Laadtijd

Samenvatting Artikel

Met de laadtijd van een website wordt bedoeld hoe lang de internetbrowser erover doet om de site te openen nadat je deze hebt aangeklikt, of ingetypt in de werkbalk. Bij veel websites krijgt laadtijd helaas niet altijd de aandacht die het verdient. Laadtijd is namelijk belangrijker dan menigeen denkt. In dit artikel gaan we hier dieper op in. Uiteraard vermelden we ook hoe je laadtijd korter kunt maken, en welke laadtijd tegenwoordig als acceptabel wordt gezien.

Wat is een acceptabele laadtijd?

Over het algemeen wordt een laadtijd van één tot drie seconden als aanvaardbaar beschouwd. De voorkeur gaat evenwel uit naar maximaal twee seconden. Bovendien is het belangrijk om te weten dat laadtijden op een smartphone sneller hoort te zijn dan desktop, omdat onderweg de mobiele internetverbinding vaak minder snel zijn.

2-3 seconden is een goed streven, maar toch hebben veel websites nog een laadtijd van langer dan vijf seconden. Maak je er dus werk van om de laadtijd van jouw website onder de twee seconden te houden, dan kun je je onderscheiden van je concurrenten.

De website van Digital Wizards scoort wat betreft laadtijd meer dan prima. Als we kijken naar de homepage, dan scoort deze pagina net onder de 0,6 seconden en dat is snel, omdat er ook een video wordt geladen in de header:

Pingdom Test – Digital Wizards website

Het belang van goede laadtijden

Het zo kort mogelijk maken van de laadtijd van je website kent twee hoofddoelen:

1. Klanttevredenheid

Het meest voor de hand liggend hierbij is het in stand houden of zelfs vergroten van de klanttevredenheid. Een gemiddelde internetgebruiker is namelijk erg kritisch en ook verwend met snelle websites. Een gebruiker wil simpelweg zo snel mogelijk vinden waarnaar deze op zoek is.

Komt een consument dan ook een traag ladende website tegen, dan zal hij of zij deze website zonder pardon wegklikken, om daarna wellicht nooit meer terug te keren. Een langzame website kan je dus simpelweg klanten kosten. 

2. Laadtijd voor SEO

Verder vormt de laadtijd een belangrijke rankingfactor voor SEO. Zoekmachines zoals Google belonen snelle websites namelijk beduidend beter dan websites met lange laadtijden. Voor je online vindbaarheid is het dus essentieel om de laadtijden van je site te optimaliseren. Lees verder om te weten hoe je dat kunt doen.

Tips voor laadtijd website verbeteren

Er zijn talrijke manieren waarop je de laadtijden van je website kunt verkorten. Hieronder een aantal van de acties die je hiervoor kunt ondernemen:

  • Begin met testen om te weten hoe snel jouw website laadt. Er zijn diverse gratis tools in de markt die je laadtijd laten zien, bijvoorbeeld:
    – Pingdom Test: https://tools.pingdom.com/
    – PageSpeed Insights van Google: https://pagespeed.web.dev/
  • Controleer de grootte van de afbeeldingen op je website, met name op subpagina’s die langzamer laden. Een afbeelding mag namelijk eigenlijk hooguit 15-50 kb zijn. Veel grotere afbeeldingen veroorzaken onacceptabel lange laadtijden. Afbeeldingen verkleinen is gelukkig niet moeilijk. Dit kun je doen met diverse fotobewerkingsprogramma’s zoals Pixlr.

    Tip: lees ons artikel over foto’s verkleinen met Pixlr.
  • Gebruik ook nog een tool zoals Imagify of Smush PRO om dit nog verder te verkleinen.
  • Laat de websitecodes controleren, en zorg dat bijvoorbeeld de CSS of de Javascript-code niet onnodig lang is. Let op, als je werkt met een WordPress thema website moet je ervan uitgaan dat dit niet mogelijk is.
  • Kies voor een maatwerk website zodat de code zo kort en zo geoptimaliseerd mogelijk is. WordPress thema websites hebben de neiging voordelig te zijn, maar de code is vaak niet goed uitgevoerd en veroudert snel. Het optimaliseren van een thema website is haast niet mogelijk waardoor je altijd een trage website houdt betreft het codewerk.
  • Controleer of je alle aangeboden updates hebt doorgevoerd. Zo niet, verwerk deze dan alsnog. Naarmate de tijd vordert brengt WordPress updates uit om te voldoen aan de nieuwste eigen van Google, deze updates wil je niet missen.
  • Ga na of je overbodige informatie en/of tools zoals plug-ins op je website hebt staan. Vooral plug-ins die scripts of codes toevoegen kunnen je site trager maken.
  • Optimaliseer de caching van je website. Dit leidt tot een betere tijdelijke opslag van standaard bestanden op je website zoals de lay-out. In dat geval kan het alleen de eerste keer langer duren voor je website geladen is, maar volgende pagina’s worden al sneller.
  • Maak gebruik van lazy loading met plug-ins zoals WP Rocket.

Kortom, het optimaliseren van de laadtijd van je website is een grote aanrader. Niet alleen zorgt het voor tevreden en terugkerende klanten, het zorgt er ook voor dat de organische vindbaarheid van je website verbetert.

Bekijk hier al onze marketing termen of een van onze blog artikelen over online marketing.

Meer leads, meer omzet, meer groei. Onze maatwerk websites en maatwerk webshops zijn ontworpen met conversie in gedachten. Ga verder dan alleen online aanwezig zijn: zet bezoekers om in betalende klanten. 

Ben je klaar voor de volgende stap in groei? Neem direct contact op voor maatwerk advies en spar met onze expert, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere website termen

Plug-ins

Een plug-in is een uitbreiding van een bestaande website. Binnen WordPress wordt er volop gebruik gemaakt van plug-ins.

Simple History

Sample History is een logboek voor WordPress en heeft betrekking op de gebeurtenissen in de website.

Domeinnaam

Een domeinnaam vormt als het ware een internetadres dat, als het goed is, voor de consument makkelijk te onthouden is.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?