Wat kun je doen met Google Search Console?

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Medium

Samenvatting Artikel

Wat is Google Search Console?

Google Search Console (GSC), vroeger ook wel bekend als Google Webmaster Tool, is een tool die je helpt om de prestaties van je website te verbeteren. De tool wordt door veel online marketeers gebruikt, omdat het dé data is die Google verzamelt over de SEO-prestaties van je website. Zo krijg je inzicht in het zoekverkeer, de prestaties en statistieken van verschillende webpagina’s. 

Hoe gebruik ik GSC?

Google Search Console is relatief eenvoudig te gebruiken. Je kunt een Search Console account aanmaken met je Google account. Als je een domein wilt analyseren, dan kun je deze toevoegen. Google wil zeker weten dat deze website van jou is: voor de verificatie, biedt Google verschillende mogelijkheden aan. Nadat je deze stappen hebt voltooid, zal Google Search Console meteen beginnen met het verzamelen van de data.

Tip: Heb je een nieuwe website? Zorg ervoor dat je meteen je website aanmeldt bij de Google Search Console en je jouw sitemap indient.

Wat kun je analyseren met GSC?

Google Search Console verzamelt verschillende typen data waar jij je voordeel mee kunt doen. Hieronder beschrijven we de belangrijkste data.

  1. Vertoningen: je hebt een bloemenzaak en iemand zoekt op bloemen. Vervolgens wordt de URL van jouw website weergegeven op Google, wat we “vertoning” noemen. Veel vertoningen betekent dus dat je website vaak in de zoekresultaten verschijnt.
  2. Kliks: als iemand in de zoekresultaten op de URL van jouw website klikt, dan wordt diegene naar een nieuwe pagina doorverwezen. Dit telt als een klik. Kortom meet het hoe vaak er op jouw website wordt “geklikt”.
  3. CTR: de Click-Through Rate (CTR) laat het percentage van de gebruikers zien, die daadwerkelijk op je website hebben geklikt wanneer het in de Google zoekresultaten wordt vertoond. In principe zijn het dus de aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen.
  4. Zoekresultaatpositie: de zoekresultaatpositie laat zien op welke positie jouw site wordt vertoond wanneer op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Een hoge positie betekent dat je bovenaan de zoekresultaten pagina wordt vertoond. Een lage positie zal minder snel opvallen.
Voorbeeld Google Search Console
Voorbeeld Google Search Console

URL-analyse

Google Search Console biedt je ook informatie aan met betrekking tot de URL’s van je website. Zijn de URL’s goed en worden ze door Google gevonden? Dit is waardevolle informatie, want je wilt natuurlijk dat jouw webpagina’s op Google worden vertoond.

Indexatie

De indexatie laat zien welke pagina’s door Google worden “geïndexeerd”. Dit houdt in dat de pagina’s in de database van Google zijn verwerkt. Dit type analyse is zeer waardevol, omdat het laat zien welke pagina’s niet goed werken en mogelijk verbeterd kunnen worden.

Updates van Google

De Google Search Console is een ideale tool om updates van Google over je website te krijgen. Google gebruikt de tool om met web developers en webbeheerders 1-op-1 te communiceren over problemen of Google updates. Denk hier bijvoorbeeld aan mobiele bruikbaarheid of mogelijk beveiligingsrisico die je website loopt. Google communiceert altijd eerst via de Google Search Console alvorens over te gaan tot maatregelen mocht je website bijvoorbeeld tekenen vertonen dat deze gehackt is. 

Mobiele bruikbaarheid

Met de voortdurende toename van mobiel internetgebruik is het van cruciaal belang dat je website mobielvriendelijk is. Google Search Console heeft een functie “Mobiele bruikbaarheid” die je inzicht geeft in hoe goed je site presteert op mobiele apparaten. Het toont je eventuele problemen die mobiele gebruikers kunnen ervaren, zoals leesbaarheidsteksten of klikbare elementen die te dicht bij elkaar liggen.

Beveiligingsproblemen

Google Search Console kan je waarschuwen voor mogelijke beveiligingsproblemen op je website, zoals hacking en malware. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze problemen en ze zo snel mogelijk op te lossen om je bezoekers te beschermen en je zoekrangschikking te behouden.

Backlinks

Google Search Console toont je welke sites linken naar jouw website. Dit is nuttig omdat backlinks van andere sites een grote invloed hebben op je SEO. Je kunt zien welke sites de meeste links naar jouw website hebben, welke pagina’s op jouw website het meest gelinkt zijn, en welke ankerteksten het meest worden gebruikt om naar jouw site te linken.

Sitemap

Je kunt je sitemap indienen via Google Search Console. Dit maakt het voor Google makkelijker om je website te crawlen en te indexeren, wat kan bijdragen aan een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Prestaties op verschillende apparaten

Google Search Console geeft je ook inzicht in hoe je website presteert op verschillende apparaten (desktop, mobiel, tablet). Dit kan je helpen om te begrijpen of er optimalisaties nodig zijn voor bepaalde apparaten om de gebruikerservaring te verbeteren.

Integratie met andere Google-tools

Google Search Console kan worden geïntegreerd met andere Google-tools, zoals Google Analytics en Google Ads. Dit kan je een meer holistisch beeld geven van hoe je website presteert en hoe je je online marketingstrategie kunt optimaliseren.

Meer weten over de Google Search Console?

Google Search Console heeft nog veel meer functies die handig kunnen zijn voor jouw website. Wil je meer weten over de Google Search Console of andere tools voor zoekmachine optimalisatie, zoals SEMrush of MOZ? Neem eens een kijkje op onze website of neem contact op met Digital Wizards!

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

Online marketing scan

Leestijd: 5 minuten

Wanneer je twijfelt over de performance van je webshop of de resultaten van Google Ads, dan kun je een online marketing scan laten uitvoeren.

Medium

Google Keyword planner

Leestijd: 7 minuten

Succes met SEA en SEO begint bij een goede voorbereiding. Denk bijvoorbeeld aan het goed inzamelen van data waaronder kansrijke zoekwoorden en een concurrentie analyse.

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 036-2002660

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je naast…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.

Jouw gegevens