FAQ staat voor Frequently Asked Questions, oftewel veelgestelde vragen. Op veel websites – met name webshops – is er een speciale pagina gereserveerd voor deze vragen. Deze pagina wordt dan ook wel de FAQ-pagina genoemd. Uiteraard vind je hierop niet alleen vragen die consumenten vaak zouden kunnen stellen, maar ook de bijbehorende antwoorden.
Waarom een FAQ-pagina?
Er zijn diverse redenen om je website en/of webshop te verrijken met een FAQ-pagina:
- Je helpt je (potentiële) klanten ermee, want zij kunnen dankzij deze pagina vaak snel de informatie zoeken waarnaar ze op zoek zijn. Dit verhoogt uiteraard de klanttevredenheid.
- Je ontlast jezelf en/of je werknemers. Door antwoorden op vaak gestelde vragen te publiceren hoeven minder consumenten contact op te nemen met je bedrijf. Dit scheelt je veel tijd in het verwerken van e-mails en telefoontjes.
- Een sterk ingerichte FAQ-pagina geeft een professionele indruk. Dit kan nog weleens het verschil maken bij klanten die nog twijfelen.
- FAQ-pagina’s hebben een gunstige invloed op je SEO, oftewel je positie in de zoekresultatenlijsten in Google.
- Door een FAQ-pagina in je website op te nemen doe je zeker niet onder ten opzichte van je concurrenten.
Tips voor je FAQ-pagina
Op een FAQ-pagina komen vragen te staan waarmee veel consumenten zouden kunnen zitten. Maar hoe haal je nu eigenlijk het maximale rendement uit deze pagina? Als je de volgende tips opvolgt, kom je waarschijnlijk een heel eind:
- Zorg voor een FAQ-pagina met een eigen webdesign. Idealiter wil je op een zo overzichtelijk mogelijke manier zoveel mogelijk antwoorden op vragen geven. Een webdesign die in lijn is met je huisstijl en de rest van je website of webshop.
Zie hier een voorbeeld van Kwekkeboom:
- Neem de tijd om die typische vragen te verzamelen die klanten vaak stellen. Organiseer hiervoor eens een brainstorm met je werknemers. Experimenteer ook wat in de Google-zoekbalk (want deze maakt je vraag vaak zelf al af) en kijk ook gerust op de websites van concurrenten; goede kans dat je daar inspiratie opdoet.
- Vragen verzamelen van de klantenservice, socials en andere bronnen waar veel (dezelfde soort) vragen worden gesteld.
- Kom niet alleen met vragen die direct verband houden met je klantenservice of je producten, maar probeer er ook achtergrondinformatie mee te verstrekken.
- Heb je de vragenlijsten compleet? Deel ze dan netjes in categorieën in, en plaats ze keurig gecategoriseerd op je website.
- Formuleer de antwoorden op correcte wijze. Gebruik hierbij geen moeilijke woorden en lange zinnen. Zet liever in op actief, positief en levendig taalgebruik. Maak de antwoorden ook niet te lang.
- Als het om een ja/nee-vraag, begin het antwoord dan altijd met ja of nee. Daarachter kun je eventueel nog een uitleg toevoegen.
- Soms zie je dat bij een vraag op een FAQ-pagina alleen wordt doorgelinkt naar een andere website. Dit is niet aan te raden. Beter is om het antwoord gelijk op de FAQ-pagina te geven. Doorlinken is vervolgens slechts optioneel.
- Zorg ervoor dat je FAQ-pagina makkelijk te vinden is op je website, zet deze bijvoorbeeld bovenin het menu of in ieder geval in de footer.