10 tips voor een goede check-out pagina

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Samenvatting Artikel

Wanneer je een webshop hebt, wil je natuurlijk dat de check-out pagina perfect werkt. Hierbij geldt: hoe hoger de conversieratio, hoe meer omzet je haalt uit je bezoekers. Idealiter wil je hierbij zo veel mogelijk informatie verzamelen van je klant, zodat je beter inzicht hebt in je doelgroep. Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet, zodat jij een goede check-out pagina krijgt voor jouw webshop. Ben je op zoek naar meer tips voor een webshop? Lees ze in ons blog, hier geven we nog eens 10 webshop tips.

Tip 1: geef de optie om af te rekenen als gast

Tegenwoordig twijfelen bezoekers voordat zij zich bij een bedrijf registreren. Persoonlijke data wordt soms misbruikt voor ongewilde marketing, andere communicatie verzoeken en zelfs spam. Hier zit een klant natuurlijk niet op te wachten. Als je deze klanten de optie geeft om af te rekenen als gast, kunnen zij gewoon producten kopen zonder dat zij persoonlijke informatie hoeven te delen.

Voorbeeld check-out als gast

Tip 2: zorg voor meerdere betaalopties

Idealiter wil je zoveel mogelijk betalingen accepteren via iDEAL, omdat deze kosten lager liggen. Om meer definitieve verkopen toe te voegen aan je winkel, dien je een alternatieve verwerkingsmethode toe te voegen. Vormen hiervan zijn:

  • Creditcard
  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Paypal

Let op: de kosten van deze betaalopties zijn wel hoger dan iDEAL, daarom is het goed om hier rekening mee te houden.

Tip 3: stappen in het check-out proces

Klanten vinden het fijn om te weten in welke stap van het bestelproces ze zich bevinden. Je kunt overwegen om een voortgangsindicator op te nemen die aangeeft in welke stap van het proces de klant zich bevindt. Zodat ze weten welke stappen er nog moeten worden voldaan om de aankoop te voltooien.

Voorbeeld zichtbare stappen in het check-out proces

Tip 4: maak het makkelijk om formulieren in te vullen

Met een overzichtelijk design maak je het voor de klant gemakkelijker om formulieren in te vullen. Er zijn verschillende standaarden (web formats) die je kunt implementeren op de check-out pagina. Sommige van deze formats hebben de volgende elementen:

  • Het gebruik van sterretjes voor velden die verplicht moeten worden ingevuld.
  • Het gebruik van keuzebuttons in het geval er minder opties zijn.
  • Idealiter is de grootte van het invulveld hetzelfde als de informatie die je verwacht dat de klanten invult.
  • Labels van de invulvelden moeten juist zijn uitgelijnd.

Tip 5: schakel automatisch opslaan/automatisch aanvullen in

Zorg ervoor dat verzending, factuur en NAW-gegevens goed worden opgeslagen als een klant zich wilt registreren om de bestelling te behouden. Er is geen grotere frustratie dan een bestelling geheel opnieuw te plaatsen:

Voorbeeld opslaan ingevulde velden

Tip 6: schakel het maken van aanpassingen in tijdens het check-out proces

Bied je bezoekers de optie om aanpassingen te doen tijdens het check-out proces. Zorg dat klanten in ieder geval dit kunnen doen:

  • Aanpassingen doen in de aantallen.
  • Verwijderen van producten die zij toch niet willen hebben.
  • Het aanpassen van kleuren van de producten.
  • De gehele inhoud van de winkelwagen verwijderen.

Tip 7: voeg contactmogelijkheden toe

Zorg ervoor dat een klant op een laagdrempelige manier contact met je kan opnemen met vragen tijdens het afrekenproces. Vermeld tijdens het afrekenproces altijd het telefoonnummer van jouw bedrijf en bied de mogelijkheid direct contact op te nemen, eventueel zelfs met een live chat functie. Gaan klanten dan uit het check-out proces? Ja, maar als je de vragen goed beantwoordt, dan is de kans des te groter dat ze alsnog een aankoop bij je gaan doen.

Door het eenvoudiger maken van het betaalproces kan de omzet worden verhoogd en voorkom je dat klanten elders gaan shoppen. Zorg dat het duidelijk is voor de klant en in wat zij kopen.

Voorbeeld live chat functie

Tip 8: zorg ervoor dat de bezorg- en verzendkosten vooraf duidelijk zijn

Klanten houden niet van onverwachte verrassingen. Vooral niet in de vorm van verzendkosten die hoger uitvallen dan verwacht. Houd er altijd rekening mee dat niets zo frustrerend is als het invullen van een uitgebreid formulier van vier pagina’s, om er dan achter te komen dat de bezorgkosten hoger zijn dan je verwacht. Dit zal er waarschijnlijk toe leiden dat klanten halverwege het proces de winkelwagen of de afrekenpagina verlaten.

Tip 9: voeg een invulveld toe waar een kortingscode kan worden ingevuld

Het aanbieden van hoogwaardige producten of diensten tegen een goede prijs is één ding. Soms is het dan nog steeds aan te raden met acties te werken, vooral in concurrerende markten. Zorg ervoor dat een kortingscode veld goed zichtbaar is én goed werkt.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Tip 10: maak het afrekenproces zo eenvoudig mogelijk

Kortom, maak het aankoopproces eenvoudig en efficiënt. En het goede nieuws is: het werkt op elk gebied dat je maar kunt bedenken. Geld uitgeven is nooit leuk om te doen, dus zorg ervoor dat je klant zo min mogelijk stappen doorloopt bij het afrekenen voor een product.

Een goede vuistregel is om het zó eenvoudig mogelijk te maken dat je een peuter of een oma zonder veel moeite een aankoop kan laten doen. Amazon heeft bijvoorbeeld de bestelknop met één klik toegevoegd om het koopproces voor klanten eenvoudig te maken. Dit is natuurlijk niet zonder reden: zorg er dus voor dat jouw proces zo snel én eenvoudig mogelijk is.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

Follow of no-follow link (verschil)

Leestijd: 4 minuten

Wanneer je als ondernemer zijnde over een eigen website beschikt en de ambitie hebt om zo je producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen, dan is het absoluut zaak ervoor te zorgen zo veel mogelijk bezoekers naar je website te trekken.

Medium

10 stappenplan doelgroep analyse

Leestijd: 13 minuten

Wil je je product of dienst optimaal verkopen, dan is het zaak je doelgroep zo goed mogelijk te kennen. Een doelgroep analyse is dan een belangrijk stap.

Medium

Wat is een sitemap en wat kun je ermee?

Leestijd: 6 minuten

Een sitemap kun je zien als een webpagina waarop een lijst is opgesteld met alle pagina’s die een bepaalde website bevat. Je kunt dit prima vergelijken met een inhoudsopgave.

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 036-2002660

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je naast…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.

Jouw gegevens