Betaalverkeer uitsluiten Google Analytics

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Betaalverkeer uitsluiten in Google Analytics

Wie een webshop heeft en Google Analytics gebruikt, heeft het wellicht al vaker gezien bij de bron/medium rapportage: referral / abn amro, referral / rabobank.nl of een andere variant met referral / een betaalprovider. Betaalproviders zijn nodig om betalingen te verwerken, maar verpesten je Google Analytics data. Binnen Google Analytics is het namelijk niet mogelijk dit achteraf uit te sluiten, waardoor je dit vooraf goed moet instellen. Hoe? Volg de stappen van deze tutorial.

Waarom betaalverkeer uitsluiten?

Wanneer je als bedrijf Google Analytics gebruikt om beslissingen te maken, is het belangrijk dat deze data zuiver is. Voor sommige webshops kan het voorkomen dat je in je Google Analytics data opeens betaalproviders tegenkomt, die worden gemeten als verwijzingsverkeer en dus een bron. Dit gebeurt doordat een website bezoeker je website eerst zal verlaten om te betalen, daarna zal betalen op de website van de bank of betaalprovider, en vervolgens weer terugkomt op de bedankpagina van je website.

Vervolgens wordt er aan Google op de bedankpagina doorgegeven wat de oorsprong is van de bezoeker. Echter kan het voorkomen dat de oorspronkelijke bron niet wordt gepakt, maar de site van de betaalprovider. Op basis hiervan kan je dus geen accurate beslissingen maken. 

Voorbeeld

Betaalverkeer niet uitgesloten: 55,48% van de omzet ‘komt via referral’

Betaalproviders en banken uitsluiten

Er zijn een aantal stappen die je kunt volgen om aan Google Analytics door te geven dat deze betaalproviders niet meegerekend moeten worden als bron. De betaalproviders en banken kun je met verwijzingsuitsluitingen uitsluiten:

  1. Log in op Google Analytics.
  2. Klik op Beheerder onderaan de pagina.
  3. Ga naar het Property kolom en kies ‘Trackinginfo’. Hier kies je ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’. 
  4. Hier vul je dan de banken of betaalproviders in, zoals ideal.ing.nl. Het is belangrijk dat je zowel de Nederlandse banken als de betaalproviders toevoegt aan de uitsluitingen.

Google Analytics > Property > Referral exclusion list

Referral exclusion list – Google Analytics

In het volgende gedeelte geven we een lijst met Nederlandse banken en veelvoorkomende betaalproviders. Levert je webshop ook aan andere landen? Voeg dan ook buitenlandse betaalproviders toe. 

Lijst Nederlandse banken

  • abnamro.nl
  • asnbank.nl
  • betalen.rabobank.nl
  • rabobank.nl
  • ideal.bunq.com
  • bunq.com
  • ideal.ing.nl
  • ing.nl
  • ideal.knab.nl
  • knab.nl
  • ideal.regiobank.nl 
  • ideal.triodos.nl
  • ideal.vanlanschot.com
  • vanlanschot.com
  • snsbank.nl
  • diensten.regiobank.nl
  • moneyou.nl

Veelvoorkomende betaalproviders

  • mollie.com
  • mollie.nl
  • pay.mollie.nl
  • paypal.com
  • pay.multisafepay.com
  • payv2.multisafepay.com 
  • multisafepay.com
  • secure.curopayments.net
  • pay.nl
  • payment-web.sips-atos.com
  • secure.ogone.com

Hopelijk helpt deze tip om je Google Analytics data beter op te bouwen zodat je beter inzichtelijk hebt welke kanalen er goed presteren voor je webshop!

Recente blog artikelen

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

    Lees meer
  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

    Lees meer
  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

    Lees meer
  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

    Lees meer
  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

    Lees meer
  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

    Lees meer

    Het is ons doel om jouw bedrijf verder te laten groeien. We doen dit met een aanpak van A tot Z: vanaf het bouwen van de website tot en met het inzetten van de advertenties.

    — Hans Boersma