Recordomzet behalen? Zo bereid je je voor op Black Friday

Black Friday chaos

Omzet behalen en voorraad kwijtraken – dat zijn de kansen van Black Friday en Cyber Monday. Beide dagen, overgevlogen uit de Verenigde Staten, winnen de laatste jaren ook in Nederland aan bekendheid.

Wat is Black Friday?

Het is de dag na de populaire feestdag Thanksgiving. Een dag met familie waar tijd is voor rust en bezinning, dat is waar Thanksgiving om draait. De volgende dag staat niets van die waarden overeind. Black Friday zorgt voor over elkaar heen tuimelende mensen die zich een weg proberen te banen naar de vele koopjes van winkels. Winkels spelen op deze dag graag op het hebberige gedrag van de grijpgrage consument in.

Misschien dat Black Friday op een dag dezelfde taferelen gaat opleveren in Nederland. Tot die tijd biedt het alvast een mooi moment om orde op zaken te stellen met je voorraad of omzet. Tijdens ‘Singles Day’ op 11 november – overgewaaid vanuit China – beleefde Bol.com al de drukste zaterdag van 2017. Black Friday zal ongetwijfeld de drukste vrijdag van het jaar worden. Na weer een mogelijk succes van Singles Day dit jaar, biedt Black Friday niet lang daarna een goede kans voor extra omzet. Maar hoe maak je deze dag tot een succes?

Voorraad lozen?

Voorraad bewaren kost geld. Black Friday biedt een mooie kans om letterlijk schoon schip te maken. Breng daarom ruim van tevoren in kaart welke artikelen en producten je wilt ‘lozen’. Bijvoorbeeld:

  • Kleine of juist grote maten die niet in je maatboog passen
  • Productgroepen die uit je assortiment gaan
  • Bijzondere of aparte kleuren die zijn overgebleven

Let op, het echte succes van Black Friday is de aanwezigheid van écht goede acties. Consumenten zijn niet dom, ze hebben het snel door als je alleen maar voorraad loost en er niets van hun gading bij zit. Streef dus naar een mooie Black Friday-mix.

Die mix bestaat uit:

  • Producten waar ondanks een hoge korting nog steeds een goede marge op zit. Deze producten zorgen voor een onderstroom van omzet.
  • Koopwaar met een goede marge, die relatief populair zijn bij consumenten en die je goedkoper kunt aanbieden.
  • Populaire producten waar je een klein verlies op kunt maken. Deze producten zorgen ervoor dat je Black Friday-aanbod aantrekkelijk is voor consumenten. Populaire producten kunnen ook zorgen voor viraliteit en dat betekent meer traffic naar de andere Black Friday-artikelen.

Wat wil jij kwijt? En wat willen mensen voor een scherpe prijs graag hebben?  Het antwoord op deze vragen is jouw perfecte actie-assortiment voor deze dag.  Neem het volgende voorbeeld; stel, je hebt een online fietsenwinkel, biedt dan niet enkel snelbinders of fietsbellen aan. Deze spullen zijn voor veel mensen niet interessant. Zorg ook voor een goede deal met spotgoedkope e-bikes.

  • Als je de pagina nu alvast aanmaakt, wordt deze beter en sneller gevonden door de zoekmachines. Daarnaast kun je mensen alvast teasen in de aanloop naar Black Friday. Hieronder een voorbeeld van de webshop Aikipro.
    aikipro voorbeeld black fridayTip: dit is een mooi moment om extra nieuwsbriefabonnees te scoren. Geef ze een primeur bij inschrijving. Bijvoorbeeld: ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg vrijdag 24 november om 00:01 uur de beste aanbiedingen in je mail!’
  • Tijdens en na de campagne kan je in Google Analytics zien hoe de campagnes presenteren. Daarnaast kun je in Google Analytics deze gebruikers in een zogenoemde parte audience stoppen, waardoor je ze beter kunt (re)targeten.
    black friday analytics
  • Je kunt op deze specifieke pagina werken met een mooie countdown-knop waardoor mensen meer druk voelen om te gaan kopen.
  • In de Verenigde Staten werd tijdens Black Friday en Cyber Monday in 2016 meer dan 40 procent vanaf mobiel besteld. Aankopen die vroeger in fysieke winkels werden gedaan. Daarom is het verstandig je website en je Black Friday-pagina snel te laten laden op mobiel. Met deze sale-periode wil je geen omzet missen door een trage site!

Countdown tot Black Friday

Wanneer Black Friday in aantocht is, is dat hét moment om fans, likers en nieuwsbriefabonnees te teasen met grote kortingen tot misschien wel 80 tot 90 procent. Zorg ervoor dat ze Black Friday (en Cyber Monday) in hun agenda zetten en klaarzitten om naar jouw webshop te gaan. Gebruik ook Facebook en andere sociale media daarvoor.

Hier een voorbeeld van Brandsmart USA, die commercials via tv en online inzet:

HP en Samsung zijn in Amerika ook al ruim van tevoren aanwezig met het aankondigen van de aankomende deals met 20-30% korting:

Voorbeeld Black Friday HP en Samsung

Voorbeeld Black Friday HP en Samsung

Voor de webshop Aikipro,  kwam er een nieuwsitem met een link naar de specifieke /blackfriday-pagina. Ook kwam er een Facebook-evenement. Het doel is ervoor zorgen dat mensen zich nu al verheugen op goede deals.

Black Friday Aikipro

Black Friday Facebook Aikipro

Cyber Monday

Om de urgentie van het ‘nu kopen om de deal niet te missen’ het grootst te maken kun je het beste een duidelijke countdown hebben op Black Friday. Stop je aanbieding op vrijdag 23.59 uur exact en maak dit duidelijk op je Black Friday-actiepagina.

Idealiter ben je op Black Friday door de voorraad heen die je kwijt wil en kun je je opmaken voor de andere feestdagen, zoals Sinterklaas en Kerstmis. Ben je er nog niet doorheen, geen probleem: er is ook nog Cyber Monday!

Ook deze trend is vanuit de VS overgewaaid. Consumenten wilden na de Thanksgiving-dagen en het Black Friday-geweld rustig vanachter de computer zoeken naar online deals. Je kunt natuurlijk ook op Cyber Monday een heel ander aanbod najagen dan op Black Friday. In de twee dagen omzet in 2016 was de verdeling Black Friday vs. Cyber Monday circa 75/25 procent. Dit is dus nog steeds een mooie kans op extra omzet.

Bezorging en support

Omzet generen is leuk, maar service blijft belangrijk. Anticipeer hierop door je klantenservice langer open te houden en extra manschappen in te schakelen. Idealiter streef je naar dezelfde bezorgtijden als standaarddagen, maar hier komt wellicht wat vertraging in doordat Nederland veel online bestelt en postorderbedrijven waarschijnlijk onderbezet zijn. Breng je consumenten hiervan van tevoren op de hoogte om teleurstelling te voorkomen.

Voorbeeld Black Friday-sale

Voor de webshop van aikido-artikelen wordt er naar verwachting 15 tot 20 artikelen geplaatst op de Black Friday-pagina. Op basis van beschikbaarheid en marge, is te zien waar de kansen liggen. Daarnaast wordt er gekeken naar aikido-artikelen waar goede inkoopvoorwaarden op zijn voor Japanse leveranciers. Gekozen is voor deze opzet:

  • De verkoop van enkele Aikido-pakken, omdat ze enerzijds uit het assortiment zijn gegaan of anderzijds omdat er te veel afwijkende/grote maten van zijn. Deze gaan onder of bijna tegen de kostprijs weg, maar dit geeft weer ruimte in de voorraad.
  • Houten aikido-wapens zoals houten stokken van 128 cm (jo) of houten zwaarden (bokken) waarvan er te veel op voorraad zijn. Deze gaan een stuk goedkoper van de hand, maar er is gelukkig nog genoeg marge.
  • Aikido Hakama’s die speciaal uit Japan komen voor aikidoka’s met hun naam geborduurd met Japanse karakters. Aikido hakama’s zijn Japanse broekrokken die de Samoerai ook droegen en zijn traditionele maar ook dure kledingstukken voor aikido. Deze artikelen gaan met 60% korting over de toonbank. Dat is net tegen de kostprijs. Aangezien het echt een scherpe prijs is voor een populair artikel, gaan deze pakken zorgen voor viraliteit. Als alles meezit gaan veel mensen dit delen, waardoor er veel traffic komt op de Black Friday-pagina.

Het doel voor Black Friday 2017 is in één dag 20 procent van de omzet tot en met 31 oktober te behalen. Op basis van deze verwachte omzet is het handig om in aanloop naar Black Friday, zoveel mogelijk te communiceren met de doelgroep, via bijvoorbeeld e-mail, Facebook en Instagram.

Black Friday 2017

In de Verenigde Staten bracht het weekend van Thanksgiving, Black Friday en Cyber Monday tezamen 12.8 miljard dollar in het laatje voor Amerikaanse retailers. Dit was een groei van 15,2 procent ten opzichte van 2015. De verwachte groei voor 2017 ziet er rooskleurig uit. In Nederland missen we natuurlijk de Thanksgiving-omzet, maar in 2016 zagen we al dat Black Friday en Cyber Monday steeds meer gaan leven. Consumenten moeten nog leren dat er in deze dagen goede deals zijn. Aan de andere kant moeten retailers niet schromen om écht goede deals aan te bieden. Hopelijk gaan we in Nederland dit jaar dezelfde omzet- en groeicijfers tegemoet als in de Verenigde Staten!

Dit artikel is eerder verschenen op Frankwatching.