Wat is Trust Flow?

Leestijd: 12 minuten

Niveau: Advanced

Samenvatting Artikel

SEO is een zeer breed en divers vakgebied. Er zijn immers talrijke factoren die bepalen in hoeverre een website een goede vindbaarheid heeft of niet. Een van die factoren bestaat uit linkbuilding, oftewel het verzamelen van backlinks op externe websites en daarmee het creëren van een hogere domein autoriteit.

Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijke pijler voor je SEO-strategie naast SEO-content en SEO-techniek. Echter, zorg ervoor dat je niet zomaar backlinks naar je website verzamelt of ‘linkjes uitruilt’ met irrelevante websites. Dit laatste kan je nog wel eens duur komen te staan, want wanneer je linkbuilding verkeerd uitvoert, kan dit zelfs een averechts effect hebben op je Google-ranking.

Gelukkig zijn er een aantal handige SEO-tools die het je makkelijker maken een goede linkbuilding strategie op te zetten en uit te voeren. Een van die tools is Majestic SEO en zij hanteren een metric genaamd: Trust Flow. Wat is Trust Flow en hoe kun je deze metric gebruiken voor je SEO?

Voorbeeld van Trust Flow in Majestic

Over Trust Flow

In feite kun je Trust Flow zien als een methode waarmee je analyses kunt uitvoeren. Deze analyses zijn nadrukkelijk toegespitst op het achterhalen van de betrouwbaarheid van een bepaalde website. Of beter gezegd, van de backlinks die naar jouw eigen website linken. Trust Flow geeft deze backlinks een betrouwbaarheidsscore tussen de 0 en de 100.

Hoe hoger de score, hoe betrouwbaarder de backlink. Strikt genomen beoordeelt Trust Flow dus de betrouwbaarheid van een backlink, maar deze score zegt natuurlijk ook meteen veel over de site waar de backlink is geplaatst.

Waarom is Trust Flow belangrijk?

Het kan van essentieel belang zijn om op de hoogte te zijn van de kwaliteit en betrouwbaarheid van externe sites waarvandaan je naar je eigen website linkt. Hoe beter en betrouwbaarder zo’n externe site namelijk is, des te beter worden backlinks daarvandaan beoordeeld door Google. Dit heeft vervolgens weer een positieve impact op de ranking van je organische zoekposities. Bij linkbuilding draait het immers niet om het aantal backlinks naar je website. De kwaliteit van de links is tegenwoordig een veel belangrijker aspect.

Hoe verbeter je Trust Flow?

Voer eerst een scan uit in Majestic: idealiter scoor je een goede Trust Flow, wat betekent dat je op de goede weg zit. Denk aan oplossingen wanneer je merkt dat het met de Trust Flow van je backlinks niet optimaal is.

Tip: bekijk ook de Trust Flow van je concurrenten zodat je weet hoe jouw website zich verhoudt tot andere spelers in de markt.

Op deze manieren kun je de Trust Flow verbeteren:

  • Focus je vanaf nu eerst even puur op de kwaliteit van je backlinks, en dus niet zozeer op de hoeveelheid.
  • Zet meer dan voorheen in op kwalitatieve backlinks van externe sites die een hoog aanzien hebben in Google.
  • Zoek uit welke backlinks een (te) lage Trust Flow hebben en zorg ervoor dat deze links worden verwijderd.

Verschil met Citation Flow

De termen Trust Flow en Citation Flow worden soms door elkaar heen gebruikt. Aangezien de termen allebei in Majestic worden gebruikt is dat wellicht verklaarbaar, maar in feite zijn dit toch echt twee verschillende termen.

De Citation Flow geeft namelijk aan hoeveel backlinks je website tot dan toe heeft verzameld. Dit aantal zegt helaas nog niets over de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de backlinks, maar geeft wel een goede indicatie hoe je website scoort binnen zoekmachines.

We adviseren om de Trust Flow én de Citation Flow regelmatig te controleren, natuurlijk samen met de domein autoriteit. Het is belangrijk een goede balans te vinden tussen beide metrics: je wilt immers goede en relevante backlinks naar je website, maar liever meer dan minder.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Recente blog artikelen

Medium

Google Keyword planner

Leestijd: 7 minuten

Succes met SEA en SEO begint bij een goede voorbereiding. Denk bijvoorbeeld aan het goed inzamelen van data waaronder kansrijke zoekwoorden en een concurrentie analyse.

Hans Boersma - Digital Wizards
Hans Boersma

Wil je meer weten over online marketing of een maatwerk website/webshop? Neem direct contact op met Digital Wizards oprichter Hans Boersma.

 hans@digitalwizards.nl
 036-2002660

Volg ons
Andere artikelen
  • Beginner

    12 tips voor WordPress

    Leestijd: 8 minuten

    12 tips voor WordPress Ga je beginnen met je eigen WordPress website? Of heb je nu al een tijdje een WordPress website, maar…

  • Beginner

    WordPress voordelen

    Leestijd: 8 minuten

    WordPress voordelen WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Meer dan één derde van alle websites die op internet…

  • Medium

    Wat is linkbuilding?

    Leestijd: 8 minuten

    Wat is linkbuilding? Met linkbuilding bouw je kwalitatieve backlinks op naar jouw website of belangrijke pagina’s op jouw website. Met linkbuilding wil je…

  • Beginner

    Hoger in Google

    Leestijd: 8 minuten

    Hoger in Google komen Je hebt een nieuwe website gemaakt voor jouw onderneming, product of service. Alles ziet er fantastisch uit, maar er…

  • Medium

    Domein autoriteit

    Leestijd: 8 minuten

    Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1…

  • Beginner

    Wat is SEA?

    Leestijd: 12 minuten

    SEA: Zoekmachine adverteren Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten…

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.