Sitemap

Samenvatting Artikel

Wanneer je een website bezoekt, is de kans aanwezig dat je helemaal onderaan de website een link vindt naar de zogeheten sitemap. Klik je hierop, dan verschijnt er een overzicht met alle subpagina’s die deel uitmaken van de website. Via de sitemap kun je dan ook snel navigeren naar de subpagina die je zoekt. Vanuit dit oogpunt kun je de sitemap simpelweg beschouwen als de inhoudsopgave van een website.

Als je zelf een website hebt, is het zeker het overwegen waard een sitemap toe te voegen. Verderop in dit artikel lees je waarom we dat zo stellen en verstrekken we bovendien tips waarmee je je sitemap optimaliseert. Eerst vermelden we echter iets dat velen nog niet weten, namelijk dat er twee geheel verschillende soorten sitemaps bestaan.

Welke soorten sitemaps bestaan er?

Zoals gezegd bestaan er twee soorten sitemaps:

De HTML-sitemap

Dit is de sitemap zoals we die hierboven hebben beschreven. Het gaat hier om een pagina waarop je als websitebezoeker overzichtelijk te zien krijgt welke subpagina’s een website precies bevat.

De XML-sitemap

In tegenstelling tot de HTML-sitemap is de XML-variant niet voor de consument inzichtelijk. Een XML-sitemap is bedoeld om de online vindbaarheid dan wel de Google-ranking van je website te verbeteren. XML-sitemaps bestaan dan ook uit codes die door de Google-mechanismen moeten worden ingelezen om de relevantie en de autoriteit van site te bepalen.

Voordelen van een HTML-sitemap

Het toevoegen van een HTML-sitemap kan voor jouw website en dus je onderneming de volgende voordelen bieden:

  • Een websitebezoeker kan met een sitemap snel door je site navigeren. Dat komt ten goede aan de gebruiksvriendelijkheid van je site.
  • Dankzij je sitemap verblijven mensen mogelijk langer op je website. In de sitemap ziet men namelijk mogelijk subpagina’s die ze anders niet hadden gevonden.
  • Als de interne linkstructuur van je website (nog) niet naar wens is, dan kan een sitemap helpen om de consument tóch naar de juiste pagina te laten navigeren.
  • Wanneer je een grote website hebt met vele subpagina’s, helpt een HTML-sitemap om orde te scheppen.

Uit de hierboven genoemde punten kun je duidelijk afleiden dat vooral grote, complexe websites met veel informatie en talrijke subpagina’s baat hebben bij het toevoegen van een html sitemap.

Sitemap tips

Als je een sitemap toevoegt aan je website, kan dat zoals gezegd de gebruiksvriendelijkheid van je site flink ten goede komen. Evenwel zou het fout zijn om te denken dat een sitemap waarin je simpelweg alle subpagina’s met de bijbehorende links onder elkaar opsomt volstaat.

Voor een optimale werking en gebruiksvriendelijkheid is meer nodig. Zorg bijvoorbeeld voor een sitemap in tabelvorm, of voor een duidelijk overzicht met de nodige verspringingen. Hiermee maak je de bezoeker duidelijk welke categorieën tabbladen en onderwerpen je website bevat en welke subpagina’s daar vervolgens weer onder vallen. Maak bovendien gebruik van een aantrekkelijk, duidelijk en groot lettertype, zorg dat men op alle links kan klikken en verzeker jezelf ervan dat er telkens wordt doorgelinkt naar de juiste subpagina.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere marketing termen

ROI

ROI staat voor "Return on Investment" en is een cruciale financiële metric die wordt gebruikt om de efficiëntie of winstgevendheid van een investering te meten.

Key Performance Indicators (KPI’s)

Wanneer we het over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten.

Ahrefs

Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool, met name voor het goed kunnen opzetten van een linkbuilding strategie. Binnen Ahrefs kun je gebruik maken van een aantal verschillende SEO-tools.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens