Captcha

Samenvatting Artikel

Als je op een website wilt inloggen of contactgegevens wilt invullen, dan worden je gegevens vaak gecontroleerd met een captcha. Een captcha checkt op diverse manieren dat je daadwerkelijk een mens bent en geen computergestuurde robot met verkeerde intenties. Een captcha komt vaak in de vorm van een kleine raadseltje dat je moet oplossen om verder te kunnen. Een mens kan dat uitvoeren, maar een ‘bot’ in de meeste gevallen niet: er is een handmatige input van een gebruiker nodig.

Wist je dat? De term captcha eigenlijk een afkorting is? Voluit spreken we van completely automated public turing test to tell computers and humans apart. 

Waarom het precies nodig is om aan een website een captcha toe te voegen? Dat lees je in de volgende alinea. Daarna geven we verschillende tips over verschijningsvormen van captcha’s.

Waarom is captcha nodig?

Om verschillende redenen is het aan te raden om captcha’s toe te voegen in je website. Denk dan met name aan contactformulieren en inlogschermen. Hier zijn een paar goede redenen voor:

  • Bots die zijn ontwikkeld en worden aangestuurd door mensen met foute intenties en kunnen in korte tijd enorm veel spam achterlaten. Dit kan ook op bijvoorbeeld belangrijke plekken op je website gebeuren, zoals op forums, in een gastenboek of bij opiniepeilingen.
  • Een captcha verkleint de kans dat een wachtwoord wordt gekraakt door een bot.
  • Via bepaalde formulieren op internet kunnen bots spam-mails verspreiden als er geen captcha tussen zit.

Welke soorten captcha’s?

Er bestaan uiteenlopende soorten captcha’s, elk met eigen voor- en nadelen. De volgende soorten kom je het meest tegen:

  • Een captcha waarbij je één of enkele woorden over moet typen. In oudere versies waren deze woorden vrij duidelijk leesbaar, terwijl in modernere varianten de leesbaarheid juist opzettelijk slechter is gemaakt. Daarbij staan soms letters en cijfers door elkaar. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende lettertypen en/of staan de tekens niet in een rechte lijn of zelfs gedraaid.
  • De variant waarbij je een simpele rekensom moet uitvoeren en het antwoord moet intypen.
  • De versie waarbij je een aantal foto’s ziet en je moet aangeven welke foto’s een bepaald voorwerp bevatten.

Het is verder goed om te weten dat er ook captcha’s bestaan voor mensen met een visuele beperking. Hierbij zul je als gebruiker een audiofragment te horen krijgen in plaats van dat er een raadseltje op het beeldscherm verschijnt.

Hoe kun je een captcha installeren?

Een van de meestgebruikte captcha’s is die van Google. Deze captcha is gratis te gebruiken en kun je gebruiken met je Google account via https://google.com/recaptcha/. Via deze stappen kun je de Google captcha eenvoudig aanmaken:

  • Na het inloggen via bovenstaande link kun je kiezen om een domeinnaam toe te voegen.
  • Zodra je dit hebt gedaan, dan krijg je deze invulvelden waar je je domeinnaam kunt invoeren en bijvoorbeeld ook het domein van de testomgeving van je website:
  • Met de ingevulde gegevens krijg je de beschikking tot twee unieke codes, de ‘site key’ en ‘secret key’:
  • De site key en secret key kun je binnen je website invoeren zodat deze geactiveerd en geverifieerd kunnen worden. Verder zul je bij je formulieren moeten aangeven dat dit de captcha gegevens zijn.

Wel of geen captcha aanzetten?

Als websitebouwer en/of websitebeheerder dien je er rekening mee te houden dat sommige captcha’s uit het huidige tijdperk voor veel mensen vrij lastig op te lossen zijn. Omwille van de gebruiksvriendelijkheid, bied je wél de mogelijkheid om een nieuwe captcha aan te vragen. Een contactformulier heeft waarschijnlijk een betere conversieratio zonder een captcha, maar omwille van de veiligheid voor de gebruiker en je website raden we aan dit altijd te installeren. 

Bekijk hier al onze marketing termen of een van onze blog artikelen over online marketing.

Meer leads, meer omzet, meer groei. Onze maatwerk websites en maatwerk webshops zijn ontworpen met conversie in gedachten. Ga verder dan alleen online aanwezig zijn: zet bezoekers om in betalende klanten. 

Ben je klaar voor de volgende stap in groei? Neem direct contact op voor maatwerk advies en spar met onze expert, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere website termen

Plug-ins

Een plug-in is een uitbreiding van een bestaande website. Binnen WordPress wordt er volop gebruik gemaakt van plug-ins.

Simple History

Sample History is een logboek voor WordPress en heeft betrekking op de gebeurtenissen in de website.

Domeinnaam

Een domeinnaam vormt als het ware een internetadres dat, als het goed is, voor de consument makkelijk te onthouden is.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?