Online marketing plan webshops

Heb je een webshop en denk je dat er meer in zit qua omzet? Zie je je concurrenten langszij komen en wil je weer voorop lopen met je webshop? Met een strategisch plan voor je online marketing krijg je houvast en meer grip. We gaan terug naar de essentie van je webshop en we stellen met jou een plan samen die je als leidraad kunt gebruiken voor verdere groei voor de komende jaren.

Digital Wizards heeft al veel maatwerk webshops gebouwd en webshops qua omzet laten doorgroeien. Een van de leringen die we voor onszelf hebben getrokken: het is niet voldoende om alleen online marketing operationeel sterk uit te voeren of goede tactische adviezen te geven aan klanten. Webshop eigenaren hebben een richting nodig om de koers te bepalen. Met een op maat gemaakt strategisch jaarplan heb je een kompas en een kaart voor de komende jaren.

Webshop strategie

De koers van je webshop bepaal je zelf, wij helpen jou te bepalen wat prioriteit heeft en wat niet. Een onderdeel van het opstellen van een strategisch jaarplan is de strategische sessie. In deze sessie duiken we dieper in de essentie van je webshop. Hierin spiegelen en prikkelen we jou om te kijken naar dingen die goed gaan en dingen die beter kunnen.

Daarnaast kijken we naar de motor achter de webshop, namelijk jij als webshop eigenaar. Wat is de brandstof die jou in gang zet en houdt om je webshop te runnen? Waarvoor kom je iedere dag naar kantoor en waar word je blij/niet blij van?

Groei door drivers

Het strategische jaarplan gaat uit van een viertal drivers die we doornemen in de strategische sessie. De drivers zijn essentieel om je webshop verder door te laten groeien. We gaan tijdens de strategische sessie dieper in op de  volgende drivers:

  1. Aanbod en propositie
  2. Acquisitie en traffic
  3. Conversie optimalisatie
  4. Retentie en referentie

Per driver bepalen we waar jouw webshop op dit moment staat en waar de kansen liggen. Het goed sturen van betaalde traffic zoals Google Ads is niet voldoende: er zijn diverse factoren die bepalen of de website kan doorgroeien of dat je webshop stagneert, of erger: omzet gaat verliezen. Door de drivers los te benaderen komen er vanzelf groeikansen boven die we voor je in kaart zullen brengen.

Als online marketing bureau weten we natuurlijk alles van Google Shopping. We streven naar winstgevende omzet op de korte termijn en voor online groei op langere termijn.

— Hans Boersma
Hans Boersma Digital Wizards

Investering en input

Het strategische online marketing plan vraagt jou als webshop eigenaar deze investering qua budget en uren:

  • Openheid in de input die we je vooraf vragen middels enquêtes en mogelijk de cijfers van je webshop. We sturen je briefings vooraf toe zodat we op jouw input goede adviezen kunnen geven tijdens de strategische sessie.
  • Toegang verlenen voor webanalytics tools, zoals Google Analytics.
  • 2,5-5 uur voorbereidingstijd voor het invullen van onze briefings en kostenoverzicht die wij als input gebruiken voor de strategische sessie.
  • 4 uur aanwezig voor de strategische sessie inclusief lunch bij ons op kantoor.
  • 1.500 euro exclusief BTW (1.000 euro exclusief BTW voor bestaande klanten).
  • 1 uur voor het doornemen van het online marketing plan  (met hierin groeikansen en prioriteiten) die we hebben uitgewerkt op basis van de strategische sessie.
  • Het online marketing plan biedt een goede basis en kan worden uitgebreid met een budget – en actieplan.

Wat krijg je hiervoor terug?

Het online marketing plan en de strategische sessie is een van de deliverables, daarnaast kun je ook verwachten:

  • Een reality check van jouw webshop en jouw rol als webshop eigenaar. We bekijken je webshop van A tot Z en komen met een strategisch plan waar je weer jaren mee vooruit kunt.
  • Digital Wizards gaat met een medior en senior consultant aan de slag met jouw input. Die verwerken we in een presentatie voor de strategische sessie.
  • Tijdens de strategische sessie zetten we al onze expertise in om het beste uit jou te halen en alle informatie en groeikansen goed te verwerken.
  • Na de sessie werken we het online marketing plan voor je uit met hierin de groeikansen. Het online marketing plan sturen we naar je toe en kunnen we desgewenst bespreken tijdens een call of Google Meet.
  • Het online marketing plan biedt een goede basis voor je webshop en een mogelijk vervolg, namelijk het uitwerken van het budget – en actieplan. In dit plan werken we budgetten en KPI’s verder voor je uit. 

Online marketing plan laten maken

Houd rekening met de voorbereidingstijd (1-2 weken) die nodig is voor het aanleveren van de documentatie en onze verwerkingstijd.

Digital Wizards weet goed de vinger op de zere plek te leggen van je huidige website: waarom wordt de website van je concurrent wel makkelijk gevonden en de jouwe niet? Er zijn tal van zaken waar je aan moet denken, en Digital Wizards kan je daar uitstekend bij helpen.

— Ewout Witte (Mi Match)

Voorbeeld groei driver

Je betaalt gemiddeld 0,50 euro per bezoeker naar je website (non-branded), dus met 10.000 euro aan advertentiekosten voor Google Ads behaal je 20.000 bezoekers in een maand. Als hiervan 1% converteert met een orderwaarde van 200 euro, dan behaal je 40.000 euro omzet (200 bezoekers x 200 euro) = 400% ROI.

Als het toepassen van CRO een groeikans is en we de conversieratio weten te verhogen met 10%, dan haal je op 20.000 bezoekers niet 200 orders, maar 220 orders => je omzet stijgt naar 48.000 euro => met een ROI van 480%.

Dit is een situatie de we al voor veel klanten hebben meegemaakt: door meer omzet te behalen uit de advertentiekosten (van 400 naar 480% ROI), kunnen we meer gaan uitgeven binnen Google Ads terwijl we blijven streven naar de 400% ROI.

Door de verbeterde conversieratio kunnen we in het vervolg de advertentiekosten langzaamaan gaan verhogen. Als de niet 10.000 euro gaan uitgeven, maar 12.000 euro kan hiermee 52.800 euro worden behaald => dat is een ROI 440%. – voor de rekensom ervan uitgaande dat de CPC’s gelijk blijven.

Investeren in het verhogen van de conversieratio van je webshop is goed voorbeeld van het optimaliseren van je webshop. En je ziet in dit voorbeeld al dat de drivers invloed hebben op elkaar, wat ten goede komt van de omzet en winstgevendheid van jouw webshop. Zonder strategisch plan blijft het bij een leuk eenmalig incident, maar met het strategisch plan is dit incident onderdeel van de jaarplanning die we voor je uitwerken.