SEA: Zoekmachine adverteren
Er bestaan meerdere manieren om het verkeer naar je website te verhogen. Eén van de snelste manieren is vanuit zoekopdrachten in zoekmachines. Dit kun je vervolgens nog verdelen in twee categorieën: SEO en SEA. Het verschil ligt in het feit dat je bij SEA betaalt voor de vertoning van je website in de zoekresultaten. Met de juiste strategie zul je in een handomdraai bovenaan Google of Bing staan. In dit artikel gaan we ons focussen op SEA.
Wat is SEA?
Zoekmachine adverteren omvat het kopen van advertentieruimte op zoekmachines zoals Google. Deze advertenties verschijnen idealiter bovenaan de zoekresultatenpagina. Door middel van een veilingsysteem, koop je de advertentieruimte door te bieden op bepaalde zoekwoorden. Vervolgens betaalt de adverteerder per klik op de advertentie, wat we Cost Per Click (CPC) of Pay Per Click (PPC) noemen.
Om je advertenties te beheren kun je gebruik maken van Google Ads, hierin kun je al je soorten advertenties van Google beheren.
Hoe werkt SEA?
De basis van een effectieve SEA-strategie is het bepalen van de juiste doelstellingen. Begin dus eerst met jezelf deze vraag te stellen: “Wat wil ik bereiken? Meer naamsbekendheid, meer leads of meer verkopen?”
Na het bepalen van je doelstellingen, kan je de juiste KPI’s voor jouw bedrijf bepalen. Is je doel om meer naamsbekendheid te creëren? Dan zijn vertoningen en interacties belangrijke KPI’s. Als je meer wilt verkopen, zijn KPI’s onder andere return on investment (ROI), omzet en kosten per conversie. Meer weten over ROI van SEA berekenen? Lees dan onze artikelen.
SEA doelen
Op basis van je doelstelling maak je een account aan in Google Ads. Hierin kun je beginnen met het aanmaken van campagnes en advertenties. Voor je advertenties bestaan er een aantal doelen. Het is onder andere belangrijk om een hoog doorklikratio (click-through rate) te hebben. Dit is het percentage van gebruikers dat ook daadwerkelijk op de advertentie klikt nadat ze het hebben gezien. Hoe hoger de doorklikratio, hoe effectiever je advertentie.
Daarnaast is de conversiepercentage (conversion rate) ook een belangrijk doel. Dit bepaalt hoeveel van de 100 mensen iets hebben gekocht. Stel: 5 van de 100 mensen die via een advertentie komen kopen is, dan is je conversiepercentage 5%. Binnen online adverteren, bestaan er verschillende afrekenmodellen:
- Cost Per Click (CPC) – De adverteerder betaalt per klik op de advertentie.
- Cost Per Mile (CPM) – De adverteerder betaalt per duizend impressies.
Google Ads
Google Ads is een veelgebruikte advertentieprogramma van Google. Ongeveer 95% van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt Google, dus een erg belangrijk kanaal. Bovendien werkt Google met het veilingsysteem. Dit betekent dat je moet bieden op de zoekwoorden die je wilt gebruiken: als je meer biedt is de kans groter dat je advertentie op Google ook echt aan de gebruiker getoond wordt.
Het bod is niet de enige factor die een rol speelt. De kwaliteit van de landingspagina, de tekst in de advertentie, de relevantie van de zoekwoorden en de historie van het Google Ads account spelen ook een grote rol in de uiteindelijk positie van je advertentie.
Quality score
Al deze factoren bij elkaar neemt Google Ads mee in een Quality Score van 1 tot 10. 1 is slecht en 10 is optimaal: het doel binnen Google Ads is om een zo hoog mogelijke quality score te halen. Kort gezegd geldt: als je quality score goed is of beter dan je concurrentie, dan betaal je een lagere CPC dan je concurrent.
Er zijn verschillende basistypes advertenties beschikbaar via Google Ads:
- Text Ads
Bij Text Ads selecteert de adverteerder zoektermen, gebaseerd op het zoekwoorden onderzoek. Deze termen worden opgedeeld in Ad Groups. Als een gebruik dan een zoekterm uit één van je Ad Groups gebruikt, zal je advertentie worden getoond. - Shopping Ads
Bij Google Shopping worden er productadvertenties getoond die door de adverteerder bij Google ingediend kunnen worden. Hierdoor worden de gezochte producten aan de consument getoond. - Display Ads
Display Ads tonen foto’s of teksten in de vorm van een advertentie op één van de websites die gekoppeld is aan het Google Display netwerk. Ook hier wordt er gekeken naar relevante zoektermen. - Video Ads
Video advertenties worden met name vertoond op YouTube of andere video kanalen in het Google Video netwerk.
Op basis van jouw doelstellingen, wordt er bepaalt hoe je Google Ads account ingericht wordt en welke advertenties daar goed bij passen. Wil je meer naamsbekendheid? Dan zijn Display Ads en Video Ads goede keuzes. Als je een webshop hebt en meer wilt verkopen, dan zijn Text Ads en Shopping Ads goede kanalen om te gebruiken.
Voordelen SEA
Het gebruik van SEA voor je bedrijf brengt veel voordelen met zich mee. Eén daarvan is het genereren van meer verkeer naar je website. Door ervoor te zorgen dat je goed vindbaar bent op het internet, zorg je er ook meteen voor dat je bedrijf meer naamsbekendheid krijgt. Ook heb je met zoekmachines een enorm potentieel bereik, aangezien Google door 90% van Nederland wordt gebruikt. Verder is SEA ook ideaal voor remarketing. Hiermee bereik je gebruikers die al eens interesse hebben getoond in jouw product of bedrijf.
Wat kan Digital Wizards betekenen?
Digital Wizards heeft veel ervaring op het gebied van SEA. Google Ads en Google Shopping kent geen geheimen voor ons. Wij kunnen helpen met het inrichten van het Google Ads account, het creëren van succesvolle campagnes en ervoor zorgen dat de winst omhoog gaat. Als de SEA helemaal op orde is zal je het snel merken! Digital Wizards kan zorgen dat alle basisinstellingen goed staan, doorlopend optimalisaties toepassen en ook maandelijkse rapporten opstellen met de groeikansen van je website.
Meer weten over SEA?
Ben jij geïnteresseerd geraakt in zoekmachine adverteren? Lees hier meer over op onze website of neem direct contact op met Digital Wizards om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!