Linkwaarde

Samenvatting Artikel

Wanneer we het over linkwaarde hebben, dan hebben we het over de waarde die een bepaalde website heeft. Waarde die online zoekmachines zoals Google gebruiken om te wegen welke website er hoger in Google moet staan. Deze linkwaarde vertelt vooral iets over het belang en de relevantie van de URL in kwestie. Een lastig punt hieraan is dat deze waarde niet altijd exact is en niet standaard ‘vast’ staat. De linkwaarde van een URL is namelijk veranderlijk. Bovendien is de waarde afhankelijk van de precieze situatie en context.

In de volgende alinea vertellen we meer over van welke aspecten de linkwaarde (soms ook SEO-waarde genoemd) kan afhangen. Het opbouwen van meer linkwaarde komt in de alinea daarna aan bod.

Wat bepaalt linkwaarde?

De waarde die een bepaalde URL heeft hangt van diverse factoren af. Denkend aan:

  • Het aantal inkomende links. Hiermee wordt in feite het aantal externe websites bedoeld van waaruit naar de URL in kwestie wordt doorgelinkt. Ook vanuit andere interne pagina’s kan uiteraard doorgelinkt worden.
  • Waar de inkomende links vandaan komen. Het is namelijk zo dat vanuit hoe meer externe sites naar jouw website wordt gelinkt, hoe hoger de linkwaarde van je website is. Variatie hierin is dus zeer belangrijk.
  • Websites met een hoge domein autoriteit die naar een website linken, maar dat is niet altijd genoeg, omdat het ook afhangt van relevantie en de kwaliteit.
  • De kwaliteit van binnenkomende links. Dit is misschien wel het meest essentiële aspect dat van invloed is op de linkwaarde. Inkomende links vanuit nauwelijks bezochte websites (die misschien ook nog eens ondermaats of niet relevant zijn) zijn bijvoorbeeld veel minder waard dan een link vanuit een kwaliteitswebsite, met raakvlakken met jouw werkveld, en die veelvuldig wordt bezocht.
  • Over relevantie gesproken; ook dat speelt dus een wezenlijke rol voor de linkwaarde. Met relevantie bedoelen we dat er raakvlakken dienen te zijn tussen enerzijds je website, je werkveld en je producten of diensten, en anderzijds de externe site van waaruit naar jouw site wordt gelinkt.

Hoe linkwaarde opbouwen?

Het is op diverse manieren mogelijk om over de lange termijn meer linkwaarde op te bouwen. Soms wordt hierbij ook wel gesproken over het opbouwen van een rijker linkprofiel. Waarom je dit zou doen? Nou, de linkwaarde heeft een substantiële invloed op je SEO, oftewel je online vindbaarheid, en daarmee ook het aantal potentiële klanten dat je website zal weten te vinden.

Werken aan een optimale linkwaarde staat grotendeels gelijk aan linkbuilding. Met linkbuilding wordt het verzamelen van backlinks bedoeld, oftewel links die vanuit externe websites naar jouw site doorlinken. Je kunt linkbuilding zelf doen of bijvoorbeeld met het gebruik van een linkbuilding platform waar diverse websites zijn verzameld. Links vanuit onder andere linkbuilding worden door de online zoekmachines beoordeeld op vooral de hierboven benoemde criteria.

Wat betreft het verzamelen van backlinks en dus het opbouwen van meer linkwaarde hebben we tenslotte de volgende tips voor je:

  • Probeer zo veel mogelijk makkelijk te verkrijgen links te verzamelen. Meld je bijvoorbeeld aan bij bedrijvenwebsites en startpagina’s, maak social media accounts aan en vermeld je website steeds onderaan je e-mails. Plaats ook forumberichten en reacties, met daarbij uiteraard de link naar je site.
  • Vraag familie en vrienden of ze eens ergens een backlink kunnen plaatsen.
  • Kies ervoor budget te reserveren voor linkbuilding en kijk wat er mogelijk is via een linkbuilding platform.
  • Wil je je linkwaarde verder verrijken, via met name kwalitatief goede websites met een hoge autoriteit? Dan is het slim om in zee te gaan met een online marketingbureau met bewezen expertise op dit gebied.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere marketing termen

ROI

ROI staat voor "Return on Investment" en is een cruciale financiële metric die wordt gebruikt om de efficiëntie of winstgevendheid van een investering te meten.

Key Performance Indicators (KPI’s)

Wanneer we het over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten.

Ahrefs

Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool, met name voor het goed kunnen opzetten van een linkbuilding strategie. Binnen Ahrefs kun je gebruik maken van een aantal verschillende SEO-tools.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens