Als je ergens je geld in investeert wil je ook dat het wat oplevert. Dit geldt onder andere voor SEA (Search Engine Advertising). Omzet is helaas niet gelijk is aan winst, want je kosten moeten ook nog meegenomen worden. De ene Google Ads campagne heeft een betere opbrengst dan de andere. Hoe kun je echter bepalen wat winstgevend is en wat niet binnen je SEA-campagnes?
Om dit goed in kaart te brengen raden we aan gebruik te maken van de return on investment (ROI). Dit is een simpele manier om erachter te komen hoe effectief jouw advertenties zijn. In dit artikel vertellen wij je meer over de ROI.
Tip: Google gebruikt de term Return On Ad Spend (ROAS) binnen Google Ads campagnes. In feite is dit dezelfde berekening als ROI zoals wij het in dit artikel beschrijven.
Wat is ROI?
De ROI verwijst naar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven voor een bepaalde SEA-campagne. Dit getal wordt aangeduid in percentages en laat zien hoe winstgevend een campagne is. Het kan zowel een positief als negatief percentage zijn. Doe je dit maandelijks? Dan zul je jouw marketingactiviteiten kunnen vergelijken en verbeteren, afhankelijk van de resultaten.
ROI berekenen voor SEA-campagnes
Om te betalen voor je SEA campagnes, is het belangrijk om te weten wat je investering oplevert en waarop je geld moet toeleggen. Dit is de sleutel tot een succesvolle Google Ads campagne, zeker als je SEA uitbesteedt – naast kosten voor Google Ads komen er dan ook nog internet bureau uren bij.
Als je goed de ROI (en mogelijke andere kosten in kaart brengt) kun je constante verbeteringen aanbrengen en kan jouw webshop online groeien. De volgende formule kun je gebruiken om de ROI van jouw campagnes te berekenen:
ROI = conversiewaarde online omzet / kosten * 100
Uit deze formule zul je een percentage krijgen dat laat zien hoe winstgevend of verliesgevend jouw SEA-campagnes zijn. Afhankelijk van je marge, gemiddeld winkelmandje en winstgevendheid per product (groep) kun je bijvoorbeeld sturen op >400% ROI. 400% ROI betekent dat iedere euro die je in Google Ads steekt je weer 4 euro oplevert.
Let wel, Google Ads laat ROI iets anders zien dan hoe we het hier hebben beschreven.
ROI of ROAS in Google Ads
Zoals eerder benoemd heeft Google het doorgaans over ROAS en niet over ROI. Al is de formule in principe gelijk zoals hierboven, het is toch iets anders:
ROAS = conversiewaarde Google Ads / kosten
Zoals je ziet pak je hier alleen de conversiewaarde uit Google Ads en daarnaast vermenigvuldig je het niet met 100% => ROI 400% zal dan ROAS 4 worden. Google Ads geeft deze metric niet standaard weer in Google Ads en deze zal je zelf moeten toevoegen bij ‘modify columns’. Dit kun je doen door conversion value / cost aan te vinken zoals hier:
Google Ads brengt steeds meer wijzigingen aan binnen het management van Google Ads, denk bijvoorbeeld de wijziging van ETA naar RSA, maar bijvoorbeeld ook biedstrategieën. Google Ads werkt steeds meer op geautomatiseerde biedingen die sturen op ROAS, denk bijvoorbeeld aan Performance Max.
Voordelen van ROI berekenen
De ROI berekenen kent meerdere voordelen:
- Een groot voordeel is dat je meteen weet hoe winstgevend jouw SEA-campagnes zijn en uiteindelijk ook of je webshop winstgevend is, of dat je nog stappen moet zetten.
- Als je een positieve ROI hebt die hoger is dan bijvoorbeeld 400%, dan kun je de investering in de SEA-campagne verhogen om bijvoorbeeld meer impressies, meer klikken en hopelijk meer omzet te krijgen.
- Dit geldt ook voor een lagere ROI dan je vooraf gestelde ROI. Deze Google Ads campagnes kun je het beste optimaliseren of verlagen qua biedingen.
Nadelen van ROI berekenen
Sturen op ROI helpt je met de winstgevendheid van je webshop, maar er zijn ook nadelen:
- Bij de berekening van de ROI wordt er alleen rekening gehouden met omzet, waardoor je geen beeld hebt van bijvoorbeeld de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Dit is ook lastiger om te meten en kun je niet eenvoudig doen met een ROI-berekening. Probeer dus ook te kijken naar de impact van je SEA-campagnes op het geheel. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een Google Ads campagne niet zorgt voor omzet, maar wel voor meer lead aanvragen. Als hier orders uitkomen, dan is het zonde dit uit te zetten.
- Daarnaast wordt er geen rekening gehouden met retouren. Als je een webshop hebt in fashion, dan is het niet uitzonderlijk dat er retouren komen waardoor je omzet lager wordt. Stel dat je een goede ROAS draait van 400% en 33% komt retour, dan is je ROAS een stuk lager en is de Google Ads campagne niet meer winstgevend.
- ROI pakt een gemiddelde over alles en houdt geen rekening met uitzonderingen in je SEA-campagnes. Stel dat je een Google Ads campagne draait met ‘dames jurkjes’ met hierin verschillende artikelen. Het kan zijn dat sommige artikelen duurder/goedkoper zijn en/of een hogere/lagere marge hebben. Hebben alle artikelen eenzelfde maatboog en conversieratio? Verder: wat doen de eerder genoemde retouren bij je artikelen in deze campagne?
Het is goed je ervan bewust te zijn dat er verschillende factoren meespelen in je Google Ads campagnes en dat het bepalen van je ROI – en het sturen op ROI – een goede zet geeft in de juiste richting is.
Meer weten over SEA?
Wil je graag meer weten over hoe wij te werk gaan wat betreft SEA zoekmachine adverteren of Google Shopping voor je webshop? Neem dan contact met ons op en ontdek wat Digital Wizards voor jouw SEA-campagnes kan doen.