Caching

Samenvatting Artikel

Door het enorme aanbod aan bedrijven en websites met vaak vergelijkbare informatie, producten en diensten wil je sneller zijn dan je concurrent. Laadsnelheid is dan ook een essentieel aspect van je website. Een website waar je lang op moet wachten voor deze opent en helemaal geladen is: dat kost je website of webshop direct of indirect omzet.

Laadtijd snelheid kan worden verbeterd door aan caching te doen. Bij caching worden bepaalde gegevens tijdelijk opgeslagen in een cache (oftewel een digitale opslagplaats), zodat een website sneller laadt. Hieronder lees je verder waarom dat zo belangrijk is. Daarna gaan we nog wat dieper in op het fenomeen caching door technologieën en valkuilen te bespreken.

Belangrijke redenen om aan caching te doen

Om de volgende redenen is het raadzaam om met je website aan caching te doen:

  • Een verkorte laadtijd van je website leidt tot beduidend minder bezoekers die snel afhaken. Goed om te weten: naar schatting sluit rond de veertig procent van de internetters een website die langer dan drie seconden nodig heeft om te laden meteen af. Afsluiten, zonder dus de inhoud van deze website te hebben gezien. Over het algemeen wordt maximaal twee seconden aan laadtijd als acceptabel gezien. Het liefst blijf je zelfs onder de seconde.
  • De laadsnelheid vormt een belangrijke rankingfactor van je website, en dus voor je SEO-prestaties. Daarmee halen korte laadtijden van zichzelf dus al meer bezoekers naar je website, zeker als je concurrentie hoge laadtijden heeft.

Soorten caching

Er bestaan verschillende soorten caching. De bekendste is waarschijnlijk browser caching. In de browser cache slaat een computer alle fragmenten op die gedownload moeten worden om een website te openen. Deze onderdeeltjes worden dus (tijdelijk) in de browsercache opgeslagen. Dit leidt ertoe dat de website in kwestie een volgende keer veel sneller kan worden geladen. 

Waar voor websitebezoekers de browsercache relevant is, daar houdt een websitebouwer zich bezig met de servercache. Dit kun je zien als een cache die zich tussen de website en de bezoeker bevindt. Het opbouwen van een kwalitatief goede browsercache is ingewikkeld, maar als het naar behoren werkt, brengt dat de laadtijd flink naar beneden.

Welke caching-technologieën bestaan er?

Er bestaan verschillende technologieën om caching in de praktijk te brengen. De volgende twee behoren tot de meest populaire:

  • Varnish Cache. Dit is een van de meest populaire caching-technologieën. Logisch, want hiermee kun je een pagina tot duizend keer sneller laden dan zonder caching-technologie. Met Varnish komt een websitebezoeker in feite terecht op een geprepareerde Varnish-server, waardoor de laadtijd enorm kort is.
  • Redis Cache. Hierbij worden geen complete webpagina’s opgeslagen. Wel zorgt Redis ervoor dat pagina’s snel geladen kunnen worden door gegevens in het RAM-geheugen op te slaan. Voor de wat meer complexe websites is Redis een prima keuze.

Houd rekening met deze problemen en valkuilen

Een websitebouwer die inzet op een zo kort mogelijke laadtijd kan eigenlijk nauwelijks zonder caching. Helaas kleven er aan caching ook potentiële nadelen en risico’s. Zo moeten pagina’s natuurlijk opnieuw ‘gecached’ worden zodra deze worden vernieuwd. Een andere valkuil is dat bescheiden websites worden voorzien van een cache-server met een enorme capaciteit. Er is dan sprake van overcapaciteit, iets dat zonde is van de investering.

Bekijk hier al onze marketing termen of een van onze blog artikelen over online marketing.

Meer leads, meer omzet, meer groei. Onze maatwerk websites en maatwerk webshops zijn ontworpen met conversie in gedachten. Ga verder dan alleen online aanwezig zijn: zet bezoekers om in betalende klanten. 

Ben je klaar voor de volgende stap in groei? Neem direct contact op voor maatwerk advies en spar met onze expert, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere website termen

Plug-ins

Een plug-in is een uitbreiding van een bestaande website. Binnen WordPress wordt er volop gebruik gemaakt van plug-ins.

Simple History

Sample History is een logboek voor WordPress en heeft betrekking op de gebeurtenissen in de website.

Domeinnaam

Een domeinnaam vormt als het ware een internetadres dat, als het goed is, voor de consument makkelijk te onthouden is.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?