Domein autoriteit is een zoekmachine ranking die is ontwikkeld door het SEO bedrijf MOZ. De schaal van MOZ geeft een score van 1 tot 100. Hoe hoger je scoort op deze schaal, des te hoger je domein autoriteit is. De domein autoriteit van bijvoorbeeld MOZ is een weergave van de verwachte autoriteit die zoekmachines aan jouw website geven.
Hier een voorbeeld van Startup24.nl, een intern SEO-project van Digital Wizards:
Is domein autoriteit belangrijk?
Domein autoriteit is even belangrijk voor jouw website als SEO-content en SEO-techniek en dus erg belangrijk voor SEO. Immers: als je domein autoriteit hoger is, zal je hoger komen in Google. Het is dus essentieel dat je er alles aan doet om je domein autoriteit omhoog te krijgen. We zullen je uitleggen hoe je jouw domein autoriteit omhoog kunt krijgen.
Hoe verhoog ik mijn domein autoriteit?
De domein autoriteit van een website wordt voor een groot deel bepaald door backlinks. Het is dus belangrijk dat anders websites links op hun website hebben die linken naar jouw website. Als dit gebeurt vanaf een website met een hoge domein autoriteit, zal dit een positief effect hebben op de domein autoriteit van jouw website. Het verkrijgen van backlinks naar jouw site heet linkbuilding.
Wat is een goede domein autoriteit?
Uiteraard is een hogere domein autoriteit altijd beter, maar het zal bijna onmogelijk zijn om een score van 90 te halen. Alleen de populairste sites ter wereld als Facebook en Google zijn hiertoe in staat. Een geheel nieuw domein zal altijd met een lage domein autoriteit beginnen. Je moet er dus niet naar streven om meteen een super hoge domein autoriteit te bereiken, maar stel jezelf doelen per kwartaal of jaar.
Wat is een goede domein autoriteit? Als je geen idee heb wat gebruikelijk is de markt, dan is het goed om naar de domein autoriteit van je directe concurrenten te kijken. Dit geeft een goede richting en een goed doel op naartoe te werken.
Wat doet domein autoriteit?
Domein autoriteit is een goede indicator van de waarde die Google aan je website toekent. Een goede website autoriteit die beter is dan je concurrentie is natuurlijk een goed streven. Echter, om goed te scoren met SEO moet er ook goede content zijn, content gebaseerd op de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Daarnaast: de SEO van je website valt of staat ook met goede/slechte techniek.
Verder geldt: niet alleen de waarde van de backlink telt mee, ook de relevantie van de backlinks. Een metric die hier wordt gebruikt door Majestic SEO is Trust Flow. We raden aan om naar zowel Domein Autoriteit als Trust Flow te kijken , zodat je een optimaal linkprofiel opbouwt voor je website.
Laadt je website snel, zijn alle interne links op orde, heb je goede content, een goede domein autoriteit én een goede Trust Flow? Dan heb je grote kans dat Google je goed laat ranken. Vaak zien we bij klanten dat dit niet op orde is en maken we een plan van aanpak om de SEO te optimaliseren.
Wil jij de domein autoriteit van jouw website verhogen, SEO-techniek verbeteren of goede SEO-teksten? Neem dan contact op met Digital Wizards om te kijken wat wij voor jouw SEO kunnen betekenen!