Screaming Frog

Samenvatting Artikel

Screaming Frog is volgens ingewijden een van de beste SEO-tools die er zijn, zeker als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding. Screaming Frog is een crawler die je website binnenstebuiten keert. Het doel is om uit te vinden hoe je website scoort op SEO-gebied. Zo kun je vervolgens aspecten die voor verbetering vatbaar zijn inzichtelijk maken.

Hieronder lees je eerst een overzicht met de belangrijkste functionaliteiten, zodat je weet waar je Screaming Frog zoal voor kunt gebruiken. Daarna zetten we de voor- en nadelen van deze SEO-tool op een rij.

Waar kun je Screaming Frog voor gebruiken?

Met Screaming Frog kun je veel SEO-gerelateerde informatie achterhalen over je website. De volgende aspecten zijn daarvan bruikbaar voor de SEO van je website:

  • Screaming Frog geeft inzicht in de kwaliteit van je url’s. Vooral als deze te lang en/of te complex worden bevonden, kun je hiermee aan de slag. De voorkeur gaat immers uit naar korte, makkelijk te onthouden url’s.
  • De Metatitels en metabeschrijvingen brengt Screaming Frog in kaart en kijkt hoe deze opgebouwd zijn. Denk bijvoorbeeld aan dubbele, maar ook te korte/lange titels of omschrijvingen. Deze titels en metabeschrijvingen heeft een grote invloed op de CTR, oftewel de click through rate, van je SEO-posities.
  • Afbeeldingen op je webpagina maken zowel de teksten als de pagina zelf aantrekkelijker. Te grote afbeeldingen gebruiken is niet verstandig, en daar word je dan ook door Screaming Frog op gewezen. Met grote afbeeldingen (oftewel afbeeldingsbestanden die groter zijn dan pakweg 500 kb) laadt je website namelijk trager. Je krijgt inzicht in welke afbeeldingen dit zijn, zodat je deze afbeeldingen kunt verkleinen, bijvoorbeeld met de gratis tool Pixlr.
  • SEO-technisch gezien is het verstandig elke webpagina van unieke content te voorzien. Gebruik je op verschillende pagina’s toch dezelfde teksten, of beter gezegd, duplicate content? Dan vertelt Screaming Frog dit. Dit herstel je daarna.
  • Ten behoeve van zoekmachineoptimalisatie én de gebruiksvriendelijkheid van je website is een sterke interne linkstructuur van belang. Screaming Frog analyseert deze linkstructuur. Op basis van deze analyse kun je mogelijk verbeteringen doorvoeren, zodat de voor jou belangrijkste interne pagina’s meer linkwaarde krijgen.
  • In principe kun je bijna alles wat er te crawlen valt op een website crawlen, maar hiervoor moet je wel ervarener zijn met de tool. Denk bijvoorbeeld aan het checken van de Google Analytics pixel op jouw website: je kunt met Screaming Frog checken of dit script op alle pagina’s staat – of juist niet.
Voorbeeld van Screaming Frog

De voor- en nadelen van Screaming Frog

Op basis van de bestaande voor- en nadelen kun je uiteindelijk het best besluiten of Screaming Frog een geschikte tool voor jou is. Daarom zetten we deze voor- en tegens voor je op een rijtje, waarbij we beginnen met de pluspunten:

  • De tool biedt, zoals je hierboven hebt kunnen lezen, talrijke functies waarmee je uiteindelijk de SEO van je website naar een hoger niveau tilt. 
  • Screaming Frog heeft een gratis versie waarmee je tot 500 url’s kunt crawlen. Voor gratis software is dat een vrij royaal aanbod.
  • De betaalde versie van deze tool is met een jaarbedrag van zo’n 150 à 200 euro beslist niet duur.

Tegenover de hierboven genoemde voordelen heeft Screaming Frog de volgende (mogelijke) nadelen:

  • Voor grote websites biedt de gratis versie zeker niet genoeg capaciteit. 
  • Screaming Frog biedt geen context over bijvoorbeeld backlinks naar je website, zoals SEMrush of Majestic SEO wel doen. Het is daardoor met name geschikt om de ‘hygiëne factoren’ op je website te checken, maar niet veel meer dan dat.

Kortom, Screaming Frog is een erg geschikte tool voor SEO, maar niet een tool die voor alles kan ondersteunen met SEO. We adviseren om Screaming Frog te combineren met bijvoorbeeld SEMrush en/of Majestic SEO zodat je alles uit de SEO van je website haalt.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere marketing termen

ROI

ROI staat voor "Return on Investment" en is een cruciale financiële metric die wordt gebruikt om de efficiëntie of winstgevendheid van een investering te meten.

Key Performance Indicators (KPI’s)

Wanneer we het over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten.

Ahrefs

Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool, met name voor het goed kunnen opzetten van een linkbuilding strategie. Binnen Ahrefs kun je gebruik maken van een aantal verschillende SEO-tools.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?