In de computerwereld wordt met een query een opdracht aan een database bedoeld. Het doel van zo’n opdracht is om bepaalde gegevens boven water te krijgen. De database dient dan ook zo te zijn afgesteld, dat de gewenste gegevens daadwerkelijk getoond kunnen worden.
Betrekken we dit op het werkveld van de online marketing, dan kun je het uitvoeren van een zoekopdracht in Google (of welke online zoekmachine dan ook) eveneens zien als een query. Hoe dan ook, query’s die veelvuldig door mensen uit je doelgroep worden uitgevoerd, zijn zeer belangrijk voor je bedrijf. Later in dit artikel gaan we vervolgens dieper in op de verschillen tussen zoektermen en zoekwoorden. Bovendien verstrekken we tips waarmee je een goed zoekwoordenonderzoek kunt doen.
Het belang van query’s en zoektermen
Wanneer een consument een zoekopdracht uitvoert via Google, dan zou je dat dus kunnen zien als een query. In de online marketing vakjargon wordt echter meestal gesproken van een zoekterm. Voor jou als ondernemer is het van groot belang welke zoektermen door je (potentiële) klanten gebruikt worden, want:
- Zoektermen van je klanten zeggen veel over wat er onder ze leeft. Hier kun je op allerlei mogelijke manieren op inspelen.
- Door naar zoektermen van je klanten te kijken, kun je je doelgroep nog beter leren kennen. Zo kunnen deze zoektermen ook bijdragen aan een uitgebreide doelgroepanalyse.
- Wanneer je helder voor ogen hebt wat veel gebruikte zoektermen zijn, kun je de content van je website daarop afstemmen. Dat kan leiden tot een hogere ranking in Google, en dus een betere vindbaarheid en meer websitebezoekers.
Het verschil tussen een zoekterm en een zoekwoord
In de online marketingwereld worden de benamingen zoekterm en zoekwoord vaak door elkaar gebruikt. Op zich is dat niet erg, maar wanneer je hier daadwerkelijk mee aan de slag gaat, is het natuurlijk beter als je de precieze betekenissen van beide termen kent. Een zoekterm is letterlijk datgene dat door een consument wordt ingevoerd in Google. Een zoekwoord is vervolgens het woord (of de woorden) waarop je jouw website graag beter vindbaar wilt maken, of waarop je zelfs gaat adverteren (onder het mom van SEA; Search Engine Advertising).
Tips voor een gedegen zoekwoordenonderzoek
Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek helpt enorm bij het bepalen op welke trefwoorden je het best kunt inzetten, en welke keywords je dus dient te laten terugkomen in je content en je andere uitingen. Voor het zoekwoordenonderzoek hebben we de volgende tips voor je in petto:
- Houd eerst een lange brainstorm en schrijf alle zoektermen op die jij logisch zou vinden om als klant in te voeren, in relatie tot jouw bedrijf en producten/diensten.
- Voer eens een aantal van je trefwoorden in Google in, en controleer onder aan de zoekresultatenpagina welke gerelateerde termen worden voorgesteld.
- Zoek een geschikte tool om een zoekwoordenonderzoek mee uit te voeren.
- Voer door middel van de betreffende tool het onderzoek uit, en let vooral op de suggesties die het programma biedt. Een programma kan namelijk tot in detail weten welke trefwoorden hoe vaak zijn/worden gebruikt.