Wanneer het binnen de online marketing gaat over het zoekvolume, wordt daarmee het aantal zoekopdrachten bedoeld dat is uitgevoerd voor een bepaalde zoekterm. Bij het onderzoeken van het zoekvolume kun je heel gericht per zoekterm te werk gaan, en dat in een afgebakende tijd. Meestal gaat het om het zoekvolume per maand.
Voor het verbeteren van je positie in de organische zoekresultaten (SEO) in Google en andere zoekmachines geldt het zoekvolume vaak als een belangrijk gegeven. Bij SEA (Search Engine Advertising) is het zelfs nóg belangrijker om goed onderzoek te doen naar het zoekvolume van bepaalde zoekwoorden. In het laatste geval doe je namelijk een financiële investering om top posities in de zoekresultaten te bemachtigen.
In de volgende alinea gaan we dieper in op de waarde van het zoekvolume. We geven dan direct een paar tips mee. Het belang van het zoekvolume wordt in de alinea daarna nog duidelijker. Daar leggen we namelijk uit welk verband er bestaat tussen het zoekvolume en je conversie.
De waarde van het zoekvolume voor je SEA- en SEO-activiteiten
Zoals gezegd is het met name voor je SEA-activiteiten relevant om op de hoogte te zijn van het zoekvolume van bepaalde zoekwoorden. Voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume betaal je immers meer geld om erop te adverteren dan voor zoekwoorden met een lager zoekvolume.
Zo is het zaak om zoekwoorden te vinden waarvan het zoekvolume hoog genoeg is (en dus als het ware een doelgroep vertegenwoordigt van voldoende grootte), maar niet dusdanig hoog dat de advertentiekosten de pan uitrijzen. Tegelijkertijd moet het zoekwoord in kwestie natuurlijk raakvlakken vertonen met je bedrijf, je website en de producten en/of diensten die je aanbiedt. Voldoet het zoekwoord aan bovenstaande en is het zoekvolume niet te hoog en niet te laag, dan is het interessant om erop te adverteren.
Voor SEO geldt evenwel dat ook zoektermen met een zeer hoog of juist een betrekkelijk laag zoekvolume aantrekkelijk zijn om in je content te verwerken. SEO omvat immers activiteiten die gratis uit te voeren zijn, afgezien van personeelskosten en dergelijke.
Het verband tussen zoekvolume en conversie
Dat een zoekwoord met een hoog zoekvolume niet altijd interessant is om te gebruiken voor SEA, blijkt ook uit de mogelijk lage conversie die deze keywords realiseren. Besef je namelijk dat zoektermen met een enorm hoog zoekvolume vaak beslist geen specifieke zoekopdrachten zijn. Uit zo’n, vaak algemene zoekterm valt dan ook lang niet altijd te herleiden waar de consument daadwerkelijk naar op zoek is. De kans op een lage conversie bij adverteren op zo’n zoekwoord is dan ook aanzienlijk.
Vergelijken we dit echter met specifiek geformuleerde zoekwoorden, waaruit wel blijkt waarnaar de internetgebruiker op zoek is, dan is het duidelijk. Bij deze zoekwoorden is de kans op een fatsoenlijke conversie aanzienlijk, waardoor het des te aantrekkelijker is om via SEA erop te adverteren.