CRO is een afkorting voor conversion rate optimization, oftewel conversie optimalisatie. CRO-activiteiten en technieken zijn erop gericht de conversies op een website te optimaliseren. We spreken van conversie wanneer een bezoeker op je website de actie onderneemt die je van hem of haar verlangt. Welke acties dat zoal kunnen zijn, kun je lezen in de volgende alinea. Daarna lees je waarom een goed conversiepercentage zo belangrijk is, zeker voor een webshop. Tenslotte verstrekken we nog enkele tips om conversie te optimaliseren.
Welke vormen van conversie zijn er eigenlijk?
Er zijn verschillende acties van websitebezoekers die je onder conversie kunt scharen:
- De aanschaf van een product of dienst.
- Contactopname met je bedrijf via een contactformulier.
- Het aanvragen van een offerte of invullen van een calculator.
- Een inschrijving voor een nieuwsbrief.
- Het bekijken van een bepaald aantal subpagina’s op je website.
Van de hierboven genoemde voorbeelden wordt in vakjargon alleen het eerste voorbeeld een ‘harde conversie’ genoemd. Alleen een aanschaf levert namelijk direct geld op. Alle andere voorbeelden vallen onder de categorie ‘zachte conversie’ die meer gericht is op lead generatie.
Waarom conversiepercentage verhogen?
Het optimaliseren van je conversiepercentage doe je in de eerste plaats om meer bezoekers van je website een aankoop te laten doen. Zeker als de omzet tegenvalt of de aanwas van nieuwe klandizie stagneert is het raadzaam CRO in te zetten. CRO dient te leiden tot een hogere omzet, maar ook tot meer efficiëntie als het gaat om de inzet van je marketingbudget, lees: minder kosten per conversie. Zo haal je met een betere conversie meer uit de kosten die je hebt geïnvesteerd in bijvoorbeeld SEO en SEA.
Het proberen te optimaliseren van het conversiepercentage kan voor elk bedrijf interessant zijn, ook voor bedrijven die nu al tevreden zijn over hun conversie. Met CRO ga je namelijk dieper in op het gedrag van de bezoekers van je website. Analyses brengen aan het licht op welke plekken en/of pagina’s het vaak ‘misgaat’ en bezoekers dus wegklikken. Op basis van die analyses kun je vervolgens gericht je website gebruiksvriendelijker maken.
Tips voor CRO
Om het conversiepercentage van je website te verbeteren, kun je de volgende tips in praktijk brengen:
- Controleer of je website in alle veel gebruikte browsers op de juiste wijze wordt weergegeven. Een slecht presterende website in een bepaalde browser kan namelijk veel klanten kosten.
- Test regelmatig of je website voldoende snel opent. Is dat niet het geval bij een bepaalde pagina, dan ligt het mogelijk aan te grote afbeeldingen en/of video’s. Gebruik tools zoals SEMrush of Google Search Console om problemen met de laadtijd te monitoren.
- Maak je website aantrekkelijker door bijvoorbeeld positieve reviews, gelikte afbeeldingen en USP’s toe te voegen en haal ‘obstakels’ weg.
- Kruip eens in de huid van een klant en open je website met een vooraf gesteld doel, bijvoorbeeld voeg artikel X toe aan het mandje en ga afrekenen. Probeer kritisch te bekijken in hoeverre het een klant echt eenvoudig wordt gemaakt om de juiste informatie te vinden, contact op te nemen of een aankoop te doen.
- Gebruik tools zoals Hotjar om heatmaps van je website te maken en om recordings op te nemen van het gedrag van je bezoekers.