Follow of no-follow link (verschil)

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Samenvatting Artikel

Als je de ambitie hebt om je producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk bezoekers naar je website komen. Je website goed vindbaar maken via Google is een topprioriteit. Om dat mogelijk te maken voer je tal van handelingen uit die onder zoekmachine optimalisatie (SEO) vallen. Een goede SEO-strategie leidt immers doorgaans tot een hogere ranking in Google.

Een van de aspecten van een complete SEO-strategie is linkbuilding. Bij linkbuilden gaat het om het verzamelen van backlinks op externe websites. Deze backlinks leiden een bezoeker vervolgens naar jouw website. Over het algemeen geldt dat des te meer backlinks je hebt, des te beter je website scoort in Google, al is de kwaliteit van je backlinks (en de externe sites waar ze vermeld staan) eveneens enorm belangrijk.

Verder is het voor je SEO van essentieel belang of backlinks follow of no-follow links zijn. Daartussen bestaan namelijk wezenlijke verschillen. Als je ook het restant van dit artikel leest, weet je waar die verschillen in zitten.

Wat zijn follow links?

Een backlink, oftewel een link naar een andere website, wordt door Google ook wel gezien als een soort aanbeveling. De site die wordt aanbevolen werkt op die manier aan zijn eigen ranking. Wanneer je een dergelijke backlink laat plaatsen op een externe site, zal er normaal gesproken sprake zijn van een follow link, ook wel do-follow link genoemd. Van deze link wil je immers dat Google deze traceert en meeweegt in jouw ranking.

Hoe zit het met no follow links?

Een no follow link oogt voor een websitebezoeker feite hetzelfde als een follow link, alleen is er één verschil: aan een no follow link is een code toegevoegd waardoor de backlink niet wordt ‘gepakt’ door Google. Een no follow link draagt dan ook in principe niet bij aan je SEO en je Google-ranking. Een no follow link kun je in WordPress per link instellen:

No follow instellen WordPress

Wanneer no follow links gebruiken?

Als een no follow link geen bijdrage levert aan een betere vindbaarheid, waarom wordt dit type links toch met enige regelmaat gebruikt? Er zijn verschillende redenen of situaties om van no follow links gebruik te maken:

  • Voor betaald verkeer of links via affiliate marketing.
  • Voor uitgaande links op je website naar social media kanalen zoals Facebook en Instagram:
Voorbeeld no follow link
  • Als het er te dik bovenop ligt dat je betaalt om aan meer backlinks te kopen, die misschien ook nog eens matig van kwaliteit zijn, dan kan Google jouw website een lagere in plaats van een hogere ranking geven. Door no follow codes aan deze links toe te voegen voorkom je dit averechtse effect.
  • Mocht je om welke reden dan ook een artikel op je website plaatsen met een negatieve lading over een ander bedrijf, dan kun je een eventuele link naar de site van dat bedrijf beter no follow maken. Doe je dat niet, dan profiteert men van jouw backlink. Dat is in deze situatie waarschijnlijk niet de bedoeling.
  • Via een no follow link kunnen geïnteresseerde consumenten nog altijd gewoon op jouw website terechtkomen. Voor de consument zijn er in feite geen merkbare verschillen tussen follow en no follow links. Zo werk je hiermee gewoon door aan je naamsbekendheid en het aantal websitebezoekers.
  • Wanneer je zelf een link naar een andere website hebt geplaatst op jouw site, en de ander linkt niet terug naar jouw pagina, dan kun je de door jou geplaatste link no follow maken.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

Online marketing scan

Leestijd: 5 minuten

Wanneer je twijfelt over de performance van je webshop of de resultaten van Google Ads, dan kun je een online marketing scan laten uitvoeren.

Medium

10 stappenplan doelgroep analyse

Leestijd: 13 minuten

Wil je je product of dienst optimaal verkopen, dan is het zaak je doelgroep zo goed mogelijk te kennen. Een doelgroep analyse is dan een belangrijk stap.

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 036-2002660

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je naast…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.

Jouw gegevens