Wat is een sitemap en wat kun je ermee?

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Samenvatting Artikel

Een sitemap kun je zien als een webpagina waarop een lijst is opgesteld met alle pagina’s die een bepaalde website bevat. Je kunt dit vergelijken met een inhoudsopgave van een boek. Als bezoeker kun je de link naar zo’n sitemap meestal onderaan de homepage vinden, dit is een HTML-sitemap. Daarnaast is er ook een sitemap bedoeld voor zoekmachines, de XML-sitemap.

Verderop in dit artikel lees je in welke situatie een sitemap bijzonder handig of zelfs noodzakelijk is. We beschrijven ook op welke manier je een sitemap kunt maken en hoe je deze aanmeldt bij Google. Maar eerst leggen we voor de volledigheid uit welke verschillen er tussen de 2 soorten sitemaps te ontdekken zijn.

Twee soorten sitemaps

Voor het grotere publiek is de sitemap zoals we in de inleiding hierboven beschreven waarschijnlijk het meest bekend.

HTML-sitemap

De beschreven sitemap wordt ook wel de HTML-sitemap genoemd. Dit is dus een pagina die voor alle bezoekers van je websites te benaderen en te bekijken is. Behalve dat je op deze sitemap alle subpagina’s van een website overzichtelijk onder elkaar hebt staan, kun je hierin doorgaans ook duidelijke structuren van een website ontdekken. Voor bezoekers kan dit handig zijn om bepaalde informatie snel en efficiënt terug te vinden.

XML-sitemap

Naast de HTML-sitemap bestaat er ook de zogeheten XML-sitemap. Deze sitemap is niet voor bezoekers van je website toegankelijk, maar bedoeld voor een goede vindbaarheid in de online zoekmachines. De XML-sitemap is dus met name bedoeld voor betere organische vindbaarheid, SEO.

De XML-sitemap kun je als het ware zien als een soort verzameling van regels waar zoekmachines pagina’s en andere content kunnen vinden. Door de systemen van Google kunnen deze regels worden ingelezen, waardoor deze een goede inschatting van de categorieën, pagina’s en content van jouw website kan maken.

Vaak is een XML-sitemap verdeeld over meerdere sub-sitemaps die opgebouwd zijn uit de soorten pagina types of post types. Zie hier een voorbeeld van de Digital Wizards XML-sitemap:

Voorbeeld XML-sitemap

Je ziet dat dat in de sub-sitemaps verschillende paginasoorten verzameld zijn, bijvoorbeeld de online marketing vacatures of de marketing termen.

Wanneer is een sitemap handig of zelfs noodzakelijk?

Niet elke website bevat een aangemaakte XML-sitemap en dat is niet ideaal voor de SEO van een website. Daarnaast is een zichtbare sitemap nodig voor verduidelijking van de navigatie op een website. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:

  • Wanneer je over een zeer grote website beschikt met een fors aantal subpagina’s. In dat geval kan het zijn dat Google nieuw toegevoegde of aangepaste pagina’s moeilijk kan vinden. Dat zou dan weer ten koste kunnen gaan van je ranking en dus je vindbaarheid.
  • Wanneer de interne linkstructuur van je (grote) website (nog) niet in orde is.
  • Wanneer je nog een nieuwe website hebt, waardoor je nog maar weinig backlinks naar jouw site hebt.

De belangrijkste reden om een sitemap aan te maken is door beter gevonden te worden via de online zoekmachines. Vooral subpagina’s zouden hierdoor beter moeten ranken, mede doordat je via een sitemap beter vindbaar bent op de meest essentiële zoekwoorden. Hoe het aanmaken van een sitemap in z’n werk gaat? Dat lees je in de volgende alinea.

Zo gaat het maken van een sitemap in z’n werk

Het aanmaken van een sitemap is gelukkig geen lastig karwei, zeker als je gebruikmaakt van de juiste tools en/of plug-ins. Hieronder gaan we eerst in op het aanmaken van een HTML-sitemap, en vervolgens verstrekken we tips omtrent het creëren van een XML-sitemap.

HTML-sitemap aanmaken

Wie het content management systeem (CMS) WordPress gebruikt kan hiervoor het beste de plug-in WP SEO HTML Sitemap installeren en gebruiken. Heb je dit eenmaal gedaan, dan maak je een nieuwe pagina aan en kun je daadwerkelijk beginnen met het opstellen van je, voor het publiek zichtbare, sitemap.

Geef deze pagina een logische, herkenbare titel en publiceer hem, zelfs als deze nog leeg is. Hierna open je de hierboven genoemde plug-in en verander je alle instellingen naar eigen wens. De plug-in zorgt dan voor een correcte sitemap-weergave. Bovendien worden aanpassingen aan je website automatisch doorgevoerd in je sitemap.

XML-sitemap aanmaken

Ook voor het aanmaken van een XML-sitemap is het aan te raden een speciale plug-in te downloaden en te gebruiken. WordPress-gebruikers kunnen hiervoor het best kiezen voor de Yoast SEO plug-in. Als je deze plug-in eenmaal hebt ga je naar SEO-Algemeen-Functies en klik je op ‘Aan’ onder XML-sitemaps. Voordat je een XML-sitemap aanmeldt bij Google is het wel raadzaam deze eerst te checken.

Tip: Controleer of alle sitemaps nodig zijn. de Yoast SEO plug-in maakt keurig sitemaps, maar ook van soorten pagina’s die je niet wilt laten indexeren. Deze kun je gelukkig uitzetten:

Sitemap indexering uitzetten SEO Yoast

Tenslotte zijn er op internet ook tools te vinden waarmee je automatisch een sitemap kunt genereren. Dit lijkt reuze handig, maar het heeft ook een groot nadeel: dit genereren gebeurt telkens eenmalig. Dat houdt in dat als je nieuwe berichten op je website plaatst – iets dat om diverse redenen, waaronder je online vindbaarheid, zeker aan te raden is – je ook elke keer een nieuwe sitemap zult moeten genereren. Met goede plug-ins zoals hierboven beschreven is dat laatste niet nodig.

Meld je XML-sitemap aan bij Google

Als je eenmaal een XML-sitemap hebt gecreëerd, ben je er nog niet. Je zult je XML-sitemap dan namelijk nog moeten indienen bij Google. Ingewikkeld is dat gelukkig niet. Je doet dit via de Google Search Console. Daar meld je eerst je website als geheel aan, waarna je vervolgens ook één of meerdere XML-sitemaps kunt toevoegen.

  • Open hiervoor het menu ‘Sitemaps’ en volg daarna de instructies.
  • Houd bij het invoeren van de zogeheten slug in het achterhoofd dat je alleen dat deel van de URL invoert dat na de domeinnaam komt.
  • Na het invoeren kun je in het sitemap overzicht (onder Status) nog even controleren of het definitief gelukt is.
  • In de Google Search console kun je ook meteen mogelijke problemen of foutmeldingen van je sitemap zien.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Advanced

Wat is Trust Flow?

Leestijd: 6 minuten

SEO is een zeer breed en divers vakgebied. Er zijn immers talrijke factoren die bepalen in hoeverre een website een goede vindbaarheid heeft…

Medium

WordPress specialist

Leestijd: 9 minuten

Wanneer we het hebben over een Wordpress specialist, dan hebben we het over een organisatie die zich heeft gespecialiseerd in het maken van websites via het content management systeem Wordpress.

Medium

Caching

Leestijd: 12 minuten

Caching is een techniek waarmee je gegevens en bestanden tijdelijk opslaat in een digitale opslagplaats, oftewel een cache.

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.

— Hans Boersma
Hans Boersma Digital Wizards