Als je de ambitie hebt om je producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk bezoekers naar je website komen. Je website goed vindbaar maken via Google is een topprioriteit. Om dat mogelijk te maken voer je tal van handelingen uit die onder zoekmachine optimalisatie (SEO) vallen. Een goede SEO-strategie leidt immers doorgaans tot een hogere ranking in Google.
Een van de aspecten van een complete SEO-strategie is linkbuilding. Bij linkbuilden gaat het om het verzamelen van backlinks op externe websites. Deze backlinks leiden een bezoeker vervolgens naar jouw website. Over het algemeen geldt dat des te meer backlinks je hebt, des te beter je website scoort in Google, al is de kwaliteit van je backlinks (en de externe sites waar ze vermeld staan) eveneens enorm belangrijk.
Verder is het voor je SEO van essentieel belang of backlinks follow of no-follow links zijn. Daartussen bestaan namelijk wezenlijke verschillen. Als je ook het restant van dit artikel leest, weet je waar die verschillen in zitten.
Wat zijn follow links?
Een backlink, oftewel een link naar een andere website, wordt door Google ook wel gezien als een soort aanbeveling. De site die wordt aanbevolen werkt op die manier aan zijn eigen ranking. Wanneer je een dergelijke backlink laat plaatsen op een externe site, zal er normaal gesproken sprake zijn van een follow link, ook wel do-follow link genoemd. Van deze link wil je immers dat Google deze traceert en meeweegt in jouw ranking.
Hoe zit het met no follow links?
Een no follow link oogt voor een websitebezoeker feite hetzelfde als een follow link, alleen is er één verschil: aan een no follow link is een code toegevoegd waardoor de backlink niet wordt ‘gepakt’ door Google. Een no follow link draagt dan ook in principe niet bij aan je SEO en je Google-ranking. Een no follow link kun je in WordPress per link instellen:
Wanneer no follow links gebruiken?
Als een no follow link geen bijdrage levert aan een betere vindbaarheid, waarom wordt dit type links toch met enige regelmaat gebruikt? Er zijn verschillende redenen of situaties om van no follow links gebruik te maken:
- Voor betaald verkeer of links via affiliate marketing.
- Voor uitgaande links op je website naar social media kanalen zoals Facebook en Instagram:
- Als het er te dik bovenop ligt dat je betaalt om aan meer backlinks te kopen, die misschien ook nog eens matig van kwaliteit zijn, dan kan Google jouw website een lagere in plaats van een hogere ranking geven. Door no follow codes aan deze links toe te voegen voorkom je dit averechtse effect.
- Mocht je om welke reden dan ook een artikel op je website plaatsen met een negatieve lading over een ander bedrijf, dan kun je een eventuele link naar de site van dat bedrijf beter no follow maken. Doe je dat niet, dan profiteert men van jouw backlink. Dat is in deze situatie waarschijnlijk niet de bedoeling.
- Via een no follow link kunnen geïnteresseerde consumenten nog altijd gewoon op jouw website terechtkomen. Voor de consument zijn er in feite geen merkbare verschillen tussen follow en no follow links. Zo werk je hiermee gewoon door aan je naamsbekendheid en het aantal websitebezoekers.
- Wanneer je zelf een link naar een andere website hebt geplaatst op jouw site, en de ander linkt niet terug naar jouw pagina, dan kun je de door jou geplaatste link no follow maken.