Er is sprake van een redirect chain wanneer je als internetgebruiker meerdere keren wordt doorverwezen om een bepaalde website te bereiken. Dit kan gebeuren nadat je een url intypt in de adresbalk of wanneer je op een zoekresultaat klikt nadat je in een zoekmachine een zoekopdracht hebt uitgevoerd.
Om te kunnen doorgronden wat een redirect chain precies is, en waarom hier risico’s aan verbonden zijn, is het zaak eerst in te zien wat een redirect überhaupt is. Dat leggen we hieronder dan ook eerst uit. Daarna gaan we dieper in op het begrip redirect chain zelf.
Wat is een redirect?
Een redirect is in principe een verwijzing van de ene webpagina naar de andere webpagina. Als gebruiker hoef je van deze doorverwijzing in principe niets te merken. Normaal gesproken mag je er namelijk van uitgaan dat je alsnog – en nog snel ook – op de pagina terecht komt waar je de gewenste informatie zal vinden.
In de ICT- en de online marketingwereld vormen redirects echter soms een belangrijk deel van de werkzaamheden. Veel bedrijven vernieuwen namelijk bijvoorbeeld met enige regelmaat hun website. Aangezien niet alle klanten altijd meteen op de hoogte hiervan zijn, voeren zij misschien nog lange tijd uit zichzelf de oude url in de adresbalk in. Wil je als bedrijf voorkomen dat deze mensen je website niet vinden en dus mogelijk afhaken als klant, dan vormen redirects een uitstekend alternatief. Met een redirect stel je immers in dat wie je oude website invoert, automatisch toch terechtkomt op je nieuwe website.
Er zijn meer voorbeelden van situaties waarin redirects nuttig zijn. Denk hierbij aan veelvoorkomende typefouten die mensen maken bij het invoeren van je url. Ook wanneer je bepaalde (sub)pagina’s waar backlinks naar verwijzen aanpast of verwijdert is een redirect (naar bijvoorbeeld je homepage) handig.
Het voorkomen van een redirect chain
Bij een ‘normale’ redirect gaat het om een enkele doorverwijzing, maar bij een redirect chain is er sprake van twee of meerdere doorverwijzingen. Dat is een situatie die je als beheerder van een website moet zien te voorkomen.
Een dergelijke ‘ketting’ maakt het voor online zoekmachines als Google namelijk een stuk moeilijker om de desbetreffende webpagina te ‘lezen’, oftewel te indexeren. Dat kan als gevolg hebben dat deze pagina lager scoort in de zoekresultaten, of daar zelfs helemaal niet getoond wordt. Verder komt een redirect chain zeker niet ten goede aan de snelheid van je website. Deze verlengde laadtijden hebben eveneens een negatief effect op je ranking. Bovendien kunnen je bezoekers besluiten af te haken en vormen lange laadtijden geen goed visitekaartje voor je bedrijf.
Het voorkomen en/of het herstellen van redirect chains is vrij eenvoudig. Je dient namelijk te voorkomen dat je een doorverwijzing maakt naar een pagina die op zijn beurt ook niet (meer) in gebruik is. Alle doorverwijzingen die je aanbrengt dienen dus naar pagina’s te leiden die gewoon beschikbaar zijn. Mede daardoor komen redirects naar een homepage vaak voor.