Caching

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Samenvatting Artikel

Een van de meest belangrijke prioriteiten van een websitebouwer is om een website snel te laten functioneren. Dit alles begint natuurlijk bij het optimaliseren van de laadsnelheid bij het voor het eerst openen van zo’n website door een gebruiker. Klanten houden er namelijk niet van om lang te moeten wachten en laadtijd optimaliseren is een belangrijk onderdeel van SEO-techniek.

Wat is caching?

Om deze laadtijd flink te verkorten zou je aan caching kunnen doen. Wat caching inhoudt? Caching is een techniek waarmee je gegevens en bestanden tijdelijk opslaat in een digitale opslagplaats, oftewel een cache. De computer van een consument kan daardoor sneller je website openen, door alle sitegegevens uit die cache te halen.

Gaandeweg dit artikel zal het je duidelijk worden hoe caching werkt. We vertellen eveneens welke soorten caching er bestaan en welke twee technologieën hierbij het vaakst worden ingezet. Natuurlijk is er daarnaast aandacht voor de voordelen van caching, maar ook voor de potentiële nadelen en valkuilen.

Dit gebeurt er wanneer je verbinding maakt

Voordat we iets dieper ingaan op de technologie die achter caching zit, is het zinvol om op de hoogte te zijn van wat er nu eigenlijk precies gebeurt als je een website opent. Nadat je een website aanklikt of de URL van de site in de adresbalk intypt, gaat je computer verbinding zoeken met de computer waar die site opgeslagen is. Die computer fungeert hier als webserver.

Die webserver bevat alle bestanden en gegevens waarmee een website op correcte wijze getoond kan worden op jouw scherm. In totaal gaat het hier met gemak om duizenden kleine bestanden. Door de webserver moeten al deze bestandjes als een soort puzzel in elkaar worden gezet. 

Je zou denken dat dat nogal wat tijd in beslag neemt. In de praktijk valt dat eigenlijk mee: meestal duurt dit maar een paar seconden. Zeker sinds de opkomst van mobiele gebruikers – met lagere internetsnelheden – is dit niet snel genoeg meer. Daarom is men gaandeweg gaan nadenken over manieren om de totale laadtijd te verkorten. Met de eerder genoemde cache werd een goede oplossing. In de cache staan de benodigde bestanden namelijk kant-en-klaar, waardoor die puzzel niet meer hoeft te worden gelegd.

3 voordelen van caching

Om de volgende drie redenen is het aan te bevelen met je website aan caching te doen:

  1. We kunnen het niet genoeg benadrukken: een lange laadtijd is voor veel consumenten echt niet meer aanvaardbaar. Experts schatten in dat ongeveer 40% van de internetgebruikers een website die meer dan drie seconden nodig heeft om op te starten zonder pardon afsluit. Zaak is om de laadtijd dus zo kort mogelijk te houden, het liefst zelfs een seconde of minder.
  2. Van online zoekmachines als Google is bekend dat de laadsnelheid een voorname rankingsfactor is. Dus hoe sneller je website opstart, des te hoger komt je site in de SEO-zoekresultaten terecht, dus helpt het om hoger in Google te komen.
  3. Tenslotte kunnen we met een gerust hart stellen dat een hoge laadsnelheid leidt tot een hogere conversie. Een snel ladende website wordt immers door veel minder mensen snel afgesloten. Op de koop wordt deze hoger getoond in de zoekresultaten, waardoor er meer consumenten op zullen klikken.

Welke vormen van caching bestaan er?

Er bestaan diverse vormen van caching. De volgende twee soorten zijn het meest relevant:

  • Server caching: dit is de vorm van caching waar een websitebouwer zich mee bezighoudt. De server cache kun je zien als de cache waar websitebestanden zijn opgeslagen (zoals hierboven beschreven), zodat deze zo snel mogelijk kunnen worden getoond aan de websitebezoeker.
  • Browser caching: voor de gemiddelde consument is deze caching-soort waarschijnlijk bekender. De browser cache bevat namelijk alle bestanden die je computer al heeft moeten gebruiken of downloaden om websites te openen. Al deze bestanden worden dus tijdelijk in een browsercache opgeslagen. Open je een website voor een tweede keer, dan zou dat door je browsercache extra snel moeten gebeuren.

De twee belangrijkste cachingtechnologieën

Om cachingsfunctionaliteiten aan je website toe te voegen, kun je gebruik maken van diverse technologieën. Twee daarvan genieten de meeste bekendheid, te weten:

  • Redis Cache: Redis zorgt voor extra snel ladende webpagina’s door gegevens en bestanden daarvan op te slaan in het RAM-geheugen. Redis wordt gezien als een geschikte technologie om de caching van complexe websites in goede banen te leiden.
  • Varnish Cache: hiermee kom je als bezoeker van een website eigenlijk terecht op de server van Varnish. Deze server bevat reeds de in elkaar gezette puzzel waar we het eerder in dit artikel al over hadden. Het kan dus complete pagina’s cachen. De laadtijd bij deze technologie is extreem kort, tot wel duizend keer korter dan wanneer je helemaal niet aan caching zou doen. Varnish vereist ook nog eens minder specifieke technische expertise van de websitebouwer.

Het legen van de cache

In de rol van consument weet je waarschijnlijk al wat het inhoudt om de cache van je computer te legen. Dit houdt in dat je alle tijdelijk opgeslagen bestanden van websites die je hebt geopend verwijdert. Het is nuttig dit met enige regelmaat te doen. Je computer functioneert namelijk als geheel sneller als de (tijdelijke) opslaggeheugens niet te vol zitten.

Voor websitebouwers bestaat er ook een aantal andere vormen van het legen van een cache. Je kunt immers ook de cache van een website legen. Daarmee verwijder je opgeslagen (gedeelten van) websites uit de cache. Dit doet men normaal gesproken wanneer een bepaalde (sub)pagina is voorzien van nieuwe informatie. Uiteraard wil je deze informatie dan ook in de cache kwijt kunnen, zodat een websitegebruiker deze nieuwe info daadwerkelijk (en snel) te zien krijgt.

Voorbeeld: website cache legen in WP Rocket
Voorbeeld: website cache legen in WP Rocket

Potentiële nadelen van caching

Tegenover alle voordelen die caching biedt, zijn er ook enkele potentiële nadelen en valkuilen waarvan je maar beter op de hoogte kunt zijn, namelijk:

  • Wanneer je een bepaalde pagina van je website voorziet van nieuwe content, moet je deze pagina idealiter opnieuw cachen. Dit brengt extra werk en een zekere foutgevoeligheid met zich mee. Dit nadeel kun je wel omzeilen door voor een automatisch verversende cache te kiezen.
  • Als je een kleine website runt, met een beperkt aantal subpagina’s, dan is de kans groot dat je een cache implementeert die eigenlijk onnodig goed is. Met een dergelijke site heb je namelijk geen cache nodig met een grote capaciteit. Ook een automatisch verversende cache is dan in principe niet nodig. Je zit dan dus mogelijk met een cache met overcapaciteit, wat enigszins zonde is van het geïnvesteerde geld.
  • Als je caching niet goed implementeert, dan loop je het risico je website te vertragen of zelfs elementen niet goed in te laden. Voor gebruikers is een niet werkende website natuurlijk vervelender dan een tragere website: zorg er dus voor dat je dit goed laat implementeren, bijvoorbeeld door een internet bureau.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

10 stappenplan doelgroep analyse

Leestijd: 13 minuten

Wil je je product of dienst optimaal verkopen, dan is het zaak je doelgroep zo goed mogelijk te kennen. Een doelgroep analyse is dan een belangrijk stap.

Medium

ROI van SEA berekenen

Als je ergens je geld in investeert wil je natuurlijk ook dat het wat oplevert, zeker met SEA.  Omzet is helaas niet gelijk…

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 036-2002660

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.