Verschillende lettertypes voor webdesign

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Beginner

Samenvatting Artikel

In de begintijd van het internet had je als bouwer van een website de keuze uit slechts enkele lettertypes. Hierbij ging het ook nog eens om standaard lettertypes met niet al te veel fantasie of uitstraling. Het voordeel hiervan was dat je snel een keuze kon maken, maar nadelen waren er natuurlijk ook: websites waren mede door het gebrek aan fraaie lettertypes wat saai en onaantrekkelijk.

Gelukkig kan een webdesigner tegenwoordig kiezen uit honderden verschillende lettertypes. Wie de keuzemogelijkheden voor het eerst bekijkt kan hier al snel de draad kwijt raken. Een ervaren webdesigner met de juiste kwalificaties weet echter al snel welke lettertypes in aanmerking kunnen komen voor een specifieke website met een bepaalde doelgroep.

Hieronder leggen we uit waar je zoal rekening mee moet houden bij het maken van je keuzes. Eerst verduidelijken we nog eens waarom het belangrijk is passende fonts te gebruiken op je website.

Waarom het juiste lettertype?

Om de volgende redenen is het belangrijk dat je op je website een passend en prettig lettertype gebruikt:

Leesbaarheid

Wanneer je met je lettertype de juiste keuze maakt, zullen nagenoeg alle bezoekers van je website je teksten zonder problemen kunnen lezen. Hierdoor voorkom je dat mensen afhaken en je site afsluiten.

Blijven lezen

Wie het juiste lettertype gebruikt, zorgt ervoor dat de kans groter is dat mensen blijven lezen zodra ze daar eenmaal aan zijn begonnen. En vergis je niet: dat is echt geen vanzelfsprekendheid. Het internet zit namelijk constant boordevol afleiding.

Huisstijl

Met je keuze voor een bepaald lettertype maak je ook een soort van statement. Het gekozen lettertype kan namelijk iets zeggen over jouw persoonlijkheid, de huisstijl van je bedrijf of de producten of diensten die je als organisatie levert.

Waarop letten bij lettertypes?

Wanneer je zelf tussen de honderden beschikbare fonts het geschikte exemplaar voor jouw website gaat zoeken, onthoud dan dat een lettertype idealiter aan allerlei facetten moet voldoen. Probeer wat dat betreft rekening te houden met de volgende zaken:

  • Zoals hierboven al aangegeven: kies een lettertype dat zo goed mogelijk aansluit aan wat je als onderneming wilt uitstralen.
  • Ga nooit voor een lettertype dat moeilijk te lezen is. Houd hierbij de stelregel aan dat als een lettertype voor jou al lastig leesbaar is, dat dit dan voor slechtzienden of mensen met dyslexie bijna onmogelijk is.
  • Houd er rekening mee dat teksten op een beeldscherm altijd moeilijker te lezen zijn dan op papier. Kies ook hierom niet voor een te moeilijk leesbare variant.
  • Voor koppen en titels kan eventueel wel voor moeilijker te lezen lettertypes worden gekozen. Deze koppen moeten dan wel korte teksten bevatten in grote letters.
  • Voor websiteteksten kan in z’n algemeenheid gesteld worden dat schreefloze (sans-serif) lettertypen het best leesbaar zijn en het meest aantrekkelijk ogen. Schreefloos houdt in dat aan de uiteinden van de letters geen lijntjes dwars staan.
  • Een ander belangrijk punt voor het kiezen van je lettertype voor webdesign betreft Google Fonts.

Google Fonts

Google Fonts zijn gratis lettertypen die je kunt gebruiken voor het webdesign van je nieuwe website. Google Fonts heeft honderden gratis lettertypen beschikbaar en zijn uitgebreid te filteren via https://fonts.google.com/. Daarnaast worden de Google Fonts altijd goed uitgelezen door browsers en laden ze snel in wat ten goede komt aan de laadtijd van je website.

Stel je wilt heel graag een handgeschreven lettertype voor een authentieke/persoonlijke uitstraling voor de ‘over ons’ sectie van je website. Dan kun je eenvoudig filteren en je favoriete Google Font selecteren:

Voorbeeld Google Font – handgeschreven

Kortom, er is een grote selectie aan (gratis) lettertypes beschikbaar. Zorg ervoor dat je nieuwe lettertype goed aansluit bij je huisstijl en kies idealiter een lettertype via Google Fonts.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

Caching

Leestijd: 12 minuten

Caching is een techniek waarmee je gegevens en bestanden tijdelijk opslaat in een digitale opslagplaats, oftewel een cache.

Medium

5 design trends in 2022

Leestijd: 8 minuten

Design is een belangrijk aspect van elke website of webshop. Lees hier 5 tips voor webdesign trends in 2022 zodat je weer op de hoogte bent.

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 (+31) 203541458

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.

— Hans Boersma
Hans Boersma Digital Wizards