken over HTTPS. Dit draagt bij aan een betere positie op de zoekmachine resultaten pagina.
Website autoriteit
Een ander aspect dat van belang is voor SEO, is website autoriteit. Google PageRank wordt gezien als een belangrijk component als het aankomt op autoriteit. Hierin wordt er gekeken naar de hoeveelheid links die naar jouw pagina verwijzen. Zo wordt er bepaald hoe belangrijk jouw pagina is. Hoe meer links er van andere pagina’s naar jouw website verwijzen, des te hoger de SEO autoriteit is. Als alle drie de aspecten van SEO op de website goed zijn, zal deze website een hogere positie krijgen in de zoekresultaten van zoekmachines.
SEO-content
Een ander belangrijk aspect heeft te maken met de tweede pilaar, SEO-content. Het gebruik van de juiste zoektermen in je SEO teksten speelt hierin een cruciale rol. De juiste zoektermen kies je door te kijken naar het zoekvolume. Bovendien is het ook belangrijk om geen dubbele informatie, of ‘duplicate content’, op je website te hebben. Dit gebeurt als dezelfde teksten op verschillende pagina’s staan. Door middel van een canonical tag kun je de zoekmachine vertellen wat de originele URL van een pagina is zodat er geen dubbele content ontstaat.
Waarom is SEO belangrijk?
Nu je weet hoe je de SEO van jouw website kunt verbeteren, is het goed om te weten waarom SEO belangrijk is. SEO is ontzettend belangrijk voor bedrijven, omdat het de online aanwezigheid en het internetverkeer van de website drastisch verbetert. Het opent je website voor een hele grote stroom aan bezoekers. Ook zijn al deze bezoekers bewust op zoek naar het product dat jij op je website aanbiedt, aangezien ze dit zelf invullen. Google Ads is ook een manier om mensen naar je website te leiden, maar in tegenstelling tot Google Ads heeft SEO maar een beperkte investering nodig. Als je SEO eenmaal in orde is, is het ook heel bruikbaar om te kijken welke zoektermen het populairst zijn voor je website. Dit kun je dan weer gebruiken om gerichtere advertenties te maken met Google Ads.
SEO voor jouw webshop?
Idealiter zijn alle punten in balans en zal je webshop een hoge positie krijgen in Google’s zoekresultaten. Bij SEO zoekmachine optimalisatie komt veel tijd en kennis kijken, maar met de juiste inzet groeit je verkeer organisch binnen aanzienlijke tijd doordat je hoger én relevanter organisch rankt. Digital Wizards kan veel vooruitgang voor je boeken op dit vlak. Wij zullen grondige SEO-checks uitvoeren die gericht zijn op de technische kant, maar ook op de content. De website autoriteit verbeteren doen wij door de landingspagina’s en website te optimaliseren. Hiervoor zullen wij titels, meta-omschrijvingen en algemene teksten schrijven.
Meer weten over SEO?
Ben jij geïnteresseerd geraakt in SEO? Lees hier meer over op onze website of neem contact op met Digital Wizards om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!