CRO (conversion rate optimization)

Samenvatting Artikel

CRO is een afkorting voor conversion rate optimization, oftewel conversie optimalisatie. CRO-activiteiten en technieken zijn erop gericht de conversies op een website te optimaliseren. We spreken van conversie wanneer een bezoeker op je website de actie onderneemt die je van hem of haar verlangt. Welke acties dat zoal kunnen zijn, kun je lezen in de volgende alinea. Daarna lees je waarom een goed conversiepercentage zo belangrijk is, zeker voor een webshop. Tenslotte verstrekken we nog enkele tips om conversie te optimaliseren.

Welke vormen van conversie zijn er eigenlijk?

Er zijn verschillende acties van websitebezoekers die je onder conversie kunt scharen:

  • De aanschaf van een product of dienst.
  • Contactopname met je bedrijf via een contactformulier.
  • Het aanvragen van een offerte of invullen van een calculator.
  • Een inschrijving voor een nieuwsbrief.
  • Het bekijken van een bepaald aantal subpagina’s op je website.

Van de hierboven genoemde voorbeelden wordt in vakjargon alleen het eerste voorbeeld een ‘harde conversie’ genoemd. Alleen een aanschaf levert namelijk direct geld op. Alle andere voorbeelden vallen onder de categorie ‘zachte conversie’ die meer gericht is op lead generatie.

Waarom conversiepercentage verhogen?

Het optimaliseren van je conversiepercentage doe je in de eerste plaats om meer bezoekers van je website een aankoop te laten doen. Zeker als de omzet tegenvalt of de aanwas van nieuwe klandizie stagneert is het raadzaam CRO in te zetten. CRO dient te leiden tot een hogere omzet, maar ook tot meer efficiëntie als het gaat om de inzet van je marketingbudget, lees: minder kosten per conversie. Zo haal je met een betere conversie meer uit de kosten die je hebt geïnvesteerd in bijvoorbeeld SEO en SEA.

Het proberen te optimaliseren van het conversiepercentage kan voor elk bedrijf interessant zijn, ook voor bedrijven die nu al tevreden zijn over hun conversie. Met CRO ga je namelijk dieper in op het gedrag van de bezoekers van je website. Analyses brengen aan het licht op welke plekken en/of pagina’s het vaak ‘misgaat’ en bezoekers dus wegklikken. Op basis van die analyses kun je vervolgens gericht je website gebruiksvriendelijker maken. 

Tips voor CRO

Om het conversiepercentage van je website te verbeteren, kun je de volgende tips in praktijk brengen:

  • Controleer of je website in alle veel gebruikte browsers op de juiste wijze wordt weergegeven. Een slecht presterende website in een bepaalde browser kan namelijk veel klanten kosten.
  • Test regelmatig of je website voldoende snel opent. Is dat niet het geval bij een bepaalde pagina, dan ligt het mogelijk aan te grote afbeeldingen en/of video’s. Gebruik tools zoals SEMrush of Google Search Console om problemen met de laadtijd te monitoren.
  • Maak je website aantrekkelijker door bijvoorbeeld positieve reviews, gelikte afbeeldingen en USP’s toe te voegen en haal ‘obstakels’ weg.
  • Kruip eens in de huid van een klant en open je website met een vooraf gesteld doel, bijvoorbeeld voeg artikel X toe aan het mandje en ga afrekenen. Probeer kritisch te bekijken in hoeverre het een klant echt eenvoudig wordt gemaakt om de juiste informatie te vinden, contact op te nemen of een aankoop te doen.
  • Gebruik tools zoals Hotjar om heatmaps van je website te maken en om recordings op te nemen van het gedrag van je bezoekers.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere marketing termen

ROI

ROI staat voor "Return on Investment" en is een cruciale financiële metric die wordt gebruikt om de efficiëntie of winstgevendheid van een investering te meten.

Key Performance Indicators (KPI’s)

Wanneer we het over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten.

Ahrefs

Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool, met name voor het goed kunnen opzetten van een linkbuilding strategie. Binnen Ahrefs kun je gebruik maken van een aantal verschillende SEO-tools.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?