Een subdomein is het onderdeel van een URL dat direct voor de domeinnaam komt. Met zo’n subdomein kun je als het ware je website opdelen in diverse onderdelen die min of meer los staan van elkaar. Zo ben je in staat ieder websiteonderdeel op de beste wijze te optimaliseren voor je doelgroep en op het gebied van SEO.
In de volgende alinea leggen we eerst, aan de hand van een duidelijk voorbeeld, uit wat de plaats is van het subdomein in de URL. Daarna vertellen we meer over de mogelijkheden die subdomeinen te bieden hebben.
De plek van een subdomein in een URL
Als voorbeeld ontleden we deze URL: https://voorbeeld.digitalwizards.nl/blog/
- Het eerste onderdeel is https://. Dit stukje heet het protocol.
- Vervolgens komt met ‘voorbeeld’ het subdomein.
- Na het subdomein komt de domeinnaam: digitalwizards.
- Hierna volgt de extensie, ook wel het top level domain (TLD) genoemd: .nl
- Tenslotte vormt ‘blog’ de subdirectory.
Goed om te weten is verder dat de domeinnaam en de TLD (dus digitalwizards.nl) samen het root domain vormen.
Mogelijkheden van subdomeinen
In het voorbeeld hierboven geldt ‘voorbeeld’ als het subdomein. Er zijn echter tal van websites die een geheel ander subdomein hebben. Want – afhankelijk van de doelen van je website of webshop kun je er veel voordeel van hebben. Hieronder volgt een aantal voorbeelden daarvan:
- Veel websitebouwers werken met een speciale digitale testomgeving. Dit om nieuwe toevoegingen aan een website eerst te kunnen testen, voordat deze ‘live’ worden gezet. Van zo’n testomgeving kun je uitstekend een subdomein maken. In de URL kan deze dan worden aangeduid met ‘test’. Normaal gesproken is dit niet toegankelijk voor de reguliere websitebezoeker.
- Talrijke bedrijven hebben een klantenservice die door klanten zeer vaak en actief wordt benaderd. Voor deze bedrijven is het een interessant idee om een speciaal subdomein te wijden aan deze klantenservice. De naam van dit subdomein zou bijvoorbeeld helpdesk of klantenservice kunnen zijn.
- Richt je je met je bedrijf op de internationale markt? En heb je dan ook websitebezoekers uit verschillende landen en taalgebieden? Dan kan het lonen per taal een apart subdomein aan te maken. Je krijgt dan subdomeinen als nl, de en fr.
- Er zijn verschillende websites waar kennisdeling een belangrijk onderdeel vormt. Niet zelden zie je dat zij online leeromgevingen op een apart subdomein onderbrengen.
- Heb je een website waar je werknemers moeten inloggen om bepaalde informatie te kunnen inzien of aanpassen? Dan is het slim om voor hen een afgezonderd subdomein te creëren.
Subdomein en SEO?
Ondanks de voordelen van de voorbeelden hierboven benoemd, is er ook een mogelijk nadeel. Met name voor SEO is het goed om te weten dat de Domein Autoriteit en andere SEO-waardes opnieuw moeten worden opgebouwd. Zoekmachines zien namelijk subdomeinen als losse websites en het is goed dit in je achterhoofd te houden als je kiest voor een subdomein naast je root domain.