Een sitemap kun je zien als een webpagina waarop een lijst is opgesteld met alle pagina’s die een bepaalde website bevat. Je kunt dit vergelijken met een inhoudsopgave van een boek. Als bezoeker kun je de link naar zo’n sitemap meestal onderaan de homepage vinden, dit is een HTML-sitemap. Daarnaast is er ook een sitemap bedoeld voor zoekmachines, de XML-sitemap.
Verderop in dit artikel lees je in welke situatie een sitemap bijzonder handig of zelfs noodzakelijk is. We beschrijven ook op welke manier je een sitemap kunt maken en hoe je deze aanmeldt bij Google. Maar eerst leggen we voor de volledigheid uit welke verschillen er tussen de 2 soorten sitemaps te ontdekken zijn.
Twee soorten sitemaps
Voor het grotere publiek is de sitemap zoals we in de inleiding hierboven beschreven waarschijnlijk het meest bekend.
HTML-sitemap
De beschreven sitemap wordt ook wel de HTML-sitemap genoemd. Dit is dus een pagina die voor alle bezoekers van je websites te benaderen en te bekijken is. Behalve dat je op deze sitemap alle subpagina’s van een website overzichtelijk onder elkaar hebt staan, kun je hierin doorgaans ook duidelijke structuren van een website ontdekken. Voor bezoekers kan dit handig zijn om bepaalde informatie snel en efficiënt terug te vinden.
XML-sitemap
Naast de HTML-sitemap bestaat er ook de zogeheten XML-sitemap. Deze sitemap is niet voor bezoekers van je website toegankelijk, maar bedoeld voor een goede vindbaarheid in de online zoekmachines. De XML-sitemap is dus met name bedoeld voor betere organische vindbaarheid, SEO.
De XML-sitemap kun je als het ware zien als een soort verzameling van regels waar zoekmachines pagina’s en andere content kunnen vinden. Door de systemen van Google kunnen deze regels worden ingelezen, waardoor deze een goede inschatting van de categorieën, pagina’s en content van jouw website kan maken.
Vaak is een XML-sitemap verdeeld over meerdere sub-sitemaps die opgebouwd zijn uit de soorten pagina types of post types. Zie hier een voorbeeld van de Digital Wizards XML-sitemap:
Je ziet dat dat in de sub-sitemaps verschillende paginasoorten verzameld zijn, bijvoorbeeld de online marketing vacatures of de marketing termen.
Wanneer is een sitemap handig of zelfs noodzakelijk?
Niet elke website bevat een aangemaakte XML-sitemap en dat is niet ideaal voor de SEO van een website. Daarnaast is een zichtbare sitemap nodig voor verduidelijking van de navigatie op een website. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
- Wanneer je over een zeer grote website beschikt met een fors aantal subpagina’s. In dat geval kan het zijn dat Google nieuw toegevoegde of aangepaste pagina’s moeilijk kan vinden. Dat zou dan weer ten koste kunnen gaan van je ranking en dus je vindbaarheid.
- Wanneer de interne linkstructuur van je (grote) website (nog) niet in orde is.
- Wanneer je nog een nieuwe website hebt, waardoor je nog maar weinig backlinks naar jouw site hebt.
De belangrijkste reden om een sitemap aan te maken is door beter gevonden te worden via de online zoekmachines. Vooral subpagina’s zouden hierdoor beter moeten ranken, mede doordat je via een sitemap beter vindbaar bent op de meest essentiële zoekwoorden. Hoe het aanmaken van een sitemap in z’n werk gaat? Dat lees je in de volgende alinea.
Zo gaat het maken van een sitemap in z’n werk
Het aanmaken van een sitemap is gelukkig geen lastig karwei, zeker als je gebruikmaakt van de juiste tools en/of plug-ins. Hieronder gaan we eerst in op het aanmaken van een HTML-sitemap, en vervolgens verstrekken we tips omtrent het creëren van een XML-sitemap.
HTML-sitemap aanmaken
Wie het content management systeem (CMS) WordPress gebruikt kan hiervoor het beste de plug-in WP SEO HTML Sitemap installeren en gebruiken. Heb je dit eenmaal gedaan, dan maak je een nieuwe pagina aan en kun je daadwerkelijk beginnen met het opstellen van je, voor het publiek zichtbare, sitemap.
Geef deze pagina een logische, herkenbare titel en publiceer hem, zelfs als deze nog leeg is. Hierna open je de hierboven genoemde plug-in en verander je alle instellingen naar eigen wens. De plug-in zorgt dan voor een correcte sitemap-weergave. Bovendien worden aanpassingen aan je website automatisch doorgevoerd in je sitemap.
XML-sitemap aanmaken
Ook voor het aanmaken van een XML-sitemap is het aan te raden een speciale plug-in te downloaden en te gebruiken. WordPress-gebruikers kunnen hiervoor het best kiezen voor de Yoast SEO plug-in. Als je deze plug-in eenmaal hebt ga je naar SEO-Algemeen-Functies en klik je op ‘Aan’ onder XML-sitemaps. Voordat je een XML-sitemap aanmeldt bij Google is het wel raadzaam deze eerst te checken.
Tip: Controleer of alle sitemaps nodig zijn. de Yoast SEO plug-in maakt keurig sitemaps, maar ook van soorten pagina’s die je niet wilt laten indexeren. Deze kun je gelukkig uitzetten:
Tenslotte zijn er op internet ook tools te vinden waarmee je automatisch een sitemap kunt genereren. Dit lijkt reuze handig, maar het heeft ook een groot nadeel: dit genereren gebeurt telkens eenmalig. Dat houdt in dat als je nieuwe berichten op je website plaatst – iets dat om diverse redenen, waaronder je online vindbaarheid, zeker aan te raden is – je ook elke keer een nieuwe sitemap zult moeten genereren. Met goede plug-ins zoals hierboven beschreven is dat laatste niet nodig.
Meld je XML-sitemap aan bij Google
Als je eenmaal een XML-sitemap hebt gecreëerd, ben je er nog niet. Je zult je XML-sitemap dan namelijk nog moeten indienen bij Google. Ingewikkeld is dat gelukkig niet. Je doet dit via de Google Search Console. Daar meld je eerst je website als geheel aan, waarna je vervolgens ook één of meerdere XML-sitemaps kunt toevoegen.
- Open hiervoor het menu ‘Sitemaps’ en volg daarna de instructies.
- Houd bij het invoeren van de zogeheten slug in het achterhoofd dat je alleen dat deel van de URL invoert dat na de domeinnaam komt.
- Na het invoeren kun je in het sitemap overzicht (onder Status) nog even controleren of het definitief gelukt is.
- In de Google Search console kun je ook meteen mogelijke problemen of foutmeldingen van je sitemap zien.