Er zijn talrijke factoren die bepalen in hoeverre een website een goede vindbaarheid heeft of niet. Eén van die factoren bestaat uit linkbuilding, oftewel het verzamelen van backlinks op externe websites en daarmee het creëren van een hogere domein autoriteit.
Linkbuilding
Linkbuilding is een belangrijke pijler voor je SEO-strategie naast SEO-content en SEO-techniek. Echter, zorg ervoor dat je niet zomaar backlinks naar je website verzamelt of ‘linkjes uitruilt’ met irrelevante websites. Dit laatste kan je nog wel eens duur komen te staan, want wanneer je linkbuilding verkeerd uitvoert, kan dit zelfs een averechts effect hebben op je Google-ranking.
Gelukkig zijn er een aantal handige SEO-tools die het je makkelijker maken een goede linkbuilding strategie op te zetten en uit te voeren. Een van die tools is Majestic SEO en zij hanteren een metric genaamd: Trust Flow. Wat is Trust Flow en hoe kun je deze metric gebruiken voor je SEO?
Over Trust Flow
In feite kun je Trust Flow zien als een methode waarmee je analyses kunt uitvoeren. Deze analyses zijn nadrukkelijk toegespitst op het achterhalen van de betrouwbaarheid van een bepaalde website. Of beter gezegd, van de backlinks die naar jouw eigen website linken. Trust Flow geeft deze backlinks een betrouwbaarheidsscore tussen de 0 en de 100.
Hoe hoger de score, hoe betrouwbaarder de backlink. Strikt genomen beoordeelt Trust Flow dus de betrouwbaarheid van een backlink, maar deze score zegt natuurlijk ook meteen veel over de site waar de backlink is geplaatst.
Waarom is Trust Flow belangrijk?
Het kan van essentieel belang zijn om op de hoogte te zijn van de kwaliteit en betrouwbaarheid van externe sites waarvandaan je naar je eigen website linkt. Hoe beter en betrouwbaarder zo’n externe site namelijk is, des te beter worden backlinks daarvandaan beoordeeld door Google. Dit heeft vervolgens weer een positieve impact op de ranking van je organische zoekposities. Bij linkbuilding draait het immers niet om het aantal backlinks naar je website. De kwaliteit van de links is tegenwoordig een veel belangrijker aspect.
Hoe verbeter je Trust Flow?
Voer eerst een scan uit in Majestic: idealiter scoor je een goede Trust Flow, wat betekent dat je op de goede weg zit. Denk aan oplossingen wanneer je merkt dat het met de Trust Flow van je backlinks niet optimaal is.
Tip: bekijk ook de Trust Flow van je concurrenten zodat je weet hoe jouw website zich verhoudt tot andere spelers in de markt.
Op deze manieren kun je de Trust Flow verbeteren:
- Focus je vanaf nu eerst even puur op de kwaliteit van je backlinks, en dus niet zozeer op de hoeveelheid.
- Zet meer dan voorheen in op kwalitatieve backlinks van externe sites die een hoog aanzien hebben in Google.
- Zoek uit welke backlinks een (te) lage Trust Flow hebben en zorg ervoor dat deze links worden verwijderd.
Verschil met Citation Flow
De termen Trust Flow en Citation Flow worden soms door elkaar heen gebruikt. Aangezien de termen allebei in Majestic worden gebruikt is dat wellicht verklaarbaar, maar in feite zijn dit toch echt twee verschillende termen.
De Citation Flow geeft namelijk aan hoeveel backlinks je website tot dan toe heeft verzameld. Dit aantal zegt helaas nog niets over de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de backlinks, maar geeft wel een goede indicatie hoe je website scoort binnen zoekmachines.
We adviseren om de Trust Flow én de Citation Flow regelmatig te controleren, natuurlijk samen met de domein autoriteit. Het is belangrijk een goede balans te vinden tussen beide metrics: je wilt immers goede en relevante backlinks naar je website, maar liever meer dan minder.