Oeps, deze pagina bestaat niet! Is dit voldoende voor een 404-pagina, of zijn er leukere ideeën? Van een 404-pagina is sprake wanneer op een webpagina de gewenste content niet kan worden weergegeven. Om welke reden dan ook: dit kan op elke website weleens gebeuren. Idealiter wil je 404-pagina’s zo snel mogelijk redirecten, maar dat komt er niet altijd van natuurlijk.
Belangrijk is om als websitebeheerder doordacht in te spelen op dit scenario, bijvoorbeeld door van die 404-pagina iets leuks te maken. Later in dit artikel lees je hoe je dat zou kunnen doen. Eerst volgt nog wat meer precieze informatie over 404-pagina’s.
Wat is een 404-pagina ook alweer?
Een 404-pagina is een pagina met een foutmelding. In dit geval gaat het om een website die weliswaar geopend kan worden, maar waar de gevraagde pagina niet kan worden weergegeven. In principe is het natuurlijk niet de bedoeling dat je dit als beheerder van een website overkomt, maar als het toch gebeurt, kun je hier maar beter een zo goed mogelijke invulling aan geven. Hieronder lees je over verschillende manieren om dat te doen, waarna we ter inspiratie een aantal leuke voorbeelden noemen van vaak humoristisch vormgegeven 404-pagina’s.
Hoe ga je om met een 404-pagina?
Als je een of meerdere 404-pagina’s op je website hebt, dan kun je daar op de volgende manieren mee omgaan:
- Je kunt een 301-redirect instellen. Daarmee leid je de bezoeker om naar de pagina waar de gewenste informatie wél beschikbaar is.
- Zoek uit of een van de 404-foutmeldingen te wijten is aan een fout in een backlink. Is dat zo? Probeer dit dan te laten oplossen door de eigenaar van de externe website in kwestie.
- Is een 404-melding het gevolg van een foutieve interne link? Corrigeer dan deze link.
- Blijkt het tijdelijk of structureel onmogelijk om 404-pagina’s helemaal te vermijden? Kleed deze pagina dan op z’n minst op een slimme manier aan. Plaats bijvoorbeeld wat handige interne linkjes of, nog beter, maak er een pagina van met een humoristische insteek. Zo zorg je dat de websitebezoeker zijn of haar teleurstelling of boosheid kwijt raakt.
Goede voorbeelden van 404-pagina’s
Een humoristische pagina, dus. Dat is dé manier om een teleurgesteld gezicht van een internetgebruiker om te toveren in een vrolijk gelaat. Op deze manieren hebben bedrijven dit bijvoorbeeld al voor elkaar weten te krijgen:
- Mailchimp is een van de grootste e-mailmarketing-platforms ter wereld. Hun 404-pagina stelt dan ook niet teleur. Ze melden ‘We lost this page. We searched high and low but couldn’t find what you’re looking for. Let’s find a better place for you to go.’ Daarbij zit onder meer een linkje naar het retrospelletje Horse Snake.
- Het nog beroemdere Disney maakt er ook een vrolijke aangelegenheid van. ‘You didn’t break the internet, but we can’t find what you are looking for’, staat er te lezen. Op de 404-pagina staat ook een bekend Disney figuur versuft voor zich uit te kijken.
- De mensen achter de officiële website van Red Bull zijn eveneens zeer creatief geweest. Je leest er ‘Well, this is embarrassing. Where did the page go?!’, waarna de pagina is verrijkt met diverse spectaculaire sportvideo’s waar Red Bull op welke manier dan ook (bijvoorbeeld als sponsor of partner) bij betrokken is/was.
- Calvé houdt het wat dit betreft eenvoudig maar doeltreffend. Zij gebruiken één van de simpelste Nederlandse uitdrukkingen in hun eigen voordeel, en houden het op hun 404-pagina wijselijk op ‘Helaas pindakaas, de pagina kon niet gevonden worden’.