404-pagina’s opsporen én oplossen

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Je bent op zoek naar bepaalde informatie op een website of klikt op een link naar een bepaald artikel. Plots komt de volgende melding tevoorschijn:

“404: pagina niet gevonden”

Dit kan erg frustrerend zijn en werkt in het nadeel van zowel de bezoeker als maker van de website. 404 is een foutcode die aangeeft dat de desbetreffende pagina niet bestaat. Meestal komt dit doordat de pagina niet meer bestaat of door een spellingsfout in de url-code. In dit artikel geven we een aantal handige tips om 404-fouten te voorkomen en verhelpen.

Wat zijn 404-pagina’s?

Een 404-pagina is simpelweg een “foute” pagina. Degene die op de pagina heeft gezocht, heeft wel het goede domein geadresseerd, maar de overige tekst in de url leidt naar niets. Je wordt dus naar een pagina doorverwezen die niet bestaat wat leidt tot een 404-fout. Dit is een veelvoorkomende fout die dagelijks miljoenen gebruikers belemmert. Er zijn een aantal oorzaken van 404-pagina’s:

1 – De desbetreffende pagina bestaat wel, maar de link is veranderd. Hierdoor wordt je naar het verkeerde adres van de pagina geleid.

2- Er staat een typfout in de url. De bezoeker heeft een spellingsfout gemaakt terwijl hij op zoek was naar een pagina. Hierdoor wordt hij automatisch naar een pagina geleid die niet bestaat. Anderzijds kan het ook voorkomen dat de maker van de website een typfout heeft gemaakt waardoor de bezoeker wel naar de “juiste” url zoekt, maar wordt doorverwezen naar een pagina die niet bestaat. In dit geval is de linkbuilding niet optimaal.

3- De pagina bestaat überhaupt niet. Je bent op zoek naar een pagina, maar de maker van de website heeft deze pagina nooit gemaakt.

404-pagina’s opsporen

Gelukkig is het relatief eenvoudig om 404-pagina’s op te sporen. Je kunt namelijk Google Analytics gebruiken om 404-pagina’s te traceren. Deze tool van Google houdt niet alleen foutieve links op je eigen pagina bij, maar het spoort ook foutieve backlinks op op andere websites. Het kan dus ook voorkomen dat een link op een andere website naar een niet bestaande pagina van jouw website verwijst. 

Je kunt ook Google Search Console gebruiken om 404-pagina’s op te sporen. Deze tool maakt een verslag van alle fouten op jouw website en dit verslag bevat ook 404-fouten. Het verslag geeft onder andere url-fouten weer die per categorie en apparaat worden gesorteerd. Zo weet jij precies of de fout voorkomt op de webversie of de mobiele versie. 

Bij Digital Wizards maken we ook veel gebruik van de SEO spider tool van Screaming Frog. Dit is een speciale crawler die veel verschillende url’s in één keer kan downloaden. Hiermee kun je diverse fouten opsporen zoals 404-pagina’s, kapotte links en incorrecte meta’s en titels. Verder maken we ook veelvuldig gebruik van SEMrush wat een tool is die diverse online marketing inzichten geeft. Zo kun je bijvoorbeeld kapotte links opsporen, zoekwoorden bekijken, overige fouten mitigeren en meer. 

404-pagina’s oplossen

Er zijn een aantal simpele manieren om 404-fouten op te lossen. Ten eerste is het mogelijk om een speciale plugin te gebruiken die 404-pagina’s kan opsporen bij WordPress websites. Zo krijg je een handig overzicht en kun je makkelijk de url’s van jouw website aanpassen. 

Het kan ook voorkomen dat je de desbetreffende pagina hebt verwijderd, maar vaak verwijzen andere websites nog steeds naar deze link. In dit geval kun je ervoor kiezen om de pagina te redirecten. Op deze manier zorg je ervoor dat de link in kwestie wordt doorverwezen naar een nieuwe pagina die wel bestaat. 

Verder is voorkomen beter dan genezen. Zorg ervoor dat 404-pagina’s in eerste instantie niet voorkomen. Controleer daarom goed de spelling van alle url’s voordat je de website live zet. Hoe minder 404-pagina’s je hebt, des te beter jouw website in Google zal scoren. Dit heeft ook een positief effect op de SEO

Meer weten over SEO?

Wil je graag meer weten over SEO-techniek? Lees dan onze andere artikelen of neem contact op met Digital Wizards om te kijken wat wij voor jou SEO kunnen betekenen!



Recente blog artikelen

Medium

ROI van SEA berekenen

Als je ergens je geld in investeert wil je natuurlijk ook dat het wat oplevert. Inmiddels weten we dat omzet niet gelijk is…

Lees meer
Beginner

Wat is SEO?

Leestijd: 8 minuten

SEO: Zoekmachine optimalisatie Heb je een eigen webshop of website, maar komt deze niet hoog in de resultaten in Google? Krijgt je website…

Lees meer
Hans Boersma nieuw avatar
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

    Lees meer
  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

    Lees meer
  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

    Lees meer
  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

    Lees meer
  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

    Lees meer
  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

    Lees meer

    Het is ons doel om jouw bedrijf verder te laten groeien. We doen dit met een aanpak van A tot Z: vanaf het bouwen van de website tot en met het inzetten van de advertenties.

    — Hans Boersma