Wanneer je een nieuwe website wilt opzetten, dan is het registreren van een nieuwe domeinnaam de eerste stap. Een domeinnaam vormt als het ware een internetadres dat, als het goed is, voor de consument makkelijk te onthouden is. Dat is ook hard nodig, want achter elke website en domeinnaam schuilt een IP-adres dat uit vele cijfers bestaat, en dus voor niemand makkelijk te onthouden is.
Om duidelijk te maken welke plek de domeinnaam precies inneemt binnen een URL, vertellen we in de volgende alinea uit welke onderdelen zo’n URL eigenlijk bestaat. Daarna delen we een aantal nuttige tips zodat je zelf een goede domeinnaam kunt bedenken.
De plek van de domeinnaam in een URL
Over het begrip domeinnaam bestaan nogal eens misverstanden. Veel mensen denken namelijk dat met de domeinnaam de website of de URL wordt bedoeld. Voor de volledigheid leggen we daarom hieronder uit welk deel van een URL (in dit geval https://www.digitalwizards.nl/online-marketing/) welke benaming draagt. Daarmee wordt ook meteen duidelijk wat de plek van de domeinnaam in de URL is.
- Allereerst “https://:” dit gedeelte vormt het protocol. de “s” geeft hierbij aan dat de website beveiligd is.
- “www” wordt het subdomein genoemd. In de meeste gevallen staat hier “www”, maar het is ook mogelijk hier bijvoorbeeld “blog” te plaatsen.
- De domeinnaam is vervolgens “digitalwizards.nl”. Hierbij spreekt men ook wel van het root domain of het hoofddomein.
- Het stukje “.nl” wordt ook wel het top level domain (TLD) of de extensie genoemd. In de meeste gevallen wordt hier de landcode gebruikt, maar er zijn ook heel veel andere extensies beschikbaar zoals “.tv” of “.blog”.
- Tenslotte is “online-marketing” de subdirectory.
Overigens worden aan de domeinnaam vaak ook mailadressen gekoppeld die door werknemers namens het bedrijf in kwestie worden gebruikt.
Tips voor het kiezen van een geschikte domeinnaam
Voor de reputatie en het aanzien van je bedrijf is het van groot belang om een geschikte domeinnaam te kiezen. Dat gaat je ongetwijfeld lukken als je de volgende tips ter harte neemt:
- Zorg ervoor dat je domeinnaam niet te lang is. Het moet immers makkelijk te onthouden zijn voor al je (potentiële) klanten en zakenrelaties, het liefst zodanig dat iedereen het uit zijn hoofd kan opnoemen.
- In z’n algemeenheid kunnen we stellen dat er drie goede domeinnaammogelijkheden zijn. Zo kun je simpelweg de naam van je bedrijf gebruiken, of je bedrijfsnaam in combinatie met (in een woord samengevat) je core business. De laatste optie is een domeinnaam die bestaat uit een belangrijke zoekterm, waarvan je weet dat consumenten er vaak op zoeken in zoekmachines.
- Wat betreft het TLD is het slim om voor een herkenbare extensie te kiezen. Dit komt ten goede aan de betrouwbaarheid van je website en daarmee je bedrijf. Een landextensie (zoals “.nl” of “.be”) is in principe altijd goed. Ben je met je organisatie ook internationaal erg actief? Dan ligt “.com” als TLD waarschijnlijk meer voor de hand.