Root domain is een begrip dat in de werkvelden van de ICT en de online marketing vaak terugkomt. Een root domain (soms ook hoofddomein genoemd) wordt gevormd door de combinatie van een domeinnaam en een extensie. In het geval van Digital Wizards is het root domain digitalwizards.nl.
Verderop in dit artikel leggen we uit wat de relatie van het root domain is ten opzichte van andere domeinniveaus. We geven bovendien een aantal tips bij het kiezen van een geschikte domeinnaam. Eerst gaan we dieper in op het belang van een root domain voor linkbuilding.
Belangrijk voor linkbuilding
Het root domain kan binnen je linkbuilding een belangrijke rol spelen. Dit heeft alles te maken met de autoriteit van een website waar je een backlink plaatst of laat plaatsen. Deze autoriteit is belangrijk, want deze heeft directe invloed op jouw linkwaarde en linkprofiel, en daarmee uiteindelijk ook op je SEO-resultaten in het geheel.
Veel mensen zijn geneigd om bij het bepalen van de autoriteit van een externe site alleen naar de homepage of een bepaalde subpagina te kijken. Echter, zegt het root domain als geheel meer over deze autoriteit.
Het analyseren van de autoriteit van de root domain van een externe website kun je het best doen met behulp van een tool die (mede) daarvoor is ontwikkeld. Voorbeelden van geschikte tools zijn onder andere Majestic, Ahrefs en SEMrush.
Hoe verhoudt een root domain zich ten opzichte van andere domeinniveaus?
Root domain is beslist niet de enige term die betrekking heeft op je URL. Om dit goed te doorgronden, is het handig als je ook de belangrijkste andere termen kent. Dit leggen we je uit aan de hand van een voorbeeld. Hierbij nemen we pagina https://www.digitalwizards.nl/marketing-termen/ als uitgangspunt. Deze URL bestaat uit de volgende domeinonderdelen:
- https://: dit stuk wordt het protocol genoemd.
- www is het subdomein.
- digitalwizards vormt de domeinnaam.
- .nl vertegenwoordigt het top level domain (TLD). Dit wordt vaak ook wel de extensie genoemd.
- digitalwizards.nl is het root domain, oftewel het hoofddomein.
- marketing-termen is tenslotte de subdirectory.
Tips voor het samenstellen van een geschikte URL
Als bedrijfsleider, afdelingsverantwoordelijke en/of als websitebouwer heb je uiteraard een grote invloed op hoe de URL’s van je website moeten worden vormgegeven. Hier moet niet te lichtzinnig over worden gedacht, want een URL vormt een belangrijk visitekaartje van je bedrijf als geheel. Hieronder volgt een aantal adviezen waarmee je tot een goed samengestelde URL komt:
- Kies een domeinnaam die niet te lang is, en die gemakkelijk te onthouden is. Hiermee zorg je ervoor dat potentiële klanten sneller uit zichzelf jouw URL in hun adresbalk typen.
- Je bedrijfsnaam als domeinnaam is meestal geschikt. Ook kun je kiezen een vaak gebruikte zoekterm als domeinnaam aan te nemen.
- Probeer geen speciale leestekens of symbolen in je domeinnaam op te nemen.
- Ga voor een passende extensie (TLD). Ben je bijvoorbeeld alleen in Nederland actief? Dan is .nl als extensie een logische keuze. Internationaal opererende bedrijven kiezen eerder voor .com.