SEA en SEO hebben beide invloed op je online vindbaarheid. Succes met SEA en SEO begint bij een goede voorbereiding. Denk bijvoorbeeld aan het goed inzamelen van data waaronder kansrijke zoekwoorden en een concurrentie analyse.
Zoekwoorden onderzoek
Een zoekwoorden onderzoek toont aan welke zoektermen jouw potentiële klanten vaak invoeren in Google. Veel gebruikte zoektermen verwerk je vervolgens op diverse manieren in je website. Idealiter wil je een zoekwoorden onderzoek zo uitvoeren dat je inzichten verzamelt voor zowel SEA als SEO. Je wilt immers weten wat het zou kosten om goed betaalde posities te hebben voor jouw gewenste zoekwoorden, maar ook meteen wat de concurrentie is voor dezelfde zoekwoorden met SEO.
Alleen: hoe kom je er nu eigenlijk achter welke zoektermen vaak worden gebruikt? Er zijn diverse betaalde tools voor, maar gelukkig ook een erg goede gratis tool: de Google Keyword Planner. Hieronder lees je hoe je van dit handige programma gebruik kunt maken en om welke redenen je profijt van deze tool kunt hebben.
Google Keyword Planner gebruiken
Voordat je daadwerkelijk gebruik gaat maken van Google Keyword Planner is het aan te raden eerst zelf even te brainstormen. Bij deze brainstorm vraag je jezelf af: welke zoektermen denk jij dat jouw mogelijke klanten zullen invoeren in Google? Welke diensten producten bied je aan en waar zou je beter op gevonden willen worden met je website?
Noteer tijdens je brainstorm in een zoekwoorden overzicht de zoekwoorden die in je gedachten opkomen. Varieer hierbij met de lengte van je zoektermen, dus kom met zowel korte termen van één woord als langere zoektermen die uit korte zinnen of vragen bestaan.
Tip: kijk ook naar de zoekwoorden die je concurrenten gebruiken op de website en voeg deze toe aan je zoekwoorden overzicht.
Na je brainstorm is het tijd om echt met Google Keyword Planner aan de slag te gaan. Voor gebruikmaking van dit programma heb je wel een Google Ads account nodig. Is dat eenmaal geregeld, dan kun je beginnen. Via ‘Tools & settings’ en dan ‘Planning’ vind je de Keyword Planner van Google:
Wij kiezen vaak voor ‘Discover new Keywords’ => hier kun je je verzamelde zoektermen indienen, waarna je kunt zien hoeveel zoekvolume er op een zoekterm zit. Interessant punt: als jouw zoekwoord niet best scoort, dan krijg je overeenkomende alternatieven van Google die wél vaak worden ingevoerd.
5 tips Google Keyword planner
- Tip: je kunt per keer 10 zoektermen invoeren. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk gelijke zoektermen bundelt in categorieën. Stel je hebt een online marketing bureau in Amsterdam die SEA en SEO ondersteuning biedt. Dan wil je eerst alle termen rond online marketing uitzoeken, bijvoorbeeld: [online marketing], [online marketing amsterdam] en [online marketing uitbesteden]. Deze zoektermen verzamel je dan in één zoekbatch.
- Je kunt in de Google Keyword Planner landelijk zoeken, maar ook lokaal. Dit is erg interessant als je een lokale SEA- of SEO-strategie wilt voeren.
- Als je lokaal zoekt, bijvoorbeeld alle informatie omtrent online marketing Haarlem zorg er dan voor dat je dit in een zoekbatch uitvoert.
- Heb je je zoektermen ingevoerd en wil je er verder mee werken? Je kunt de data downloaden in .csv of verzenden naar je Google Sheets.
- Pak idealiter een geheel jaar van januari tot en met december. Je kunt dan in deze data verschillende jaartrends zien. Ook is dit makkelijker als je meerdere bestanden wilt samenvoegen later: ze hebben dan allemaal dezelfde datum range.
Voordelen Google Keyword Planner
Inmiddels mag het duidelijk zijn: Google Keyword Planner vormt een ideaal platform om linksom of rechtsom je belangrijkste zoektermen te achterhalen. Google Keyword Planner biedt al bij al de volgende voordelen:
- Google is natuurlijk dé bron voor de beste inzichten voor zoekvolumes, concurrentie op zoektermen en te verwachten kosten.
- In tegenstelling tot andere tools is deze tool geheel gratis al zit er voor Google een indirect verdienmodel achter als je (meer) geld uitgeeft aan Google Ads natuurlijk.
- Met de Google Keyword Planner verschaf je jezelf zeer snel inzicht in hoe vaak bepaalde, specifieke zoektermen worden gebruikt.
- Google Keyword Planner geeft je alternatieve zoekwoorden (met een gelijke strekking) voor zoektermen die jij invoert. Zo levert deze tool je misschien wel termen waar je zelf niet op was gekomen.
- Je kunt met Google Keyword Planner ook lijsten met zoektermen bewerken en kopiëren.
- Zoekwoorden die je opslaat kun je ook meteen gebruiken binnen je Google Ads account binnen bestaande of nieuw aan te maken campagnes.
Kortom, de Google Keyword Planner is een geschikte tool voor SEA en SEO data. Of je nu zelfstandig ondernemer bent of werkzaam bij een online marketing bureau: deze tool heeft voor ieder soort gebruiker interessante data beschikbaar. Daarnaast is de tool ook nog gratis wat natuurlijk mooi is meegenomen.