Als je op een geautomatiseerde manier wilt adverteren op marktplaats of andere shopping-kanalen zoals Google Shopping; dan heb je een datafeed management tool nodig. Met een datafeed management tool zoals Channable kun je de bronfeed vanuit een webshop op een gestructureerde manier bewerken en indelen in nieuwe datafeeds voor de te koppelen kanalen. In dit artikel leggen we uit wat Channable voor jouw webshop kan betekenen.
Wat is datafeed management
Met datafeed management verwerk je de bronfeed van jouw webshop en deel je deze in in een of meerdere datafeeds. Binnen WooCommerce zijn er diverse plug-ins die het mogelijk maken de productdata uit jouw webshop om te zetten naar een datafeed. Een XML-bestand is het meest gebruikt, maar je kunt ook kiezen om je datafeed te exporteren in andere bestandsformaten. Denk hier bijvoorbeeld aan:
- CSV
- JSON
- TSV
- TXT
- XLS
- XML
Voor het exporteren van je datafeed uit een webshop is het aan te raden zoveel mogelijk productvelden en kenmerken mee te geven in de datafeed. Hier een voorbeeld van een plug-in die veel wordt gebruikt in WordPress voor WooCommerce webshops:
Waarom datafeed management?
Marktplaatsen en shopping kanalen zoals Google Shopping bieden extra bereik qua traffic en ook extra omzetkansen. Bij meer dan 10 artikelen is het al niet te doen niet te doen om al deze kanalen handmatig bij te houden en te updaten. Een datafeed management tool is meestel met een API gekoppeld aan jouw webshop waarbij je een selectie kunt maken van de velden van jouw productdata.
Deze data kun je gebruiken om op relevante kanalen te adverteren en om jouw producten nog beter af te stellen. Datafeed management tools zijn compatibel met de meeste webshops zoals Shopify, WooCommerce (WordPress) en Magento. Daarnaast wordt de productdata dagelijks – of meerdere momenten op een dag – voor je gedownload zodat jij altijd de meest actuele informatie kunt doorsturen.
Voordelen van datafeed management
- De productinformatie wordt automatisch bijgewerkt. Als je een nieuw product toevoegt of een bestaand product wijzigt, dan wordt deze informatie automatisch op alle kanalen gewijzigd met behulp van de datafeed management tool.
- Je kunt op één plek meerdere datafeeds aansturen. Dit zorgt ervoor dat je overzicht hebt en aanpassingen niet meerdere malen hoeft door te voeren.
- Doordat een groot gedeelte van de taken automatisch gebeurt scheelt dit veel handmatige handelingen. Onze ervaring is dat dit niet alleen veel tijd bespaart, maar ook het aantal fouten reduceert.
- Het optimaliseren van jouw producten en advertenties zal ervoor zorgen dat jouw zichtbaarheid beter wordt doordat je nieuwe kanalen kunt aankoppelen. Daarnaast is dit ook goed voor de SEO wat zal leiden tot nog meer verkeer. Uiteindelijk zal dit resulteren in meer klanten wat goed is voor jouw omzet.
- Datafeed management tools bieden de mogelijkheid om je datafeed aan te passen en input te verrijken. Voor veel shopping kanalen is het essentieel uitgebreide product data aan te bieden. Het alleen inschieten van een afbeelding, prijs en omschrijving is niet voldoende. Met een datafeed management tool zoals Channable kun je uitgebreide regels maken die je datafeed verrijkt.
Waarom Channable gebruiken?
Zoals benoemd zijn er diverse voordelen om met een datafeed management tool te werken. Vanuit Digital Wizards werken we al jaren met de tool Channable. Channable was een van de eerste datafeed tools die uitgebreide functies aanbood voor een toegankelijk tarief. Voor een beginnende webshop is Channable al toegankelijk doordat het starttarief begint op €29 (starter met max. 500 artikelen). In de loop der jaren heeft Channable de tool flink verder uitgebreid en is daardoor ook een erg interessante tool geworden voor grote webshops en SEA-bureau’s.
Voordelen Channable
Hier een aantal voordelen van Channable op een rij:
- Channable biedt goede én snelle support aan. Met name voor beginnende webshops is dit interessant, omdat Channable ondersteunt met de opzet van je datafeed.
- De gebruikersinterface van Channable is intuïtief en erg gebruiksvriendelijk. Datafeed regels zijn op master niveau te beheren en te gebruiken voor andere webshops/kanalen binnen je account. Dit is erg handig en scheelt veel tijd met het opzetten en beheren van datafeeds.
- Channable is beschikbaar voor kleine webshops, maar ook voor grote internationaal opererende webshops. Daarnaast biedt Channable goede ondersteuning aan voor SEA-bureau’s.
- De tarieven van Channable variëren afhankelijk van de afname en het gebruik. Stel, je hebt 5 webshops met meerdere kanalen én ook veel producten in je datafeed, dan betaal je een stuk meer dan een startende webshop. De tool is bij hogere afname duurder, maar naar onze ervaring nog steeds redelijk geprijsd.
Channable prijzen
Dit zijn de prijzen voor Channable die gelden op 01-05-2022 bij betaling per maand:
- Small Business: vanaf €29 per maand
- Medium Business: vanaf €49 per maand
- Large Business: vanaf €99 per maand
- XL Business: vanaf €149 per maand
- XXL Business: vanaf €279 per maand
- Small Enterprise: vanaf €499 per maand
- Medium Enterprise: vanaf €699 per maand
- Large Enterprise: vanaf €1.199 per maand
- XL Enterprise: vanaf €1.999 per maand
- XXL Enterprise: vanaf €2.799 per maand
Bekijk hier de actuele prijzen van Channable.
E-commerce en datafeed management
In een wereld waar online marketing en webshops steeds meer terrein winnen, is het belangrijk dat jouw website is geoptimaliseerd om te wedijveren met de concurrenten. Daarom is het belangrijk dat je een datafeed management tool als Channable gebruikt om alle informatie snel bij te werken. Zo worden jouw producten op de relevante advertentiekanalen weergeven en zal jouw doelgroep nog beter worden bereikt.
Meer weten over datafeed management en SEA?
Wil je meer leren over datafeed management en het toepassen ervan op SEA? Neem een kijkje tussen onze andere blog artikelen of neem contact op met Digital Wizards om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!