Wil je je product of dienst optimaal verkopen, dan is het zaak je doelgroep zo goed mogelijk te kennen. Een doelgroep analyse is dan een belangrijke stap. Een doelgroep analyse is namelijk een onderzoek met als resultaat een beschrijving van de groep mensen waarvan de kans het grootst is dat je producten en/of diensten erbij passen. Om je hierbij te helpen, hebben we hieronder een stappenplan voor je doelgroep analyse uitgewerkt. Volg je deze 10 stappen, dan geeft dit handvatten voor de doelgroep analyse voor jouw bedrijf.
1. Formuleer de doelstelling(en)
De hoofdgedachte achter het maken van een doelgroep analyse is hopelijk duidelijk als je deze 10 stappen gaat ondernemen. Toch is het aan te raden nog eens duidelijk te formuleren wat je exact met deze doelgroep analyse wenst te bereiken. In het verlengde van het beter leren kennen van je doelgroep kun je bijvoorbeeld stellen dat je je bedrijf beter wilt positioneren, dat je erachter wilt komen hoe het zit met de huidige klanttevredenheid en dat je meer informatie wilt verzamelen om tot een algeheel strategisch marketingplan te komen.
2. Welke gegevens heb je nodig?
Na het formuleren van je doelen is het tijd om te noteren welke informatie je hiervoor precies nodig hebt. Let op, dit zouden weleens veel meer verschillende soorten gegevens kunnen zijn dan je in eerste instantie zou verwachten. Zo geldt bij een doelgroep analyse vaak dat bijvoorbeeld de volgende gegevens achterhaald moet worden:
- Demografische gegevens: gegevens met betrekking tot de leeftijd, het geslacht, de afkomst, de opleiding en de gezinssituatie.
- Geografische gegevens: dit zijn gegevens over waar je (potentiële) klanten zich bevinden.
- Sociaaleconomische gegevens die te maken hebben met opleidingsniveaus, beroepen en inkomens.
- Psychografische gegevens: hierbij gaat het om de leefstijl en de voorkeuren van mensen.
- Gegevens met betrekking tot je website en je merk. Deze kunnen belangrijk zijn om te achterhalen hoe het zit met klanttevredenheid, naamsbekendheid, marktaandeel en koopintenties.
3. Stel hoofd- en deelvragen op
Aan de hand van de vorige stap ga je vervolgens hoofd- en deelvragen bedenken. Uiteraard moeten de antwoorden daarvan aansluiten bij de gegevens die je volgens de vorige stap wilt verzamelen. Logische vragen zouden onder meer zijn:
- Wat is de leeftijdscategorie waarin mijn doelgroep zich bevindt?
- Maken vooral mannen of juist vrouwen deel uit van mijn doelgroep?
- Welke specifieke voorkeuren heeft mijn doelgroep?
- Waar wonen mensen die tot mijn doelgroep behoren?
- Wat is het online gedrag van mijn doelgroep? Dit kun je achterhalen door een goede keyword planner te gebruiken.
- Welk opleidingsniveau hebben mijn (potentiële) klanten over het algemeen?
4. Bepaal te raadplegen bronnen
Het vinden van antwoorden op jouw vragen is niet altijd even makkelijk. Gelukkig zijn er talrijke bronnen en tools die je hierbij kunnen helpen. Natuurlijk kun je via Google en een eerder genoemde keyword planner veel informatie opdoen, maar dit is wellicht nog niet genoeg. Besef je in dat geval dat bijvoorbeeld het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Kamer van Koophandel (KVK), literatuur en (vak)bladen je ook volop antwoorden kunnen verschaffen. Je kunt ook je eigen klantenbestand raadplegen of een enquête uitschrijven onder je klanten.
5. Zoek en vind antwoorden op je vragen
Zoals je merkt kun je op verschillende manieren en bij diverse partijen op zoek naar antwoorden. Zaak is stap voor stap deze bronnen na te lopen dan wel in te zetten. Hopelijk verzamel je zo de informatie waarnaar je op zoek bent.
6. Werk de antwoorden uit
Na het verzamelen van antwoorden is het tijd om structuur aan te brengen in de opgedane informatie. Dit doe je bij door keurige, goed onderbouwde antwoorden te formuleren op de vragen die je in stap 3 hebt geformuleerd.
7. Stel een persona op
Nadat je de vorige stappen hebt doorlopen, kun je als het goed is aan de slag met het opstellen van een persona. Met een persona wordt een fictief persoon bedoeld met de eigenschappen die volgens jou het vaakst voorkomen binnen jouw doelgroep. Een persona zou dan ook in alle facetten binnen je doelgroep passen. Hoe meer gedetailleerd je je persona weet te beschrijven, hoe beter.
8. Indien nodig: herhaal alle voorgaande stappen
Voor veel bedrijven en voor veel producten geldt dat er geen sprake is van één enkele, specifieke doelgroep. Daarom kan het nuttig zijn de hierboven beschreven stappen nog eens te herhalen. Zo kom je wellicht tot twee, drie of zelfs vier persona’s die binnen je doelgroepen vallen.
9. Implementeer in je marketingstrategie
Wanneer je aan de hand van je nauwkeurige doelgroep analyse één of meerdere persona’s hebt uitgewerkt, is het uiteraard tijd hier iets mee te gaan doen. Ten eerste maakt een uitgebreide doelgroep analyse deel uit van je algehele marketingstrategie. Deze marketingstrategie is erg belangrijk voor het voortbestaan van je bedrijf op de lange termijn. Dit geldt zeker als je als organisatie samenwerkingsverbanden wilt aangaan, een bedrijfsinvestering wilt aangaan of op zoek gaat naar externe investeerders of sponsoren.
Verder is het natuurlijk zaak om je doelgroep analyse op een gegeven moment in de praktijk te brengen. Zowel je offline reclame-uitingen als je website en je SEO-activiteiten dienen erop te worden aangepast. Voor het online gedeelte is het bijvoorbeeld van essentieel belang dat je veel door je doelgroep gebruikte zoekwoorden laat terugkomen op je website, en in verwijzingen daarnaartoe.
10. Verricht metingen
Nadat je je marketingstrategie in het algemeen en je doelgroep analyse in de praktijk hebt gebracht, is het tenslotte aan te raden regelmatig metingen te doen. Vooral bij online marketing is er gelukkig heel veel meetbaar. Hiervoor kun je bij een analyseprogramma gebruiken zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Hiermee kun je onder andere meten in hoeverre je goed scoort met bepaalde zoekwoorden, je eventuele advertenties en de verschillende landingspagina’s en subpagina’s van je website.
Op basis van je metingen kun je vervolgens besluiten om aanpassingen te doen. Hierbij is het mogelijk je persona(‘s) aan te passen en zo te corrigeren, zodat je nog gerichter je doelgroep kunt benaderen. Ook kan het zijn dat je website moet worden geoptimaliseerd, zodat je een hogere conversie zult realiseren.